| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur minska ljudnivå i 3" avgassystem?
|
9 besök senaste veckan (9580 totalt) |
|
Hej alla, Under en resa till Ringen i våras blev jag olyckligtvis stoppad i påsläppet efter att kontrollanter/flaggvakter tyckte det lät lite för mycket under det varv jag körde med gles trafik en söndagsmorgon och rapporterade detta. Personalen tog fram någon form av mätinstrument och bad min kompis, som då satt vid ratten och skulle lägga sitt första varv, att hålla motorn på 4500 rpm. Vi fick sedan beskedet att 103 dB var för mycket och att vi inte fick åka med mindre än att vi ändrade avgassystemet (Detta på en söndag...). De menade vidare att gränsen var 98 dB och att de brukar ge "dispans" upp till 100 dB. Även om ett visst ifrågasättande av mätmetoden är möjlig så kvarstår problemet: Jag vill sänka ljudet med ca 5 dB. Bilen har en 2 liters turbomaskin på ca 270-280 hk, avgassystemet är ett skräddarsytt 3" från Ferrita hela vägen från turbon med racekat och två så stora dämpare som möjligt i kadettkarossen (som ursprungligen inte hade behov av så stora dämpare). Det hela avslutas med dubbla icke infodrade 3"rör.
Jag vet att 3" är onödigt stort för min effekt men tanken är att det skall vara tillräckligt även med ändrad motor till ca 400 hk, ferritas råd var då att det skulle vara 3". jag vill, av estetiska skäl, inte montera ett nervinklat "Diesel-slutrör", finns det andra tips och idéer om hur man kan bete sig för att minska ljudnivån? Vad kan det ge för effekt att byta till infodrade slutrör? Fungerar ett kors i slutrören på en turbobil eller varför inte i sånt fall. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
En av oss här som kör där nere rätt mycket hade en slags bananböj med kryss svetsade i hålen, det såg förjävligt ut men den passerade besiktningen vid bommen efter det. Dom där kryssen verkar slå sönder oljudet rätt bra tydligen. Detta var alltså en lösning som möjliggjorde ett val, vid problem på med den extra biten annars kördes det med Eisanmann Race i det fallet jag tänker på (om jag inte minns fel)
om det funkar eller inte funkar på turbobilar har jag ingen koll på. John! du har säkert en bild på hur det ser ut
Har hållt på och bråkat med detta oxå...
Kom fram till två saker. 1. Våra ljuddämpstillverkar i sverige verkar inte vara så bra. Dels så brände jag ut allt dämpmaterial och fick högre ljud efter ett tag pga... 2. En så kallad insats i slutburkens utblås, som gör att det stora hålet blir mindre funkar. Även "diesel" krökar funkar. Jag fick som lösning bygga om min mitten dämpare, öppna upp och fylla den med mer dämpningsmaterial och sånt som skulle klara högre temparaturer. Dock tror jag inte du kanske har samma problem med avgastempen som jag har. och jag byggde en insats som oxå hjälpte till, ville inte eller ha den där "diesel" kröken. För på min som hade ett 4.5" som jag gjorde om till 2.5" med insats så blev ljudnivå mycket mindre. Lite bilder på mitt bygge på slutröret. http://tekwar.ath.cx/evo/200811_silencer_01_resize.JPG http://tekwar.ath.cx/evo/200811_silencer_06_resize.JPG Dock i mitt fall gjorde bygget på mitt dämparen mest, men med insatsen oxå så blev det mycket bra. Alt. för dig är att byta sista burken mot en 2.5", att du lite innan sista dämparen går ner till 2.5". Detta ska göra så att ljudet "slås" sönder. Eller skippa dom dubbla 3" slutrören, kör med bara en 3" eller kanske dubbla infodrade 2.5" slutrör? Tror inte infodrade slutrör hjälper så mycket, men kanske tillräckligt speciellt om du går ner till 2.5". Dock är det storleken som gör att ljudet "ökar"... Detta är min tråd jag fick en massa tips och idéer när jag väl höll på med detta... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49953&postdays=0&postorder=asc&start=42 _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||
|
Re: Hur minska ljudnivå i 3" avgassystem?
Varför inte passera med bilen så kan jag kasta ett öga på det? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Jag har också dåliga erfarenheter av Simons förmåga att behålla dämpförmågan efter en tid, däremot märker jag ingen skillnad på Ferrita-systemet men det kan ju ha med fler orsaker som tex drifttemperatur att göra också, har svårt att se det som ett "Sverigerelaterat" problem. I och med att jag har ett enkelt 3"rör bak till sista dämparen och sedan 2 st 3" som slutrör är det väl kanske lämpligt att satsa på en förändring av slutrören, dels för att det torde ha störst inverkan på ljudnivån och dels för att man då inte får en trång och flödeshämmande sektor. Pga utseendet på "bakkjolen" passar det nog bäst med 2 st rör ändå, antingen inklädda 2,5" eller någon form av monteringsbar insats till de befintliga. Tror jag skall skruva loss dämparen och åka förbi Ferrita för att se vad de har att säga. Skall kolla igenom din tråd också. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Låter som en jättetrevlig idé, det kompliceras dock av att bilen är avställd och obesiktigad samt att familjen numera, förutom frugan, även består av två glada och sällskapliga barn som också vill ha Pappas uppmärksamhet när jag inte är på jobbet. Är det någon ide att komma förbi med slutdämparen vid tillfälle eller tänkte du att motorörat skulle få arbeta? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
Det var dubbla tankar, dels höra vad för sorts ljud det rör sig om så det blir enklare att tänka sig vad som behöver dämpas. Sedan utrymmet på bilen är lättare att planera om jag ser det med egna ögon. Rent allmänt så är det bra med dämpare mitt under bilen för att dämpa resonanser i ett långt rör, sedan bör en dämpare till sitta så långt bak som möjligt. Själva dämparen kan ha stort genomflödeshål, man kanske tror att det släpper igenom mer ljud men ett större hål har större yta som dämpar ljudet men att det kräver större ytter storlek på dämparen. Om du tittar på min hemsida så är min dämpare 300 mm innuti. Där ser du hur slutrörens siste bit ser ut åxå. www.hemipanter.se långt ned på sidan. Som dämpmaterial skal långfibrigt material användas, typ Rockwool är kortfibrigt och dammar ur dämparen på kort tid vilket sker med flera märken på dämpare. Vanlig glasfibermatta är bättre. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9 besök senaste veckan (9580 totalt) |