Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?
1706 besök totalt
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?

Sitter å funderar lite på att bygga om min bil (kul att fundera) för att de ska bli mer och mer renodlad banbil. Dock har jag för avsikt att fortfarande kunna använda den på gata.
Finns det någon serie eller race där jag som privatperson kan köra med min privata bil?
Har kikat lite på SLC Sprintlopp och det skulle kanske kunna passa, eller något liknande.
Licenser osv skaffas naturligtvis, men vilka?

Detta är den dröm som kanske skulle kunna bli verklighet inom en 2 årsperiod.
Så red ut lite begrepp åt mig

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?

Är det RX-7:an du menar?

Isf kan ju roadsport vara aktuellt, dels går det en serie i södra sverige och dels har MGCC klubbtävlingar. Hyllinge MS har klubbtävlingar där lite vadsomhelt med bur och övrig säkerhetsutrusning passar in. Antar att flera andra motorklubbar har liknande upplägg.

Du behöver licens för racing och personlig utrustning i form av hjälm, overall, underkläder etc

Bilen bevöver vagnbok för t.ex roadsport, eller i klubbtävlingsfallet i princip uppfylla kraven för vagnbok. I stora drag bur, riktiga bälten, huvudströmbrytare etc

_________________
Pär Hylander
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Nope inte RX-7:an utan EVo:n i sådana fall (RX:en ska fö säljas).
Tanken är väl att slänga in bur, stolar och bälten förr eller senare ändå.
Har du några länkar samt kostnader?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



RX-7:an kan nog bli lite jobbig att klassa in i Roadsport om du har bytt grejor (typ turbo) som gör att den skulle anses ha modiferad motor. Fast, vad är gjort med den egenligen? Med moddad motor hamnar den beräknade effekten mycket högt och då blir det nog modsport i stället.

Mitsun går inte i Roadport/Modsport i alla fall eftersom det inte är en tvåsitsig sportbil. Då ligger nog SLC närmare till hands.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Wankelsport skrev:
RX-7:an kan nog bli lite jobbig att klassa in i Roadsport om du har bytt grejor (typ turbo) som gör att den skulle anses ha modiferad motor. Fast, vad är gjort med den egenligen?


GReddy T78 kit
FMIC
Apexi Power FC

Tills vidare är är soppasystemet orginal, upp till nya ägaren att montera. Prylarna finns.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, roadsport går som sagt inte med en sedan. Men om det inte är överdrivet ambitiosa tävlignsplaner så tror jag att man kan köra med ungefär vad som helst på klubbtävlingsnivå, om det uppfyller säkerhetsreglerna. Vissa undantag finns märkligt nog på t o m det.

Bilens utrustning och personlig utrustning läser man om här: http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Regler.pdf Kaptel 5 och 6.

Personlig utrustning komplett från ca 8000 kr. Bilens beror väl en hel del på hur mycket du gör själv, buren t.ex. Kanske från 10000 kr och uppåt?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Gör man bur själv kan det bli billigt!

Min bur anlände idag, kostade 3.600 kr inkl (dyr!) frakt och monteringsdetaljer för att göra två stag demonterbara. Men det är ganska mycket jobb att montera en bur själv. Ska man inte göra det själv så går det nog minst på 10.000 kr. Kanske 5.000 om du bara ska ha bågen.

Stol + bälte kan man få loss för runt 5.000, men med bra saker så blir det nog snarare 8.000.

Småsaker som huvudbrytare, huvlås, burstoppning osv. går på runt 1.500.

Men man ska nog ta budgetsiffror med ett ton salt eller två, för risken är rätt stor att man flippar ur, och då räcker inte Magnus hårddisk till för att lagra alla nollorna i den siffra som beskriver vad det kan kosta!

Hittils har jag inte flippat ur, men jag känner hur genen som styr urflippningsbenägenheten gör sej påmind ..
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Re: om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?

v_skogh skrev:
Sitter å funderar lite på att bygga om min bil (kul att fundera) för att de ska bli mer och mer renodlad banbil. Dock har jag för avsikt att fortfarande kunna använda den på gata.
Finns det någon serie eller race där jag som privatperson kan köra med min privata bil?
Har kikat lite på SLC Sprintlopp och det skulle kanske kunna passa, eller något liknande.
Licenser osv skaffas naturligtvis, men vilka?

Detta är den dröm som kanske skulle kunna bli verklighet inom en 2 årsperiod.
Så red ut lite begrepp åt mig


"om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?"

Log när jag såg rubriken på inlägget... Svaret är PENGAR. PENGAR.

Bygg bilen för att köra Roadsport i Sportvagnsmästerskapet. Garanterat mest kul och "schysst" för pengarna. Kolla på www.mgcc.nu för info och reglemente. Det är väl SSK som kör en del av racen nu, men MGCC startade det hela.

EDIT: Såg just att det var EVo:n du skulle köra med... så glömt Roadsport.
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Jag har ganska bra koll på vad saker och ting kostar till bilen.
Man ska ju ha däck, bromsar osv som inte är gratis. Men det är en annan femma.
Frågan borde egentligen vara: "Kan jag tävla med min bil och fortfarande ha den gatlegal"?

Klubbracing, vart vänder man sig då? Vilka klubbar finns det osv? Helt novis på detta.
Tacksam för alla svar.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



v_skogh skrev:

Frågan borde egentligen vara: "Kan jag tävla med min bil och fortfarande ha den gatlegal"?

Klubbracing, vart vänder man sig då? Vilka klubbar finns det osv? Helt novis på detta.
Tacksam för alla svar.


Ja, visst går det, min 924 är ett exempel på det.

Med tanke på var du bor så är väl Göteborgs Sportvagnsklubb (heter den exakt så?) ett gångbart alternativ.

Vill du åka på Knutan så är Hyllinge MS ett bra val.

_________________
Pär Hylander
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
v_skogh skrev:

Frågan borde egentligen vara: "Kan jag tävla med min bil och fortfarande ha den gatlegal"?

Klubbracing, vart vänder man sig då? Vilka klubbar finns det osv? Helt novis på detta.
Tacksam för alla svar.


Ja, visst går det, min 924 är ett exempel på det.

Med tanke på var du bor så är väl Göteborgs Sportvagnsklubb (heter den exakt så?) ett gångbart alternativ.

Vill du åka på Knutan så är Hyllinge MS ett bra val.


Ska höra med en polare som är medlem i Göteborgs Sportvangsklubb.
Kanske har lite tips på hur man bör gå till väga.
Tänkte ha detta år att utrusta bilen för kommande racing, sen får vi se 2005.
Impulsiv som man är hinner väl planerna ändras 100 ggr innan dess

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Det är att rekommendera att kolla om fyrhjulsdrift är tillåtet i serien också. Det är bannlyst i många iaf.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Det är att rekommendera att kolla om fyrhjulsdrift är tillåtet i serien också. Det är bannlyst i många iaf.


Är väl medveten att detta ställer till det lite.
Men eftersom att man är uppväxt med fyrhjulsdrift och känner att det är vad jag behärskar bäst så ska jag leta med ljus och lykta efter en serie som kan passa.
Men ska iaf börja med att kika på Göteborgs Sportvagnsklubb, någon som har URL:en förresten?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



www.svkg.nu

Sportvagnsklubben kör dock inga tävlingar på bana förutom "bankalaset" som brukar vara på våren. Samtidigt brukar man arrangera en Licensutbildning. Däremot arrangerar man slalomkörningar kallat "rattmuffen cup" som avgörs i Arendalsområdet och på Team 13 gocartbanan i Bulycke.

För att skaffa licens och dylikt är klubben mycket lämplig.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



v_skogh skrev:
Pär Hansson skrev:
Det är att rekommendera att kolla om fyrhjulsdrift är tillåtet i serien också. Det är bannlyst i många iaf.


Är väl medveten att detta ställer till det lite.
Men eftersom att man är uppväxt med fyrhjulsdrift och känner att det är vad jag behärskar bäst så ska jag leta med ljus och lykta efter en serie som kan passa.
Men ska iaf börja med att kika på Göteborgs Sportvagnsklubb, någon som har URL:en förresten?


SLC GT funkar för turboladdade 4-hjuldrivna bilar..... tror att det är enda serien som både tillåter sådana bilar och inte bestraffar både turbo och 4-hjulsdrift med en himla massa extrakilon...... regler och kostnader finns som sagt på www.slc.se

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
v_skogh skrev:
Pär Hansson skrev:
Det är att rekommendera att kolla om fyrhjulsdrift är tillåtet i serien också. Det är bannlyst i många iaf.


Är väl medveten att detta ställer till det lite.
Men eftersom att man är uppväxt med fyrhjulsdrift och känner att det är vad jag behärskar bäst så ska jag leta med ljus och lykta efter en serie som kan passa.
Men ska iaf börja med att kika på Göteborgs Sportvagnsklubb, någon som har URL:en förresten?


SLC GT funkar för turboladdade 4-hjuldrivna bilar..... tror att det är enda serien som både tillåter sådana bilar och inte bestraffar både turbo och 4-hjulsdrift med en himla massa extrakilon...... regler och kostnader finns som sagt på www.slc.se


Hur snabbt går det i SLC GT260?
Några bantider som man kan mäta sig med?
Vilket "klassnummer" har SLC GT260?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



v_skogh skrev:


Hur snabbt går det i SLC GT260?
Några bantider som man kan mäta sig med?
Vilket "klassnummer" har SLC GT260?


KL.7 har SLC GT260.... Och det går relativt snabbt i klassen för dom snabbaste men inte för alla....
Men räkna med en 1.23 ca på långa Mantorp..... men då är det Slicks som gäller....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
v_skogh skrev:


Hur snabbt går det i SLC GT260?
Några bantider som man kan mäta sig med?
Vilket "klassnummer" har SLC GT260?


KL.7 har SLC GT260.... Och det går relativt snabbt i klassen för dom snabbaste men inte för alla....
Men räkna med en 1.23 ca på långa Mantorp..... men då är det Slicks som gäller....


Lite väl snabba bilar kanske.
Ingen som har tips på andra serier?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



VLN i tyskland borde passa utmärkt.
En evo skulle nog klassa in i samma klass som en M3.
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
johann skrev:
VLN i tyskland borde passa utmärkt.
En evo skulle nog klassa in i samma klass som en M3.


Det va faktiskt din tråd på zatzy som fick mig att tänka tanken, tänkte men kunde göra något likanande i sverige och för lite mindre pengar.
Sen är jag mest intresserad av Sprintrace (slippa dela med sig av bilen) .
Men VLN skulle vara skitkul om man hade någon erfarenhet från Ringen.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Allmänt banåkaforum
Om jag vill köra racing med min bil, vad krävs?
1706 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande