Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
12 besök senaste veckan (640028 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 45, 46, 47   >>
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Teledials är inte riktigt min grej. Det är inte så viktig med 16" än. De är tänkta till R-däck, men än så länge klarar inte motorn R-däck.

Idag var det sista dag med "standard folkan". Känns konstigt att börja från ruta ett efter så många års utveckling...
Snart är den avställd och nerplockad. Nästan hela bilen är till salu:

TILL SALU
Bottenplatta IRS -73 reggad som flyttgods med 7,5% Co och 44kW 2500:-
Motor inkl. turbo, sprut och tändning SÅLD
Torrsumpkit med pump och tank 1200:-
ormbo SÅLD
oljetempsmätare med dipstick givare 250:-
Växellåda enkelgavlad med lång utväxling 1300:-
Bromsar från Porsche 944 SÅLD
944 torsionsstavar bak 600:-
Dämpare Koni röd SÅLD
Krängningshämare Kerscher fram 944 bak 1600:-
Fjäderbensstag fram SÅLD
15" Porsche 924 turbo hjul 6"x15" offset 52,3 med R-däck 0-1mm 2000:-
16" Porsche Boxster hjul 6"x16" offset 50 och 7"x16" offset 40 med gatdäck 195/50 och 205/55 SÅLD
Stolar Golf GTI ombyggda för bubbla SÅLD
Mittkonsol SÅLD
originalratt SÅLD
Trittbräda (ny i förpackning) 50:-
EDIT: Lexanrutor bak (reserverade) 500:- för alla tre
EDIT: Högtalare på en platta som passar mellan baksätet och bakruta 200:-
Startmotor
Drivaxlar
EDIT: Tank ingen rost
EDIT: Stötfångare fram och bak tysk kvalite (dvs. tunga med bra krom)

Skicka ett PM om ni hittar nåt intressant.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Länge sedan jag skrev nåt vettigt.

Folkan är avställd sen två veckor tillbaka och jag håller för fullt på att skruva isär bilen och säljer så mycket som möjligt. Jag behöver plats.

Självklart var även min bil inte rostfri, men än så länge hittade jag bara tröskeln, ett hål under baksätet och ett under bakre bagerumsmatta. Allt på högersidan - Förra ägaren verkar har haft en ogynnsam parkeringvana. Delarna där rosten finns behövs inte för projektet - skitsamma mao.

Här står bilarna:

Det är minst sagt trångt i garaget nu.

I fredags var jag nere i Malmö och köpte en lite större motorlucka (i plast ! )

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Vilket ET vill du ha? Alltså hur hamnar spårvidd kontra kaross? Är det inte bara att köra med Boxster ET typ? Alltså kring 52mm? 928 fälgar ligger oftast kring ET60-65, 944/968 har ET52.3 - tidiga 944 har ET23.3.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
-- skrev:
Vilket ET vill du ha? Alltså hur hamnar spårvidd kontra kaross? Är det inte bara att köra med Boxster ET typ? Alltså kring 52mm? 928 fälgar ligger oftast kring ET60-65, 944/968 har ET52.3 - tidiga 944 har ET23.3.


Jag vill har stor ET = lite spårvid = lite breddning (om man nu tycker att 8cm per sida är lite )
Dessutom får jag Boxsterns chassisegenskaper.
Fälgarna som jag har köpt ligger runt 55.
Helst vill jag köra 16" Fuchs med stor offset, eller smala Fuchs med lite offset eller smala Fuchs met lite offset breddad inåt thumbs up .

Det är inte så aktuellt med R-däck än. Först måste jag bygga klar och sedan måste jag fixa till motorns oljesystem, men jag håller ögonen öppna för alternativa R-däck fälgar.

__________

I torsdags kollade jag hur Folkahuven passar på Boxstern.


Inga större överaskningar och inte konstigt att österikaren breddade sin huv.

Att bredda huven är inget alternativ för mig. Hellre flyttar jag en av skruvarna till fjädertalriken inåt och/eller sänker fjädertallriken så att den får plats under skärmen.


Jag bestämmde mig för att "montera" de bakre luftinsläppen innan jag delar hus och bottenplatta för att minska risken att bygga in spänningar.


Flera djupa andetag och lite job med vinkelslipen senare:


Nu behöver jag en Bengt!
Hur gör jag för att får rätt form på plåtarna ?
Fram .................................. och bak

Plåten är 1mm tjock med ~10mm ribbar på baksidan.
Att bygga en form och forma plåten i varm tillstånd är en av ideerna.
Alternativ kan jag tänka mig att slitsa ribbarna, ändra formen och svetsa ihop de igen, men det blir svårt att får det snyggt.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2396



Helt galet projekt det här, hoppas du inte tappar orken

om du behöver hjul så har jag en uppsättning 7" 16" et65 (Gullideckel/trash can) smidda fälgar som kan fås billigt.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Tappa orken - kanske, men ger upp finns inte i min värld. Hoppas att jag inte lovar för mycket nu.

Tack för erbjudandet, men som jag skrev tidigare är jag inte så sugen på Gullideckel/Teledials.
Det finns ytterlige ett problem med 16". Mina Boxsterfälgar som jag körde tidigare passade inte över bromsarna. => Jag måste provmontera innan jag kan köpa.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13941



Fan va fränt det blir.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Fan va fränt det blir.

Tack!


Efter 2 samtal med posten och 2 besök hos min postombud höll jag äntligen min julklapp i handen.


Jag blev kär direkt när jag såg den på ebay och nu är den här..

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1180



oje skrev:
ButterflyRacing skrev:
Fan va fränt det blir.

Tack!


Efter 2 samtal med posten och 2 besök hos min postombud höll jag äntligen min julklapp i handen.

Jag blev kär direkt när jag såg den på ebay och nu är den här..


Den där var rejäl! Vad kommer den från för bil? Porsche turbo? Hade ju suttit som en smäck i Alfan...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Den kommer från en 911turbo -85.
Diameter utan ring runt glaset 115-120mm.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 826



oje skrev:
ButterflyRacing skrev:
Fan va fränt det blir.

Tack!


Efter 2 samtal med posten och 2 besök hos min postombud höll jag äntligen min julklapp i handen.


Jag blev kär direkt när jag såg den på ebay och nu är den här..


Förstår dig 100%
I början av 80talet så reste jag väldigt ofta till Berlin och hjälpte till att hämta motorer med en kompis.
Där blev jag kär i just en 911 varvräknare som såg ut som den men utan turbomätaren.
Monterade den i min 1600 TLE Fastback VW med Porsche 914 motor och 5 vxllåda.
Satt perfekt i mitten av konsolen i stället för hastighetsmätaren.
Kommer inte ihåg vad jag gjorde med hastighetsmätaren men den hamnade någon annanstans. Lagligt måste det ha varit för bilen gick igenom besiktningen....dock utan att de upptäckte att jag hade ett 914 paket. Jo, det är sant men en helt annan och en lång historia.

Grattis till ett mycket trevligt projekt!

_________________
Fredrik Reichel
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7641



oje skrev:
Nu behöver jag en Bengt!
Hur gör jag för att får rätt form på plåtarna ?
Fram .................................. och bak

Plåten är 1mm tjock med ~10mm ribbar på baksidan.
Att bygga en form och forma plåten i varm tillstånd är en av ideerna.
Alternativ kan jag tänka mig att slitsa ribbarna, ändra formen och svetsa ihop de igen, men det blir svårt att får det snyggt.


Testa att valsa gallret i en så handjagad kallvals.
Finns hos de flesta plåtslagare , man kan ju justera välvningen på dessa.
Väldigt försiktigt så viker det sig nog inte även fast det är ribbor.

I annat fall får du väl göra en mall och pressa fram den nya formen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Vi har en vinnare


Jag pratade med kollegorna om problemet och svaret verkar enkelt:
Trycka ut karossplåten lite, trycka in gallerplåten lite, svetsa, klart.

Vi får ser hur det blir...

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Igår var det ett år sedan jag köpte Boxstern. Skall man fira eller klaga ?

Spelar egentligen inte så stor roll, man kan ju supa av glädje eller sorg

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 465



Gillar det här bygget skarpt och följer det med spänning!! thumbs up men så är man löjligt förtjust i de gamla baggarna också
Keep up the good work!!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Efter ett års demontering har jag äntligen byggd nåt. Känns bra. Jag vill bygga mer ...


Måste banka lite till, men det är redan rätt bra.
Vi får ser hur det ser ut med en glänsande lack. Hoppas jag är fortfarande nöjd då...

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Nu är även högersidan förstörd

EDIT: lagt till en bild.

Ursäkta den dåliga bildkvalitén. Jag hade lite bråttom hem - ebay väntar inte.

Nästa steg:
- svetsa förstärkningar i karossen
- lyfta av karossen
- kapa ur karossen. Det kommer inte vara mycket kvar som håller fram- och bakdelen...

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Förra veckangs jobb:

- Karossen är förstärkt och förberedd för demontering:


- Alla skruvar mellan kaross och bottenplatta är lossade - Som vanligt finns det några stellen kvar där kaross och platta är ihopsvetsade.

Fortsetzung folgt...

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 422



Det där blev ju riktigt bra - själv är bäste Bengt ibland Speciellt om man inte bor i Uppsala...

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
S600L, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Boinkers skrev:
Det där blev ju riktigt bra - själv är bäste Bengt ibland Speciellt om man inte bor i Uppsala...
Sedär - en uppmerksam läsare



Förra vecka fick jag ett mail av en trevlig tysk (new_vopo här på forumet) som har - precis som jag 2 halva bilar i garaget.
Såhär ser det ut hos honom:




Hos mig händer dit ingenting förrän nästa helg..

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Kaross och bottenplatta separerade. Snart kapas det igen.


Hjulen bak blir 2cm framflyttat och hjulenfram blir ~1cm bakflyttat.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
12 besök senaste veckan (640028 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 45, 46, 47   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt