Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
stötdämpare prestanda VS. ekonomi
5 besök senaste veckan (4707 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare

vet inte hur man ska formulera frågan redigt men.

bygger en relativt lätt bil som ska gå bana å leka drifting med i första hand

fjädrarna är väll något överdimensionerade i styvhet och kränghämmare troligen med "onödigt" hårda .
alla bussningar är hådra typ nylon osv (det mesta hemasvarvat va vad jag hittat)

nu till stötdämpare.

är igentligen sugen på gula koni eller bilstein clubsport iom jag har bra erfarenheter av bägge sedan innan.
dock är det en hel bil som ska byggas på en begränsad budget så man vill ju såklart hålla ner kostanderna så mycket som möjligt.

frågan är då hur stor skillnad man verkligen märker med en bil som ska gå maximalt 100-150 mil per säsong blandat på gata å bana.

har ju typ kört monroe reflex osv å tycker dem funkar rätt hyffsat med, men till det priset kanske det inte är så stor skillnad mot ännu billigare typ "sportstötdämpare" som finns på diverse internetsidor (tänker på typ gula GE mfl.

för ungefär samma pengar får man hem ett par "std" bilstein dämpare från USA.

biltema finns ju med men det kanske man inte ens vågar nämna här

vad har nu för funderingar i ämnet????

nu pratar vi inte om å jaga sekunder .

bilen ska byggas för å gå en säsong i taget.

visst är det så att en bra och dyr stötdämpare säkert håller 3-4 ggr längre.
men som jag ser det så kan jag lika väl bränna av banan ocg köra ner i en grop lr nått skit reedan på premiärturen å då har jjag antingen en trasig värstingdämpare för 3000 kr att byta, eller en trasig biltema dämpare som kostar mej 300 kr att byta. blir många kronor över til bensin då plus att jag kan ha råd att byta dämparen 3-4 ggr till samma säsong utan att bli ruinerad när jag är så jävla klantig å klotar i samma kruva igen nästa vecka

dvs jag är ute efter nått vettigt att rikta mej efter,
då min egen initiativförmåga ibland leder mej ut på villospår å jag slutar med att slösa pengar å nått fränt, medans nästa gång snålar in alldeles för mycket å ångrar mej första provrepan

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Däck, bromsbelägg och dämpare skall man inte snåla på.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
hmmm..
nått tips på vart i skalan man ska lägga sej då????

däck å belägg är ju redan klart, bara dämparna kvar att köpa på chassit.

tex biltema 300kr. GE motorsport 800kr. monroe reflex 1000kr, bilstein "STD" 1000kr, koni 2000, bilstein "vursting" 3000kr.

priserna är ungefärliga , men på ett ungefär vart går gränsen mellan skit och överkurs.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

D2 /K-sport /Xyz duger bra om man ska åka lite "hobbyracing på bana"

för 7-10 k
får du 4st justerbara dämpare
4 fjädrar
topplager fram & bak

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Re:

knotan skrev:
hmmm..
nått tips på vart i skalan man ska lägga sej då????

däck å belägg är ju redan klart, bara dämparna kvar att köpa på chassit.

tex biltema 300kr. GE motorsport 800kr. monroe reflex 1000kr, bilstein "STD" 1000kr, koni 2000, bilstein "vursting" 3000kr.

priserna är ungefärliga , men på ett ungefär vart går gränsen mellan skit och överkurs.

Det viktigaste är inte märket, utan att du får att par dämpare som matchar din bil och dina fjädrar och din budget. Hårdare fjärdar vill ha hårdare dämpare. Matchar det illa beter sig bilen illa.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
coilovers är inte intresant.
det är insatser till fjäderben volvo 740/940 som jag är ute efter.

jo att det inte är märket som r det intresanta vet jag , men det är sällan man kan få fram några spec på hårdheten i dämpare när man köper insatser till std prylar tyvär.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
om jag har fått fram rätt siffror så ligger fjäderkonstant på
fram 152,64 N/mm
bak 80 N/mm
bilens vikt hamnar runt 800 kilo å skulle tro att minst 60-70% hamnar fram

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag köpte nya Gabriel gastrycksdämpare a' 500:-/st till min mustang. När jag började modifiera hjulupphängningarna med hårdare fjädrar, k-hämmare, bussningar mm visade det sig snabbt att dämparna blev den svagaste länken. Fjädrar mm kom inte till sin rätt förrän jag bytte till röda koni.
Jag hade definitivt inte kört budgettänk på dämparna om jag hade byggt en ny bil.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 51
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Är det dessutom "coilovers" som i Skruvben du menar så får du nog bygga eget om det är till Volvo 740.
Finns inget färdigt kit till dessa bilar nästan.

Då kan du lika gärna anpassa stötdämpare till den hårdhet på fjäder du tänker köra med!?
Blir det budget så kan du räkna med att få byta ganska omgående.

Eller så köper du ett coilover kit och bygger om så det passar din Voffla!

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
lutar åt att skaffa bilstein alt. ta et par biltema dämpare å byta till ett stabilare medium i,
det är absolut billigast plus att man kan testas sej fram till rätt styvhet nästan gratis.

nej det är inga höj/sänkbara coilovers.
bara std fjäderben från en 740 som ska användas för å få samma 5 bult som på bakaxeln , samt lite grövre bromsar än bilen har orginal...

så här ser det ut nu, kom precis från garaget, anpassade helt enkelt höjden på fästen för å få rätt höjd på bilen...

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

var förslag du har.

Biltema går bort direkt i min värld.
GE är ? ingen aning om vad det är.
Monroe är helt ok till standardfjädrar men troligtvis för mjuka.

Bilstein std är troligtvis för mjuka men fin kvalite' och fina till just orginalfjädrar.

Koni har jag aldrig fått att fungera bra till annat än orginalfjädrar om du tänker på de vanliga gula/röda. De jag haft är för mjuka i komp. för min smak.

bilstein "vursting" 3000kr, fina grejor till rimligt pris.

Ett till förslag. Jag köpte en gång Sachs sport touring som säljs av Autoexperten bla. Och tillsammans med hårdare fjädrar från Dahlhems funkade det riktigt bra på en bil jag hadde. Vet inte om jag bara hade tur med kombinationen eller om de generellt är bra. En annan kille köpte dem och monterade på sin orginal alfa och de gick fint på den med tyckte jag efter en kortare provkörning.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

knotan skrev:
...
fram 152,64 N/mm
bak 80 N/mm...

Med de fjäderkonstanterna går Gulingarna bort (och sannolikt även alla andra subtvåksekdämpare).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
alright tack för hjälpen grabbar thumbs up

Skruva banåkabil
5 besök senaste veckan (4707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande