| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar
|
3540 besök totalt |
|
Bromsar
Ska byta bromsar på min Bmw Z3 M Coupe och har tittat lite på D2 bromsar. Känner dock inte till någon som har kört bana med D2 och skulle vilja veta lite om de är någon som testat och kan ge en bedömning av dom. Även kollat på Tarox vilket jag hört skall fungera. http://www.streetperformance-butik.s Dessa bromsar är de jag tittat på i 330mm utförande. Mvh Arvestrand _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||||||
|
Re: Bromsar
330mm räcker vad gäller diametern, 300 räcker åxå, hur tjocka är dom? Ser att det är 8 kolvar, du måste även veta vilken kolvyta det är så du kan beräkna balansen i systemet. Vet du kolvytan som den är nu? Vad är det för dimensioner fram o bak orginal? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
För att man ska kunna räkna ut utv förhållandet mellan huvudbromscylindrarna & bromsoket Samt förhållandet mellan fram & bak Ex oket har 4 kolvar med 40mm diameter. Varje kolv har arean 1257mm2 * 4 = 5028 mm2/per ok För båda oken blir det 10056 mm2 Har du en hbc med diametern 20mm har den arean 314mm2 Utv mellan ok & hbc blir 10056/314 = 32 ggr du har alltså 32ggr hydralisk utv mellan hbc & ok. Sen gör man likadant för bakre kretsen. Då får man ett förhållande mellan främre & bakre. Här spelar viktfördelning & viktförskutning under inbromsning in vilken balans man bör ha för att kunna bromsa max utan att det låser upp för för tidigt i förhållande mellan fram & bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Detta för att räkna ut bromsfördelningen mellan fram och bakbromsarna om jag förstått det rätt. Men huvudfrågan va kvaliten på grejerna. Har förstått att D2 coilover inte är något att ha. Undrar däremot om man kan satsa på deras bromsar eller om man ska ta de säkra före de osäkra och köra med Tarox istället? _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||||||
|
Re:
Vill nog inte riktigt håll med där vi är ett antal som åker bmwsc träffar med D2,K-sport & XYZ (samma prylar när der gäller coilover) Det går hyfsat fort & duger bra för banträffar. Nu är det ju inga öhlins men saknar samtidigt dess prislapp. Hör med Patrik på Street Performance hur mycket han fått i retur på coilovers. Tydligen ska D2 & K-sport samma när det gäller bromsar (Tarox design) Medan XYZ tydligen ska härstamma från AP racing https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Mats kinnby har kört XYZ på sin bil i bmw cup https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Men känns som att de kanske är lika bra att köpa Tarox då om dom nu inte ligger hysteriskt mycke högre i pris än vad D2 gör. Bilen ska ju gå i princip enbart som banbil så behöver ju ha något som håller. _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||||||
|
Re:
Du har ju samma bromsar som M3E36 har 315*28 & 312*20. Kör du banträffar med den borde du med rätt bromsteknik klara dig utan problem med nedanstående. Se till att ha friska orginalskivor Bra & tåliga belägg t.ex Carbotech Xp10 funkar fint ev lite snällare bak t.ex Carbotech Xp8 Bra belägg finna att få tag på från Carbotech, Pagid, Ferodo & Peformance friction Byt ut bromsslangarna till stålomspunna Använd en bromsvätska med hög kokpunkt T.ex Motul RBF 600 För att få till lång livslängd på bromsarna montera bromskylning till skivcentrum. Kan man låsa upp bromsarna från hög fart & inte har några värmeproblem under sina körpass behöver man inte större bromsar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
jag kör med K-sport. oken är bra, men bultarna behövs bytas om dom inte ska rosta sönder. Skivorna är inte så bra. Matrilet reagerar olika på tex värme och svarving. Ett absolut måste är att byta belägg. jag körde med K-sport egna å dom va ren skit. bytte till Pagir gula å är nu tok nöjd. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Re:
Robin, D2/Ksport = exakt samma spec/produkt. Beläggen som medföljer är vanliga gatbelägg, tar slut på nolltid vid bankörning. För banracing rekommenderas att byta till andra belägg, PEAN Sweden har flera bra alternativ att tillgå (Pagid, Ferodo, PFC etc). Gällande skivorna, vilken storlek på bromsskivor har du och har du de flytande skivorna? (tillval). Tänkte eftersom du skriver att skivorna inte var så bra, vi har nämnligen inte haft några problem med felade skivor (som kommit till vår kännedom skall tilläggas). Trevligt o höra att du efter byte utav belägg är nöjd med dina bromsar. Mvh Andreas www.raidopower.com/ksport/ _________________ Andreas Hedström |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar
|
3540 besök totalt |