Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1600 besök totalt |
Avgasystem till TURBO bilar. *utformning*
Hejsan.. Hur konstruerar man bäst ett avgasystem till en i detta fall en överladdad BMW 6 så man får fram så mycket "motorljud" så möjligt och ej det vinande turbinljudet. Vet att ljudet krossas genom avgashuset, men ska ha så öppet system så möjligt tex sidepipes eller ett vanligt utan restriktor tex 4" med stor dämpare? En fyndig polare tyckte jag skulle "köra med en wastegate som öppnar vid 0 bar" fast det är jag inte så sugen på om man säger så ![]() ![]() ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Du får helt enkelt köra med en turbo som är konstruerad för att inte vina, det kanske låter som ett skämt men det är faktiskt sant...
Ställ samma fråga på STCS eller Turbo Performance Clubs hemsida så får du säkert massa bra svar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Hmm...det är lite motsägesfulla krav. Du vill ha så mycket ljud som möjligt? Då är det enklast att köra utan turbo...
![]() Jag har experimenterat en hel del med det där på min gamla Turboladdade 911:a samt observerat kompisarnas bilar och kommit fram till följande: - Turbinen slår sönder avgasljud...vilket är bra. Man kan t.o.m. köra raka rör direkt efter turbon i en 911:a. - Sexor får bättre dämpad ljud och större turbon dämpar mer av någon anledning. om du ventilerar wastegaten rakt ut i det fria så kan du få så mycket ljud du bara vill. Wastegate som öppnar vid lägre laddtryck ger mer (o)ljud, ljudet som kommer ut vid högre laddtryck brukar vara vassare. Vinande ljudet kommer mest från kompressorn och inte turbinen (om du inte har typ 30cm rakt rör efter den, då låter den som en stor lastbil), så du kan dämpa den genom att ha omsorgsfullt placerad och förpackad filterbox och inte bara öppen filter (som har blivit så populärt på sistone). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Jo där har du nog rätt. Jag har en dämpare + kat på min och den låter rätt friskt... Nu funkar kat:en iofs som en dämpare. Körde ett tag med ett 3" rör istället för kat pga att det fattades delar när jag skulle montera ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Jag har 3" hela vägen på 75an och Simons största 3" plus den där pluttiga de har, jag har fått gnäll på banträffar för att bilen låter för lite
![]() Låter typ mindre än en orginalbil på lite varv, på tomgång mullrar det fint. Jag fattade det som att killen inte ville ha turbinljudet? Så bilen låter som en sugmotor. På Deltan har jag för övrigt ingen ljuddämpare, bara en 3" sportkat, den låter lite mer kan man sammanfatta det med... ![]() Fast inte såå mycket, mest på tomgång och låga varv och vid motorbroms förvandlas bilen till en resonanslåda utan dess like. Bruksbil och nerslag på besiktningen inebär att jag skall montera ljuddämpare nu i helgen. På Saaben har jag 3" till bakaxeln och därefter en vanlig Simons 2.5" dämpare och den är verkligen tyst, låter som en orginalbil ungefär. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Har man JT 3" (en dämpare) på og900T så kan det vara problem att klara kraven på mantorp.. kan lova att det låter härligt när man står i depån och lyssnar på dom när dom fräser förbi på rakan. Men det är absolut inget turbinljud. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Nej ingen banracer blir det fast jag ska kunna köra på Rudskogens Evenemang och sladda och ha kul med. Som Maz skrev så vill jag att den nästan ska låta som en sugis. Turbon på bilen blir en GT40 den är hyffsat stor så den är lika bra att krossa ljud som den är att leverera laddtryck ![]() ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
4" med en (1) 4" absorbtionsdämpare? Du kommer garanterat få problem att komma under 95db...
Går man upp i dimension på röret så blir det otroligt mycket mer ljud, stor skillnad på 3" mot 2.5" t ex. Fast bygg gärna röret och filma provkörningen. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Klart det ska filmas när man kör och när den ska upp på rullarna o bekänna färg ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Hmm svårt att svara på då på en träff var det en Granada *banbil* med promod? motor 800cui samt på 1100hk med dubbla 4" som lät hysteriskt dom gångerna han gasade på rakan. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Jag tror att man har 100 decibel som gräns på norska banträffar. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Granadan lät mer än 100 Decibel ![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Byggde eget system från turbon på min 75:a för ett litet tag sedan. Då räknade jag mest på flöde och det blev en liten kompromiss då jag inte har trimmat motorn och troligen inte kommer att vässa den så mycket heller.
3' från turbon -> 2,5 mitt under bilen. Dämpning i form av en puttefnutt simons 2,5' fullflödes. På insugssidan sitter det orginalgrejor med ett jr filter i. Ljudet i bilen är inte alls mycket, påminner starkt om en normalt vässad 4:a som bluddrar lite för mycket ![]() Med 4 tum så blir det nog ännu värre samt myyyycket mer av varan _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
phioshh ljudet eller kvittret gör det inget om det är kvar då det låter fint på höga laddtryck sen kommer jag köra med Extern Wg så klart som kommer mynna ut under högerframskärm. En bekant var o byggde en 3" rostfritt system på min kusins BMW 635 bygge med endast en 3" dämapre bak.. Ljudet blev mycket mulligt samt "gläffsigt" _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1600 besök totalt |