Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gjuta bussningar själv?
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (22592 totalt)
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Du har inte en bild på hur den befintliga bussningen/infästningen ser ut?

Guson

Detta är vad jag skulle vilja återskapa i hårdare material.

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Vad har alu för Shoretal? Vet att det beror lite på vad för alu men tänkte sådan som man brukar göra bussningar och så av. Är ju lite svårt att få reda på vad för variant det är folk har ju en tendens att vara rätt så hemliga av sig.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Gustav Uhlander skrev:
Vad har alu för Shoretal?...

Shore-skalan används bara för mjuka matrial (elastomerer).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Aha ok och alu anses vara stumt? Isåfall hur lång är skalan? Dvs vad är det hårdaste på skalan innan det blir stumt samt hur är det motsvarande det som vi diskuterar här?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Gustav Uhlander skrev:
...hur lång är skalan?...

Skalan går från 0 till 100.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

ice skrev:
Gustav Uhlander skrev:
...hur lång är skalan?...

Skalan går från 0 till 100.

Ahh ok många frågor nu

Det måste ju då innebära att nånting med ett shoretal på 90 och uppåt är mer eller mindre stumt om man ser till bussningar och liknande?

om man nu har fått för sig att man vill gjuta saker i en form för att få likadant resultat dvs gjuta av någonting. Vad är lämpligt att använda som släppmedel?

Edit: en andra fråga. Vad är det för skillnad på polyurethan gummi och plast?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Har Polyurethan 'testbitar' från 60A till 95A shore. 60 är väldigt mjukt och böjs utan problem med handkraft medans 95 är ganska hårt. Uppskattar att 95 shore är snäppet mjukare än Delrin. Kanske är Delrin som shore 110-120 (även om nu skalan bara gick till 100)?

EDIT: ändrade till rätt siffror.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Efter lite googlande så verkar det som att 90 shore A är ungefär lika hårt som 50 shore D?
Så frågan är vilken shore skala som dina bitar är i?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Energy Suspension har två grundvarianter med 70A alt 88A (där 88 rapporteras vara lite mjukare än Delrin, men inte mycket).
http://www.energysuspension.com/universal-products/link-flange-type-bu . . . .
Man kan väl gissa att 70A motsvarar gatbilshårdhet (billigare alternativ än nya i gummi) men 88A ger lite stummare chassi. Men det gäller ju att vara på sin vakt så man inte styvar upp saker som måste röra sig.

Just till F355 verkar det vara lite mysko (har de inte varit kreativare genom åren)?
http://www.rennwerks.rpmware.com/energy_suspension/energy_suspension_c . . . . (det måste ju inte stämma iofs). Jag gissar att Johan har rätt god koll på marknaden .

Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Energy Suspension har två grundvarianter med 70A alt 88A (där 88 rapporteras vara lite mjukare än Delrin, men inte mycket).
Man kan väl gissa att 70A motsvarar gatbilshårdhet (billigare alternativ än nya i gummi) men 88A ger lite stummare chassi. Men det gäller ju att vara på sin vakt så man inte styvar upp saker som måste röra sig.

Just till F355 verkar det vara lite mysko (har de inte varit kreativare genom åren)?
http://www.rennwerks.rpmware.com/energy_suspension/energy_suspension_c . . . . (det måste ju inte stämma iofs). Jag gissar att Johan har rätt god koll på marknaden .

Vad är det som du tycker är mysko?
Uppenbarligen har jag inte koll på allt, denna sats hade jag inte tittat på. Men å andra sidan har jag inte tittat så mycket på PU...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan6504 skrev:
Uppenbarligen har jag inte koll på allt, denna sats hade jag inte tittat på. Men å andra sidan har jag inte tittat så mycket på PU...
Att endast två olika bussningar skall passa till bärarmarna på alla de Ferrarimodeller de listat.
Men PU är ju inget undermedel, speciellt om du har gummi som fungerar.

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

Hummm när jag kollade så såg det ut som att delrin har en hårdet av mellan 83-86 på D skalan.

Kika på nedanstående bild.
Notera också att Durometer A samt D motsvarar shore A samt D enligt CALCE University of Maryland

Är alltså en rätt så stor skillnad på shore 88A och shore 84D

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Johan6504 skrev:
Att endast två olika bussningar skall passa till bärarmarna på alla de Ferrarimodeller de listat.
Men PU är ju inget undermedel, speciellt om du har gummi som fungerar.

ok nu fattar jag! Att det är samma till så många modeller beror nog endast på att Ferrari har använt samma bussningar på nästa alla sina modeler som är från ungefär samma epok. Om jag går på reservdelsnummret på bussningen för 355:an hittar jag följande matchning.

355 (2.7 Motronic)
355 (5.2 Motronic)
456 GT
456 GTA
456 M GT
550 Barchetta
550 Maranello

Nu har samma bussning ibland olika nummer för olika bilmodeller och det är säker därför som det ser ut som det gör. Att sedan samma styvhet på bussning skulle passa alla modeller är väl egentligen inte alls säkert men det är troligen förklaringen på listans längd...

Som det känns just nu skippar jag styvare bussningar i A-armarna, det känns ordentligt styva om man sätter dom i ett skruvstäd och bänder. Skall man gå upp i styvhet så gäller nog delerin, som för övrigt sitter på Challengebilarna eller de där tokdyra japanska skönheterna som jag listade i den andra tråden...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60719

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Skruva banåkabil
Gjuta bussningar själv?
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (22592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande