Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5648 besök totalt |
Trimmad Haldex..
En kille på GTI-klubbens forum gjorde detta inlägg:
Så det verkar gå och få VAG-bilarna lite roligare... ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Kanske denna?
Vet att MTM monterat detta på S3:or. http://www.forgemotorsport.com/tt.as http://www.beat-the-road.com/ _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jag tror inte det här är Forges apparat, utan något som Haldex / Ace? har tagit fram själva. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det är inte MTM's prylar! ACE har tillsammans med Haldex tagit fram detta kit.
och är enligt killen som skrev det refererade inlägget inte bara chipning. Lite kul är att när jag pratade direkt med Haldex i sommras ang kylning och modifiering av Haldex'en så sa de att de håller på att utveckla just dessa nyheter men att det inte kommer att dyka upp i bilar förrän om ett par år. De sa även att det inte går att få bra resultat med chipning utan att byta åtminstone en ventil i haldex'en. (Själv har jag redan mailat ACE och bad att få boka en tid snarast. De har tyvärr inte öppnat för iår ännu) |
||||
Det ingår även ett byte av någon ventil i Haldexen + programvara.
DanielT borde vid det här laget kunna berätta mer i detalj, samt kunna lämna en recension av "trimmet" ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Utan att vara särskilt tekniskt insatt i Haldex-systemet, tror jag inte det är så lätt ordnat. Är nog en hel del processing som pågår i bakgrunden. _________________ ![]() |
||||
orginal på Haldexutrustade VW/Audi finns det en funktion som kopplar från kopplingsfunktionen när tändningen är avstängt. Detta för att möjliggöra bogsernig utan att fresa på systemt. Något som tex inte går på synrosystemet. Därför tror jag inte det är så svårt att koppla in en knapp med RWD På/Av Detta påverkar givetvis inte kraftfördelningen men en kombination av detta och chipet vore intressant. |
||||
Ett ännu enklare sätt att åstadkomma det ![]() |
||||
Är det så att ommappningen innebär att man även kan vänsterbromsa nu helt plötsligt?
Skall fråga Micke (killen på GTI forumet), han var riktigt missnöjd med det elektroniska spjället förut som bara stängde när man bromsade. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har tyvärr inget med haldex'en att göra. Det är motorns ECU som har den "säkerhetsfinessen" > ![]() Jag återkommer med en rapport. Det lilla jag kört ännu säger mig iaf att jag inte ångrar att jag uppgraderade. ![]() |
||||
Det är bromsljuskontakten som styr detta så det är inte så bra att dra ur den vid pedalen.
Tar man ur bromsljussäkringen så kan man vänsterbromsa. Ska man kapa något så bör man alltså göra det efter säkringen. Där bör rimligtvis finnas ett "Y", där en tråd sticker till ECU och en till bromsljusen. |
||||
Kan man tolka detta som att du nu har varit hos ACE och fått Haldexen modifierad?! Väntar i sådana fall med spänning på din "rapport"! ![]() Vad gäller vänsterbromsning så frågade jag killarna i Borlänge som jobbar för "Herr träsko" om detta. Jag tänkte ett tag att dom skulle mappa bort detta i samband med att chippet masserades. Detta att motorn dör när man "vänstrar" är ett elände men till slut så tog min inbyggda misstro mot "e-gas" över så jag avstod. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Vad gäller pris på chippningen av Haldex så kan jag numera svara på min egen fråga.
"Vi är i slutfasen på testerna av Haldex-systemet och produkten kommer att lanseras inom kort, 3-4 veckor. Produkten som vi har testat fram tillsammans med Haldex ger ett mer konsekvent uppträdande och modifieringen bibehåller givetvis alla standardfunktioner och system. Priset är ej fastställt i dagsläget (cirkapris 10.000 kronor inkl.moms), då ingår nytt ventilhus och programvara. Mer information och monteringsanvisning kommer på våran hemsida." _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Från AceCompetitions hemsida:
![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5648 besök totalt |