Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trimmad Haldex..
5648 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Trimmad Haldex..

En kille på GTI-klubbens forum gjorde detta inlägg:
skrev:
Måste bara få berätta om ett lyckat tillbehör och tipsa alla som har en VAG-bil med haldex.

Hämtade ut min Audi S3 i fredags efter montering av det nyutvecklade "trimmningskittet" som Haldex/AceCompetition utvecklat till 4-hjulsdriften i fredags.

Haldex har helt enkelt gjort ett nytt program som styr hur och när bakhjulen skall kopplas in, och jag kan säga att det är mycket trevligt! Tidigare var bilen konsekvent understyrd, och kunde ibland få för sig att koppla ur bakhjulen mitt i en lång sväng om den tyckte att det räckte med framhjulsdrift...otäckt.

Ny ger den 50/50 drift så fort man lägger på moment och gasar på => 2:an och fullgas i en skarpsväng medför att bakhjulen river loss och bilen går lite lagom på tvären

Fördröjningar vid in och urkoppling av bakhjulen är också minskad så det accar bättre.

Den största skillnaden är dock vid broms, då låses bak och framhjulen ihop så bilen "sugs" ner mot vägen, istället för att dyka med nosen ner, bromssträckan är avsevärt förkortad och man kan lura ut baken med en lätt dutt på bromsen om man vill

Ett verkligt trevligt trim, som dessutom inte alls påverkar bilen eller märks om man kör "normalt".
Rekommenderas!

Så det verkar gå och få VAG-bilarna lite roligare... .Nu är jag väldigt nyfiken på hur den kommer att uppföra sig på banan.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kul när man kan "chiptrimma" mer än bara motorn Läste för nåt år sedan om nåt chip till Mercedes luftfjädring

MGB GT 1967
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Erik B skrev:
Kanske denna?

Vet att MTM monterat detta på S3:or.

http://www.forgemotorsport.com/tt.asp?cat=auditt&product=FMHALDEX

http://www.beat-the-road.com/

Jag tror inte det här är Forges apparat, utan något som Haldex / Ace? har tagit fram själva.

DanielT

Här sen Apr 2003

Det är inte MTM's prylar! ACE har tillsammans med Haldex tagit fram detta kit.
och är enligt killen som skrev det refererade inlägget inte bara chipning.

Lite kul är att när jag pratade direkt med Haldex i sommras ang kylning och modifiering av Haldex'en så sa de att de håller på att utveckla just dessa nyheter men att det inte kommer att dyka upp i bilar förrän om ett par år. De sa även att det inte går att få bra resultat med chipning utan att byta åtminstone en ventil i haldex'en.

(Själv har jag redan mailat ACE och bad att få boka en tid snarast. De har tyvärr inte öppnat för iår ännu)

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det ingår även ett byte av någon ventil i Haldexen + programvara.

DanielT borde vid det här laget kunna berätta mer i detalj, samt kunna lämna en recension av "trimmet"

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Borde det inte räcka med något så enkelt som en strömbrytare + relä som kopplar in fyrhjulsdriften "fulltime" när man är i rallytagen? Rätt DIY alltså.

JohanR

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

JohanR skrev:
Borde det inte räcka med något så enkelt som en strömbrytare + relä som kopplar in fyrhjulsdriften "fulltime" när man är i rallytagen? Rätt DIY alltså.

JohanR

Utan att vara särskilt tekniskt insatt i Haldex-systemet, tror jag inte det är så lätt ordnat. Är nog en hel del processing som pågår i bakgrunden.

Här sen Jan 2003

Atariman skrev:
JohanR skrev:

JohanR

Utan att vara särskilt tekniskt insatt i Haldex-systemet, tror jag inte det är så lätt ordnat. Är nog en hel del processing som pågår i bakgrunden.

orginal på Haldexutrustade VW/Audi finns det en funktion som kopplar från kopplingsfunktionen när tändningen är avstängt.
Detta för att möjliggöra bogsernig utan att fresa på systemt. Något som tex inte går på synrosystemet.

Därför tror jag inte det är så svårt att koppla in en knapp med RWD På/Av
Detta påverkar givetvis inte kraftfördelningen men en kombination av detta och chipet vore intressant.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Att helt koppla ur systemet gör du genom att dra i handbromsen lite så att den brytarn slår till AFAIK

Lidköping
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
Att helt koppla ur systemet gör du genom att dra i handbromsen lite så att den brytarn slår till AFAIK

Ett ännu enklare sätt att åstadkomma det

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Är det så att ommappningen innebär att man även kan vänsterbromsa nu helt plötsligt?

Skall fråga Micke (killen på GTI forumet), han var riktigt missnöjd med det elektroniska spjället förut som bara stängde när man bromsade.

BMW 330i -05
Citera
DanielT

Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Är det så att ommappningen innebär att man även kan vänsterbromsa nu helt plötsligt?

Har tyvärr inget med haldex'en att göra. Det är motorns ECU som har den "säkerhetsfinessen" >
Jag återkommer med en rapport. Det lilla jag kört ännu säger mig iaf att jag inte ångrar att jag uppgraderade. thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Kan inte ACE lösa det där eländet med vänsterbromsen på nåt sätt när de chippar bilarna då?
Verkar ju extremt frustrerande. thumbs down

BMW 330i -05
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

Angående vänsterbroms så ska det enligt vad jag har hört bara va att ta bort en av dom fyra sladdarna nere vid bromspedalen...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Men det kan juinte vara en bra lösning, den är ju gratis...

Är det inte så att den där kontakten används till annat då? Tex antisladdsystemet eller Haldexen?

BMW 330i -05
Citera
DanielT

Här sen Apr 2003

Det är bromsljuskontakten som styr detta så det är inte så bra att dra ur den vid pedalen.
Tar man ur bromsljussäkringen så kan man vänsterbromsa. Ska man kapa något så bör man alltså göra det efter säkringen. Där bör rimligtvis finnas ett "Y", där en tråd sticker till ECU och en till bromsljusen.

Stockholm
Här sen Okt 2003

DanielT skrev:
MaZ skrev:

Har tyvärr inget med haldex'en att göra. Det är motorns ECU som har den "säkerhetsfinessen" >
Jag återkommer med en rapport. Det lilla jag kört ännu säger mig iaf att jag inte ångrar att jag uppgraderade. thumbs up

Kan man tolka detta som att du nu har varit hos ACE och fått Haldexen modifierad?! Väntar i sådana fall med spänning på din "rapport"! Pris?

Vad gäller vänsterbromsning så frågade jag killarna i Borlänge som jobbar för "Herr träsko" om detta. Jag tänkte ett tag att dom skulle mappa bort detta i samband med att chippet masserades. Detta att motorn dör när man "vänstrar" är ett elände men till slut så tog min inbyggda misstro mot "e-gas" över så jag avstod.

Stockholm
Här sen Okt 2003

Vad gäller pris på chippningen av Haldex så kan jag numera svara på min egen fråga.

"Vi är i slutfasen på testerna av Haldex-systemet och produkten kommer att lanseras inom kort, 3-4 veckor. Produkten som vi har testat fram tillsammans med Haldex ger ett mer konsekvent uppträdande och modifieringen bibehåller givetvis alla standardfunktioner och system. Priset är ej fastställt i dagsläget (cirkapris 10.000 kronor inkl.moms), då ingår nytt ventilhus och programvara. Mer information och monteringsanvisning kommer på våran hemsida."

Stockholm
Här sen Nov 2002

Måste testa att vänsterbromsa S3:an, så motorn dör då alltså?

Har e-gas på minin och där går det utmärkt att vänsterbromsa
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Från AceCompetitions hemsida:
skrev:
Modifierat ventilhus och mjukvara som monteras i bakaxel.

Ändringar i momentöverföring jämfört med Haldex standard:
· Ökad momentöverföring vid gaspådrag som ger ett mer konsekvent uppträdande med ökad överstyrning - uppskattas vid sportig körning.
· Snabbare momentöverföring som påverkas av hur snabbt man trycker ner gaspedalen.
Kopplingen är förberedd att överföra moment innan motorn lämnar moment.
· I högre hastigheter minskar momentet vilket ger minskad överstyrning och ger säkrare köregenskaper (understyrd bil ger ökad säkerhets känsla).

Säkerhet:
Alla säkerhetssystem i bilen fungerar som i standard mjukvara dvs att vid
ABS bromsning eller ESP ingrepp kommer kopplingen att öppna helt för att
inte störa säkerhetssystemen i bilen.

Allmänt banåkaforum
Trimmad Haldex..
5648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande