Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1706 besök totalt |
Om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?
Sitter å funderar lite på att bygga om min bil (kul att fundera) för att de ska bli mer och mer renodlad banbil. Dock har jag för avsikt att fortfarande kunna använda den på gata. Finns det någon serie eller race där jag som privatperson kan köra med min privata bil? Har kikat lite på SLC Sprintlopp och det skulle kanske kunna passa, eller något liknande. Licenser osv skaffas naturligtvis, men vilka? Detta är den dröm som kanske skulle kunna bli verklighet inom en 2 årsperiod. Så red ut lite begrepp åt mig ![]() _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
Re: om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?
Är det RX-7:an du menar? Isf kan ju roadsport vara aktuellt, dels går det en serie i södra sverige och dels har MGCC klubbtävlingar. Hyllinge MS har klubbtävlingar där lite vadsomhelt med bur och övrig säkerhetsutrusning passar in. Antar att flera andra motorklubbar har liknande upplägg. Du behöver licens för racing och personlig utrustning i form av hjälm, overall, underkläder etc Bilen bevöver vagnbok för t.ex roadsport, eller i klubbtävlingsfallet i princip uppfylla kraven för vagnbok. I stora drag bur, riktiga bälten, huvudströmbrytare etc _________________ Pär Hylander |
||||||
RX-7:an kan nog bli lite jobbig att klassa in i Roadsport om du har bytt grejor (typ turbo) som gör att den skulle anses ha modiferad motor. Fast, vad är gjort med den egenligen? Med moddad motor hamnar den beräknade effekten mycket högt och då blir det nog modsport i stället.
Mitsun går inte i Roadport/Modsport i alla fall eftersom det inte är en tvåsitsig sportbil. Då ligger nog SLC närmare till hands. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
GReddy T78 kit FMIC Apexi Power FC Tills vidare är är soppasystemet orginal, upp till nya ägaren att montera. Prylarna finns. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
Ja, roadsport går som sagt inte med en sedan. Men om det inte är överdrivet ambitiosa tävlignsplaner så tror jag att man kan köra med ungefär vad som helst på klubbtävlingsnivå, om det uppfyller säkerhetsreglerna. Vissa undantag finns märkligt nog på t o m det.
Bilens utrustning och personlig utrustning läser man om här: http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Regl Personlig utrustning komplett från ca 8000 kr. Bilens beror väl en hel del på hur mycket du gör själv, buren t.ex. Kanske från 10000 kr och uppåt? _________________ Pär Hylander |
||||||
Gör man bur själv kan det bli billigt!
Min bur anlände idag, kostade 3.600 kr inkl (dyr!) frakt och monteringsdetaljer för att göra två stag demonterbara. Men det är ganska mycket jobb att montera en bur själv. Ska man inte göra det själv så går det nog minst på 10.000 kr. Kanske 5.000 om du bara ska ha bågen. Stol + bälte kan man få loss för runt 5.000, men med bra saker så blir det nog snarare 8.000. Småsaker som huvudbrytare, huvlås, burstoppning osv. går på runt 1.500. Men man ska nog ta budgetsiffror med ett ton salt eller två, för risken är rätt stor att man flippar ur, och då räcker inte Magnus hårddisk till för att lagra alla nollorna i den siffra som beskriver vad det kan kosta! ![]() Hittils har jag inte flippat ur, men jag känner hur genen som styr urflippningsbenägenheten gör sej påmind .. ![]() ![]() |
||||||
Re: om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?
"om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?" Log när jag såg rubriken på inlägget... Svaret är PENGAR. PENGAR. Bygg bilen för att köra Roadsport i Sportvagnsmästerskapet. Garanterat mest kul och "schysst" för pengarna. Kolla på www.mgcc.nu för info och reglemente. Det är väl SSK som kör en del av racen nu, men MGCC startade det hela. EDIT: Såg just att det var EVo:n du skulle köra med... så glömt Roadsport. |
||||||
Jag har ganska bra koll på vad saker och ting kostar till bilen.
Man ska ju ha däck, bromsar osv som inte är gratis. Men det är en annan femma. Frågan borde egentligen vara: "Kan jag tävla med min bil och fortfarande ha den gatlegal"? Klubbracing, vart vänder man sig då? Vilka klubbar finns det osv? Helt novis på detta. Tacksam för alla svar. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
Ja, visst går det, min 924 är ett exempel på det. Med tanke på var du bor så är väl Göteborgs Sportvagnsklubb (heter den exakt så?) ett gångbart alternativ. Vill du åka på Knutan så är Hyllinge MS ett bra val. _________________ Pär Hylander |
||||||
Ska höra med en polare som är medlem i Göteborgs Sportvangsklubb. Kanske har lite tips på hur man bör gå till väga. Tänkte ha detta år att utrusta bilen för kommande racing, sen får vi se 2005. Impulsiv som man är hinner väl planerna ändras 100 ggr innan dess ![]() _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
Det är att rekommendera att kolla om fyrhjulsdrift är tillåtet i serien också. Det är bannlyst i många iaf.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Är väl medveten att detta ställer till det lite. Men eftersom att man är uppväxt med fyrhjulsdrift och känner att det är vad jag behärskar bäst så ska jag leta med ljus och lykta efter en serie som kan passa. Men ska iaf börja med att kika på Göteborgs Sportvagnsklubb, någon som har URL:en förresten? _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
www.svkg.nu
Sportvagnsklubben kör dock inga tävlingar på bana förutom "bankalaset" som brukar vara på våren. Samtidigt brukar man arrangera en Licensutbildning. Däremot arrangerar man slalomkörningar kallat "rattmuffen cup" som avgörs i Arendalsområdet och på Team 13 gocartbanan i Bulycke. För att skaffa licens och dylikt är klubben mycket lämplig. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
SLC GT funkar för turboladdade 4-hjuldrivna bilar..... tror att det är enda serien som både tillåter sådana bilar och inte bestraffar både turbo och 4-hjulsdrift med en himla massa extrakilon...... regler och kostnader finns som sagt på www.slc.se |
||||||
Hur snabbt går det i SLC GT260? Några bantider som man kan mäta sig med? Vilket "klassnummer" har SLC GT260? _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
KL.7 har SLC GT260.... Och det går relativt snabbt i klassen för dom snabbaste men inte för alla.... Men räkna med en 1.23 ca på långa Mantorp..... men då är det Slicks som gäller.... |
||||||
Lite väl snabba bilar kanske. Ingen som har tips på andra serier? _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
Det va faktiskt din tråd på zatzy som fick mig att tänka tanken, tänkte men kunde göra något likanande i sverige och för lite mindre pengar. Sen är jag mest intresserad av Sprintrace (slippa dela med sig av bilen) ![]() Men VLN skulle vara skitkul om man hade någon erfarenhet från Ringen. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1706 besök totalt |