Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp med att välja MIG-svets
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (17267 totalt)
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003

Trådstartare

Hej forumvänner och svetsare

Jag funderar på att skaffa mig mitt livs första MIG-svets och bläddrar i olika kataloger (Biltema, Jula m.fl) för att försöka förstå vad som bjuds. Jag vill kunna svetsa tunnplåt (rost) i första hand men kanske fästa fast lite kraftigare saker nån gång då och då som typ förstärkningar till bilbältets fästen i dragbussen m.m.

om jag behöver svetsa en bur eller ett locostchassi tänkte jag lämna bort det ändå så jag är inte ute efter att klara 4 mm dimensioner. Frågan är då vad jag ska satsa på? En 230V verkar vara mer praktisk även om jag har 380V i garaget. Någon som kan ge råd till en förvillad nybörjare vad jag ska fundera över, välja bort eller satsa på? Just när det gäller att kunna svetsa i bilplåt, vad krävs då? Är punktsvetsfunktionen viktig? Vad ska man ha intermittensfaktorn till... vilket värde är "bra"?

Biltemas 150E eller 180E verkar intressanta. Duger de? eller kan jag gå ner till en simplare variant? En ESAB ORIGINAL MIG 150A lockar också. ESAB är väl ändå ESAB..eller? Alla kunniga synpunkter är välkomna

Jörgen Welter
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Har du tillgång till 3fas så tycker jag att du ska satsa på en sådan svets.
klart bättre att svetsa med, och den extra strömstyrkan kommer ofta användning.
Jag har en 180A 3fas kemppi svets och skulle inte klara mej med en mindre

Vargön
Här sen Feb 2003

Vad jag har hört ska man helst undvika Biltema pga att det är svårt att få tag i reservdelar till dem.
om detta stämmer eller ej kan säkert någon annan svara på.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag har inte sett att det säljs några slangpaket till biltema men är det ett standard på sådana urtag så borde det ju gå köpa från annan tillverkare vid behov

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag köpte en ESAB LKA150 på Jula för runt 4000 kr, den är på 230V och 150 amp som max, jag har gått svetsutb på gymnasieskolan och tycker att den svetsen är lite sämre än Kemppi 250++ A somn fanns på skolan då jag var där för ett antal år sen.

Klart bättre än det junk som man ofta ser hos hemmapulare.

Mison 25 skyddsgas är ett måste, rörtråd är bara skit FYI.

Täby
Här sen Dec 2002

Vägra köpa något annat än 3-fas!...

Snåla absolut inte när du köper svets!...det är inga som helst problem att svetsa tunnplåt med en "stor" sak på sisådär 250A, men tvärtom dvs svetsa grövre med en liten är värre.

Dessutom tenderar kvaliteten att bli bra mycket bättre på de lite större modellerna...

Skänninge
Här sen Maj 2003

Största fördelen enl mig med 3-fas är att dom modellerna har oftast bättre inställningar för strömmen.

Fast det går ju svetsa med 4-läges stöm och steglös trådmatn som dom flesta 2-fas har. Också men man får sällan den vackra sången ur svetsen då
(Jag har en liten 1-fas hemma då jag bara har 1fas i garaget samt minimalt med utrymme)

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Själv skulle jag satsa på en begagnad "proffsmaskin". 3-fas.

Täby
Här sen Feb 2003

kid skrev:
Jag köpte en ESAB LKA150 på Jula för runt 4000 kr, den är på 230V och 150 amp som max, jag har gått svetsutb på gymnasieskolan och tycker att den svetsen är lite sämre än Kemppi 250++ A somn fanns på skolan då jag var där för ett antal år sen.

Klart bättre än det junk som man ofta ser hos hemmapulare.

Mison 25 skyddsgas är ett måste, rörtråd är bara skit FYI.

Jag har också en sån och tycker att den funkar klart bra - duger till det mesta upp till ca 2.5-3 mm(?), har jag för mig. Som alltid så är det förstås bättre att svetsa med en större och dyrare, men någonstans måste man ju sätta stopp och kanske hellre lägga pengarna på andra verktyg eller delar istället. Om man drar på fullt så har 10A-säkringarna en tendens att inte riktigt vilja hänga med något längre tag. Nu har jag automatsäkringar i garaget så det är väl inte hela världen, men lite irriterande. Jag har även 3-fas, vilket gör att jag kan använder 16A-säkringar om jag vill, så du behöver inte heller utsättas för det problemet. En fördel kan också vara om man vill svetsa någonstans där man inte har tillgång till 3-fas.
Jag äger även en lite äldre ESAB som är på strax under 300A och som har uppdelad strömdel och övre svängbar matningsdel. Den är väldigt trevlig att svetsa med, men är tung som ett as och ytterst otymplig. Den skjuter förresten 16A-säkringarna istället... Att t.ex. koppla den till ett litet bensindrivet elverk är bara att glömma.
Visst kan t.ex. en ESAB 180 kanske vara ett bättre köp om du vill kunna svetsa fast lite grövre saker ibland, men den kostar ju dubbelt så mycket också och väger 47 kg, mot ESAB 150:s 34 kg.

#24, #64, #88
Citera
w-racing.com
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Tack alla - Still confused but on a higher level.

om jag försöker sammanfatta är 3-fas normalt att föredra, speciellt om man hittar en beg. proffsmaskin. Samtidigt är t ex ESAB 150 billig, lätt och funkar drägligt.

Jag ska undvika flussfylld svetstråd och använda bra skyddsgas och undvika Biltemas maskiner då de kan vara svåra att laga/hitta reservdelar till. Vad säger ni då om t ex Julas (Cemont) Maxi Mig Maxistar 185 TV. En 3-fas maskin med ungefär samma spec som ESAB 180 fast 6000Skr inkl Reduceringsventil. Nån som vet nått om denna maskin?

Förstår att en beg. proffsmaskin är bäst men det är ju enkla himla klunsar och man är helt fjättrad vid garaget.... hmm fler synpunkter någon?

Var ska man titta efter beg proffssvetsar?

Jörgen Welter
Citera
Per Håkansson
Sundsvall
Här sen Nov 2003

Vet av egen erfarenhet att när lågprissvetsen går sönder så blir det dyrt, Slangpaketet vart överkört av en personbil å måste bytas kostade mer än svetsfan så inge lågpris utan köp kända märken.
Anväder lincoln 2 fas funkar underbart inge problem alls men lite dyr typ7k + moms.

David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Jag har en 200A ESAB MIG och den tycker jag går precis lika bra att svetsa med som de proffssvetsar (ESAB/KEMPPI) de hade på mitt gamla jobb, där man tillverkade hydraulcylindrar som skulle klara 250bar.

Strömstyrkan räcker mycket väl till att bränna hål i 4mm gods om man är oförsiktig.

PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003

[/quote=Var ska man titta efter beg proffssvetsar?[/quote]

Det fanns en annons ang auktion i Dagens Industri idag.
Enligt annonsen så fanns det rätt så många svetsar mm.
Auktionen var den 21 Januari 10:00, kommer dock inte ihåg vart.

Pelle

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Vi har en lånad Esab 125 3F i garaget just nu. Duger skitfint till bilplåt men nu när jag svetsade avgassystemet till turbon så var jag tvungen till att köra den på maxeffekt....inte bra.
Esab är bra kvalle men man bör kanske hitta en 180amp eller större. 3Fas givetvis

Lägga pengar på en svets som visar sig för liten är inte kul, så stor skillnad är det inte i pris så det motiverar köp. Tyvärr så säljs svetsarna utan gas oftast vilket lägger till en hel del på priset. Alltså räkna på priset om du får med gastub o gas. En fylld tub brukar ligga på 2200:-. Fyllning av gas kostar ung 400:- om jag inte minns fel. Beggade tuber brukar ligga på över 1000:-.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag har på senare tid tänkt lite om, är TIG att rekommendera om man vill ha lite hempul med rostfritt, stål och aluminium?.

Jag tycker att en MIG är lite väl begränsat för mig.

Jag kan tänka mig släppa min MIG svets inkl tub o 1 extra rulle till bra pris om någon intresserad finns.

Har bränt ihop ca 3mm bitar med fin fog och rätt bra genombränning på maxeffekt, det duger gott till karosseri, rostlagning och seven bygge må jag tro.

Jag vill mer än att bränna ihop stålbitar och min firma har en ESAB Smashweld 180 fullt tillräcklig för mina sporadiska behov.

Tenhult
Här sen Jan 2003

MIG

Detta är ju mina egna idèer men jag skulle nog som svetstokig välja en svets med lättåtkomliga reservdelar och framför nästan allt titta på specifikationerna bak på svetsen.
Jämför startströmmen och effekten på 100% ner till 50%, de dyrare svetsarna brukar vara så där härligt startsnabba och hänger med länge på 100% (bra vid rostfritt avgassystem). thumbs up
KEMPPI 250-rena drömmen svarar snabbt, bra munstycken.
ESAB 250-stark svets och mjuk start härlig i grövre plåt

TIG-svets är väl bäst men tyvärr dyrast.

Bara en sorts svets har hängt med hela vägen när jag sömmat rostfritt avgas-----KEMPPI

Akta dig för de där tomteblossen som man bara irriterar sig på när det väl gäller

E420 AMG -96
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Miller vattenylda TIG då? dom finns att köpa beggade relativt billigt...

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Kan STARKT rekommendera denna svets.....

Har svetsat både 0.7 mm karossplåt samt SBF godkänd bur med denna. En riktig 3-fas proffsmaskin för 4875 ink moms.

http://www.drift-underhall.se
http://www.drift-underhall.se/ShowArticle.asp?ID=362

w-racing.com
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Den verkar väldigt intressant... tack för ett bra tips

Jörgen Welter
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003

Min erfarenhet är att när det gäller bilplåt:
om du är dålig på att svetsa = köp en värsting 3-fas.
om du är bra på att svetsa så kan du få till det ganska bra med ett 1-fas tomtebloss.

Erfarenheten bygger på att jag är en ganska usel svetsare som delade garage med en riktigt duktig svetsare (Kjell). Kjell hade en 1-fas Biltema.
Jag försökte svetsa lite tunnplåt men det blev bara s--t.
Han sa "flytta dig" tog över och började svetsa hur snyggt som helst!

Dagen efter kopplade jag in min 85kg Kemppi Kempomat 180 (3-fas) och gjorde nästan lika fina svetsar som han.

Glädjen över ett lågt pris sitter inte kvar lika länge som irritationen på dålig kvalitet

Flame
Avesta
Här sen Aug 2003

Jag köpte snik-snik modellen på biltema. altså den UTAn gas, använder fluss tråd i stället. Har rostlagat en gammla merca buss och min alfa gtv(se alfapower.nu -> bygg tråden -> low, fat, gtv6)
Den är ganska dålig på tunnplåt, lämpar sig bäst till 1,5mm och uppåt. har svetsat rediga balkar med den och det har blivit skit bra.
Reservdelar til den vet jag inte om det är svårt att få tag på, den har alldrig krånglat. har haft den i 2-3år.

Skulle jag köpa en ny svets och ha en större buget skule jag köpt en 3-fas. mycket roligare/enklare att svetsa med en sån

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (17267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande