| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dimention på avgasrör till liten TURBObil ?
|
5378 besök totalt |
|
Hej ! Jag har en nissan 200sx (1,8l turbo) som jag håller på att bygga för bankörning. Börjar nu närma mig slutskedet med mappning och bänkning. Körde bilen i bänk i fredags och fick ur 450whp @ 1,77bars ladd. OBS detta är ingen effekt som jag kommer köra med på bana utan jag vill se vad jag kan kräma ur henne med mina mods. När vi körde bilen i bänken så kom vi bara till 1,77bar innan den börja tappa effekt om vi höjde laddet mer. Tipset jag fick var att antingen avgasdelen på turbon va för liten eller att mitt mottryck i avgaset var för högt (Turbo: GT3582R). Idag kör jag med 3" downpipe och resten 3". Då till frågan, vad anser ni är minimi avgasstorleken för mitt bygge? bör ja öka till 3,5-4" dp ? Målet är väl närmre 550Whp. lite bilder: http://200sx.kicks-ass.net/album/alb Mvh Philip _________________ Philip Wassvik 200sx s13 |
||||
|
Re: Dimention på avgasrör till liten TURBObil ?
Nu spelar ju utformning på rör och ljuddämpare roll. Sätt dit tryckmätpunkter före turbo och efter turbo, mät trycken. Ta ungefär 2meter bromsrör och gör en spiral med och anslut sedan vanlig slang till tryckmätaren så får du inga problem med att slangen brinner upp på grenröret. Efter det borde den som justerar kunna berätta var flaskhalsarna sitter, om de sitter efter avgasventilerna. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Tackar för svaret.
Sitter med delarna i garaget och skall göra precis detta. Vad anser du vara högt mottryck efter turbon ? Som jag förståt det så skall det vara under 2 hekto efter turbon innan effekten tar stryk. Mvh Philip _________________ Philip Wassvik 200sx s13 |
||||
|
Kompressorn har iaf inte börjat maxats ut ännu, vilket avgashus har du?
Att effekten sjönk är rätt märkligt tycker jag. Jag skulle börja med att mäta mottryck innan turbinen för att se att det inte skenar. Att gå upp från 3" avgas är aldrig en nackdel, men det är inte där problemet ligger om allt är OK byggt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Jag tror heller inte på avgaset, sen är det väl aldrig en nackdel att gå upp till ex. 3,5" eller 4" downpipe med 3" avgas, sen beror det ju på hur många dämpare som det sitter där samt flödet i dom.. men somsagt, mät mottryck som de andra sagt..
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Re:
Den kombon klarar med lätthet minst 100 hk till. Det verkar som problemet inte har med turbon att göra. Kanske kombination mkt mottryck med mkt överlap? Kanske ska se över kaminställningarna. Eller sänka laddet till 1,5 och vara nöjd med effekten
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Jag gissar att du har väldligt högt avgasmottryck vilket inte är så ovanligt på Garrett turbos
Du kommer inte tjäna så mkt på att byta downpipe , men däremot om du byter till ett större avgashus så kommer du att få mer effekt men däremot av bekostnaden av spoolup Mitt bästa tips är att skicka turbon på flowprepp för att bli av med endel avgasmottryck och därigenom ha kvar samma spool samt få mer effekt _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
Tackar för alla vettiga snabba svar.
Som sagt jag kommer nog ligga under 1bars laddtryck på bana då jag inte vill leka drifting hela tiden =) Vill helst undvika gå upp til 1.06 i A/R på avgaset då detta kommer lagga massor för mig. Kaminställningar ska det lekas med i bänken framöver. Sisst hann vi inte testa olika kaminställningar då tiden inte räckte till. Lika bra jag snabbt går igenom mina specs: JE kolvar (lätt kompsänkta) Parner stakar (måttade o invägda) ballanserad botten Hemma räkna plenum med fullradietrattar 40mm rör på grenröret 3" avgas 600*300*75 Intercooler Portad topp av Erland Cox 2 x 270 duration; 10,25 i lyft Tomei kammar med mekaniska lyftare (org hydraliska lyftare, 8,5mm lyft med 240-250 graders kammar). Fullt Aeromotive soppa system (AN8 from o bak) 1000cc spridare 4st MSD spolar med inbyggda steg Haltech E11 v2. mm För att inte gå offtopic för mycket, vilka kamm inställningar skulle ni rekommendera ? Kammar e jag newbie på. Mvh Philip _________________ Philip Wassvik 200sx s13 |
||||
|
Re:
Är en klar nackdel att gå upp i storlek på rökröret om man tänkt åka bana, blir oftast högre volym och inte sällan högre än vad du får ha på banan så vips får du inte köra. Alternativt ska du ägna halva bandagen åt att försöka hitta någon ljuddämpare och få dit för att få köra. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
jag skrev att han kunde gå upp i storlek på Downpipe, inte avgassystemet, ursäktar om det var luddigt skrivet.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Så länge man inte har öppen wastegate brukar inte ljudvolymen vara ett problem på turbobilar.
Har själv 3" downpipe och 4" avgas och det låter mycket, men inte i närheten av de värsta boxersexorna med friare avgas. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Min Skajja har 3" från turbon och 1 rak ljuddämpare och den låter inte så mycket heller. |
||||
|
för det första har du katalysator?,. hittar inte om du skrivit det nånstans????
tror som big al att det är avgasmotryck som blandar sej in. katt kan stoppa mycket, att enbart byta DP har jag svårt att se skulle göra nån skillnad, isåfall behåll samma DP å skruva bort avgaset å en diselböjj rakt ner i marken men så får du ju inte köra på banan, dock en möjlighet om du bara vill bromsa ur dem sista hästarna å få papper att skryta på internet med
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Den biten av avgassystemet på bild ser ju helt okej ut, och jag räknar med att du inte har massa skarpa böjar efter det heller.
Enklast är nog att mäta. |
||||
|
Re:
Hej Knotan Avgas setup: rostfritt hemma gjort grenrör i 40mm rör, port matchat mot toppen: http://200sx.kicks-ass.net/wassen/im Turbo: GT3582R (A/R .82 turbindel) Downpipe, 3,3" (80mm invändigt): http://200sx.kicks-ass.net/wassen/im Wastegate Tial 44mm Resterande avgas: 3" fullflödes Som sagt ingen katt, men jag kommer strax mäta o se vad jag ahr i mottryck efter snurran och före snurran. Tack för alla svar. _________________ Philip Wassvik 200sx s13 |
||||
|
Varför en Y förgrening på downpipe?
Anslutning för extern wastegate? Jag skulle i så fall gå upp i diameter på dp till 4" och även ha wg ansltuningen längre från utloppet på turbon då de två strömmarna kan orsaka rejält med turbulens i röret och sånt tar en hel del plats. Säger inte att detta är hela problemet, men det kan vara ett av dom. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Avgaserna är som varmast efter snurran och har störst volym, efter det så minska temperaturen och volymen så jag tror inte det är så bra att det ska trängas med wg avgaser med. Koppla in wg röret så långt ner/bort från turbo det går. |
||||
|
Re:
Kan ju köpa att leda in avgaserna i downpipen kanske inte är det bästa att göra men dock anser jag att om jag leder in dom en meter senare borde inte påverka allt för mycket. Avgastemperaturen är som högst före turbon o sedan avtar dom succesivt. Är snart klar med motorn igen för uppstart, ska bli kul att mäta avgas tryck =) Mvh Philip _________________ Philip Wassvik 200sx s13 |
||||
|
Re:
Det avståndet spelar stor roll. Många har testat din lösning tidigare med rätt dåliga resultat. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
hmh.... förtydligande behövs nog här, alltså skillnaden mellan direkt efter och en meter senare spelar stor roll och den nuvarande lösningen, med wg inlopp nära turbons utlopp är alltså något som ställt till saker för många.
Alltså, sätter man inloppet från wg en meter senare så påverkar det mycket mindre än direkt efter. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5378 besök totalt |