Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Avgasystem till TURBO bilar. *utformning*
1600 besök totalt
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Hejsan.. Hur konstruerar man bäst ett avgasystem till en i detta fall en överladdad BMW 6 så man får fram så mycket "motorljud" så möjligt och ej det vinande turbinljudet. Vet att ljudet krossas genom avgashuset, men ska ha så öppet system så möjligt tex sidepipes eller ett vanligt utan restriktor tex 4" med stor dämpare? En fyndig polare tyckte jag skulle "köra med en wastegate som öppnar vid 0 bar" fast det är jag inte så sugen på om man säger så Detta kanske är en dum fråga fast den har gjort mig sömnlös flera nätter

Göteborg
Här sen Nov 2002

Du får helt enkelt köra med en turbo som är konstruerad för att inte vina, det kanske låter som ett skämt men det är faktiskt sant...

Ställ samma fråga på STCS eller Turbo Performance Clubs hemsida så får du säkert massa bra svar.

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Borde även hjälpa en del genom att ha ljuddämpare även på inloppssidan. Titta på hur många originalinstallationer ser ut, div. plastburkar på insugssidan har bland annat denna funktion.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...det är lite motsägesfulla krav. Du vill ha så mycket ljud som möjligt? Då är det enklast att köra utan turbo...

Jag har experimenterat en hel del med det där på min gamla Turboladdade 911:a samt observerat kompisarnas bilar och kommit fram till följande:

- Turbinen slår sönder avgasljud...vilket är bra. Man kan t.o.m. köra raka rör direkt efter turbon i en 911:a.
- Sexor får bättre dämpad ljud och större turbon dämpar mer av någon anledning.

om du ventilerar wastegaten rakt ut i det fria så kan du få så mycket ljud du bara vill. Wastegate som öppnar vid lägre laddtryck ger mer (o)ljud, ljudet som kommer ut vid högre laddtryck brukar vara vassare.

Vinande ljudet kommer mest från kompressorn och inte turbinen (om du inte har typ 30cm rakt rör efter den, då låter den som en stor lastbil), så du kan dämpa den genom att ha omsorgsfullt placerad och förpackad filterbox och inte bara öppen filter (som har blivit så populärt på sistone).

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Hmm.. skall du köra på bana så gäller la 95 db för alla banor eller ???

du kan nog få svårt att komma under isf..

Halland
Här sen Maj 2003

På en turbobil med 3" hela vägen är min personliga erfarenhet att det krävs 2st fullflödesdämpare för att komma under 95dB. Detta baserat på några soliga dagar på Kinnekulle i somras...

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Ragnar skrev:
På en turbobil med 3" hela vägen är min personliga erfarenhet att det krävs 2st fullflödesdämpare för att komma under 95dB. Detta baserat på några soliga dagar på Kinnekulle i somras...

Jo där har du nog rätt. Jag har en dämpare + kat på min och den låter rätt friskt... Nu funkar kat:en iofs som en dämpare. Körde ett tag med ett 3" rör istället för kat pga att det fattades delar när jag skulle montera thumbs down Då lät det alldeles för mycket. Fick resonansljud i bilen på motorvägen.. inge kul alls.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har 3" hela vägen på 75an och Simons största 3" plus den där pluttiga de har, jag har fått gnäll på banträffar för att bilen låter för lite
Låter typ mindre än en orginalbil på lite varv, på tomgång mullrar det fint.

Jag fattade det som att killen inte ville ha turbinljudet? Så bilen låter som en sugmotor.

På Deltan har jag för övrigt ingen ljuddämpare, bara en 3" sportkat, den låter lite mer kan man sammanfatta det med...
Fast inte såå mycket, mest på tomgång och låga varv och vid motorbroms förvandlas bilen till en resonanslåda utan dess like. Bruksbil och nerslag på besiktningen inebär att jag skall montera ljuddämpare nu i helgen.

På Saaben har jag 3" till bakaxeln och därefter en vanlig Simons 2.5" dämpare och den är verkligen tyst, låter som en orginalbil ungefär.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

MaZ skrev:

På Saaben har jag 3" till bakaxeln och därefter en vanlig Simons 2.5" dämpare och den är verkligen tyst, låter som en orginalbil ungefär.

Har man JT 3" (en dämpare) på og900T så kan det vara problem att klara kraven på mantorp.. kan lova att det låter härligt när man står i depån och lyssnar på dom när dom fräser förbi på rakan. Men det är absolut inget turbinljud.

Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Acke skrev:
Hmm.. skall du köra på bana så gäller la 95 db för alla banor eller ???

du kan nog få svårt att komma under isf..

Nej ingen banracer blir det fast jag ska kunna köra på Rudskogens Evenemang och sladda och ha kul med.
Som Maz skrev så vill jag att den nästan ska låta som en sugis. Turbon på bilen blir en GT40 den är hyffsat stor så den är lika bra att krossa ljud som den är att leverera laddtryck Målet på hästkrafter är runt 500 och 600nm och andra 500hk E30 325 har aldrig låtit vidare gott vill jag säga. Jag antar att jag kommer bygga många avgasystem innan jag blir nöjd. Som det ser ut nu blir det ett 4" med 4" dämpare och ett Sidepipe för att testa.. Varför kan inte en vanlig M20B25 sugis motor leverera 500hk

Göteborg
Här sen Nov 2002

4" med en (1) 4" absorbtionsdämpare? Du kommer garanterat få problem att komma under 95db...
Går man upp i dimension på röret så blir det otroligt mycket mer ljud, stor skillnad på 3" mot 2.5" t ex.

Fast bygg gärna röret och filma provkörningen.

BMW 330i -05
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Hmm.. har Norge någon gräns då ??

eller är de bara vi svenska som har regler och lagar för allt som vanligt ??

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
4" med en (1) 4" absorbtionsdämpare? Du kommer garanterat få problem att komma under 95db...
Går man upp i dimension på röret så blir det otroligt mycket mer ljud, stor skillnad på 3" mot 2.5" t ex.

Fast bygg gärna röret och filma provkörningen.

Klart det ska filmas när man kör och när den ska upp på rullarna o bekänna färg

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Acke skrev:

Hmm svårt att svara på då på en träff var det en Granada *banbil* med promod? motor 800cui samt på 1100hk med dubbla 4" som lät hysteriskt dom gångerna han gasade på rakan.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Ekman skrev:
Acke skrev:

Hmm svårt att svara på då på en träff var det en Granada *banbil* med promod? motor 800cui samt på 1100hk med dubbla 4" som lät hysteriskt dom gångerna han gasade på rakan.

Jag tror att man har 100 decibel som gräns på norska banträffar.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Sörpan skrev:
Ekman skrev:
Acke skrev:

Jag tror att man har 100 decibel som gräns på norska banträffar.

Granadan lät mer än 100 Decibel

Karlstad
Här sen Apr 2003

Byggde eget system från turbon på min 75:a för ett litet tag sedan. Då räknade jag mest på flöde och det blev en liten kompromiss då jag inte har trimmat motorn och troligen inte kommer att vässa den så mycket heller.
3' från turbon -> 2,5 mitt under bilen. Dämpning i form av en puttefnutt simons 2,5' fullflödes. På insugssidan sitter det orginalgrejor med ett jr filter i.
Ljudet i bilen är inte alls mycket, påminner starkt om en normalt vässad 4:a som bluddrar lite för mycket Men bakom bilen, med lite tung gasfot så låter det enligt uppgift j-t mycket. "Råkade" dra loss hjulen häromdagen vid en passering under motorvägen och hade rutan ner. J-r vad det lät. Men jag har iaf sluppit allt phioshh tjiut. Osv ljud i princip men ljudet blir helt klart mörkare med turbon.
Med 4 tum så blir det nog ännu värre samt myyyycket mer av varan

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Kunta skrev:
Byggde eget system från turbon på min 75:a för ett litet tag sedan. Då räknade jag mest på flöde och det blev en liten kompromiss då jag inte har trimmat motorn och troligen inte kommer att vässa den så mycket heller.
3' från turbon -> 2,5 mitt under bilen. Dämpning i form av en puttefnutt simons 2,5' fullflödes. På insugssidan sitter det orginalgrejor med ett jr filter i.
Ljudet i bilen är inte alls mycket, påminner starkt om en normalt vässad 4:a som bluddrar lite för mycket Men bakom bilen, med lite tung gasfot så låter det enligt uppgift j-t mycket. "Råkade" dra loss hjulen häromdagen vid en passering under motorvägen och hade rutan ner. J-r vad det lät. Men jag har iaf sluppit allt phioshh tjiut. Osv ljud i princip men ljudet blir helt klart mörkare med turbon.
Med 4 tum så blir det nog ännu värre samt myyyycket mer av varan

phioshh ljudet eller kvittret gör det inget om det är kvar då det låter fint på höga laddtryck sen kommer jag köra med Extern Wg så klart som kommer mynna ut under högerframskärm. En bekant var o byggde en 3" rostfritt system på min kusins BMW 635 bygge med endast en 3" dämapre bak.. Ljudet blev mycket mulligt samt "gläffsigt"

1600 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande