Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hej då Ringenbil!
1, 2   >>
4439 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hej då Ringenbil!

Då var Ringenbilen såld. En helt fantastisk bil som gick riktigt bra. Men som man säger - man ska sluta när det är som roligast ;-)

Blev väl knappt 200 varv på Ringen i år med bilen. Tog ett tag att komma ner på "snabba" tider, det är ju oftast mycket trafik och gulflagg som gör det svårt.

Nåväl, bästa loggade tiden blev 7.57.0 BTG som sattes vid lunchtid på Turistkörningen i slutet av augusti. Thomas W här på forumet satt i passagerarstolen.

Högsta loggade hastigheterna blev 237 i Fuchsröhre respektive 242 i Schwedenkreutz.

Här kommer några bilder på bilen.

Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Fina bilder, riktigt ball och racing inspirerad

Kände du att du vill ha något som går snabbare runt ringen än det du körde och att det var bilen som var begränsningen till snabbare tider ?

Vad har bmw själva för btg tid med samma bil. De kör inte btg tider men om man kan räkna på något sätt.

7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Gick den till Lidköping??

Jag har skickat ditt nr till en kille som var intresserad för ett tag sen!

Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Finns det någon tråd här på rejsa om den?

Du borde cykla mer!
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

pentén skrev:

Kände du att du vill ha något som går snabbare runt ringen än det du körde och att det var bilen som var begränsningen till snabbare tider ?

Vad har bmw själva för btg tid med samma bil. De kör inte btg tider men om man kan räkna på något sätt.

Ny bil nästa säsong Peter?

om jag inte har helt fel för mig så skulle det innebära runt 8:20 helvarv.....
officiell tid för M3 E46 är 8:22...

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

pentén skrev:

Tja, Sport Auto körde M3 E46 på 8.22, vilket innebär ca 8.00 BTG.

Nej, behöver inte åka snabbare. Sub 8 min är FORT.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Qvisfr skrev:
Gick den till Lidköping??

Jag har skickat ditt nr till en kille som var intresserad för ett tag sen!

Nej, gick till norra Stockholm!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

AndreasVH skrev:
Finns det någon tråd här på rejsa om den?

Nej, ingen byggtråd. Bilen var helt original när jag köpte den.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Fredrik Larsson skrev:

Ny bil nästa säsong Peter?

Nja, får se. Kanske satsar på Swift istället
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Några fler bilder.

Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Bra tid Peter thumbs up Känns det som man är klar med bilen när man kommer under den där 8:an? Tappar man suget på att jaga tid och nu bara ha roligt där nere? Man undrar ju vad som finns där på andra sidan

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Narin skrev:
Bra tid Peter thumbs up Känns det som man är klar med bilen när man kommer under den där 8:an? Tappar man suget på att jaga tid och nu bara ha roligt där nere?

Du har faktiskt väldigt rätt. Det stora målet med denna bil var att komma under 8.00 BTG. När jag väl gjorde det började jag fundera på nya utmaningar .

Det roliga med Ringen är ju att det inte spelar så stor roll vad man kör. Kan vara minst lika stor utmaning att komma under 9 eller 8.30 med en annan bil. Alla bilar har ju sin utmaning. Dessutom är det ju även en personlig utmaning. Tror exempelvis att min M3 var kapabel till 7.40 BTG, även om jag inte lyckades få ut det. Trots det är jag grymt nöjd med att kört under 8. Det är som sagt riktigt j*vla fort.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Angående tider igen...

Ta exempelvis en 997 GT3 eller 997 GT3 RS. HvS körde dem på 7.48 fullvarv, vilket innebär ca 7.27 BTG. Det är exceptionellt få, om några, som kommer ner på de tiderna. Absolut inte på Turistkörningen. Det är extremt ovanligt att folk ens kör under 7.45 BTG med en GT3/RS. Visst, det finns några, men de är väldigt väldigt få.
Citera
@lex
Rimbo
Här sen Dec 2002

Är den lyckliga nya ägaren!

Lidköping
Här sen Aug 2005

Peter, vad vägde bilen till slut?

Citera
@lex
Rimbo
Här sen Dec 2002

Re:

Qvisfr skrev:
Peter, vad vägde bilen till slut?

Svarar i Peter's ställe,jag tror inte bilen är vägd efter rensningen men det tänkte jag göra.

Peter har säkert ngn bra uppskattning på vikt reduceringen.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Alex, jag tror du ska skriva ditt namn i signaturen innan du får en moderator på dig

Var lite nyfiken på vikt kontra hk.....denna bil är ju lite mer potent med tanke på sitt CSL chassi om jag inte minns fel...
Peter, det 7.57 varvet...finns filen uppladdad här på rejsa?
Vore kul o jämföra med mitt 8.09 med min gamle E36:a, var du hittar de 12 sekunderna....

HAr insett att om jag ska under 8 med min E36, så får jag börja lätta den tror jag.....å andra sidan är det kul att köra strax över 8, och sen åka till skolan o hämta ungarna i den

hmmm....

Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Den vägde 1550 kg med proppfull tank och full spolarvätska innan (utan förare).

Tyvärr vägde jag den aldrig efter. Jag tror att den väger 1450 - 1460. Någon som var mer kvalificerad att gissa sa 1410-20.

Har laddat upp loggen på 7.57.0 varvet på Autolife.
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

PeterF skrev:

Du har faktiskt väldigt rätt. Det stora målet med denna bil var att komma under 8.00 BTG. När jag väl gjorde det började jag fundera på nya utmaningar .

Det roliga med Ringen är ju att det inte spelar så stor roll vad man kör. Kan vara minst lika stor utmaning att komma under 9 eller 8.30 med en annan bil. Alla bilar har ju sin utmaning. Dessutom är det ju även en personlig utmaning. Tror exempelvis att min M3 var kapabel till 7.40 BTG, även om jag inte lyckades få ut det. Trots det är jag grymt nöjd med att kört under 8. Det är som sagt riktigt j*vla fort.

Jo tack bilen spelar roll för vilken utmaning man satt som mål, själv hade jag 8.30 som mål i år men sket sig med 1.5 sek, nu vet jag ju att ska man köra låga 8:or så ska det vara ganska fritt. Frågan jag själv ställer mig kommer jag komma ner till 8 överhuvudtaget med min uris, vilket hade varit lite unikt kan jag tro På pappret ser det bra ut iaf 3,4kg per hk, men det är ju som du skriver om gt3 och andra trådar om fabriksuppgifter på bilar som inte säger ett skit om ägaren, leverera får man göra själv, DET är utmaningen!

Allt runt 8 eller lägre oavsett bil är jä_ligt snabbt! Enligt mig iaf.

Qvisfr skrev:

HAr insett att om jag ska under 8 med min E36, så får jag börja lätta den tror jag.....å andra sidan är det kul att köra strax över 8, och sen åka till skolan o hämta ungarna i den

hmmm....

thumbs up

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Mats E
Stockholm
Här sen Apr 2009

Re:

PeterF skrev:

Samma för mig. Målet för säsongen var att spräcka 8 min-vallen. Bästa blev "bara" 8.03 Extremt irriterande då jag känner att farten finns där men för mig gick det inte att få det på logg under TF. Jag är nog för snäll (alternativt klok eller feg ) vad avser omkörningar. Alltid är det någon jävel i vägen... Avslutade säsongen med en track day (23 okt) i tron att då skulle jag i alla fall få fria varv. Då var det svinkallt istället = taskigt grepp i däcken och bara 8.09

Målet kvarstår alltså för nästa säsong. Har man det inte på logg så har man inte gjort det.

Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Fin fina bilder och en bra tid!!

Nürburgring
Hej då Ringenbil!
1, 2   >>
4439 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande