Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 9382 besök totalt |
M90-lådorna brukar tappa synkförmågan när man råkar släppa upp kopplingen innan växeln är helt i. Det går att fixa så att det håller för lite mer omilda växlingar med några svetspunkter i lådan.
Jag har noterat att folk börjat svetsa om växellådshus från M5 E34 för att montera dem i Volvo. Även de havererar förstås när effekten börjar kliva iväg (alla behöver tydligen 1000hk idag...). Som Pelle Persson skriver så är nog Supralådorna eller Alpina B10 biturbo det stabilaste som går att uppbringa. Amerikanerna är dock väldigt förtjusta i Viperlådor. Förresten ska man kanske inte ha 6 växlar till en turbomaskin? Då borde det funka med en gammal T10 från en raggarbil. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Någon sa en gång till mig att det sitter en skottsäker Getrag i någon mindre Iveco lastbil. Stämmer det?
Brukar inte "lastbilar" ha ruskigt låg etta eller allmänt konstig spridning av utväxlingsförhållandena? |
||||
Angående Volvolåderna har jag inget att säga som inte reda sagts....
Däremot kan jag nämna att Tony-Avesta har konventerat en förgripit sig på en stackars Ford Sierra med en Saab-motor som han först kopplade till Bmw M3-låda, problemet var att lådan lät mer eller mindre som en kvarn vid motorbromsning. Ur med M3-lådan och in med en annan Bmw-låda samma problem.... Tony gissade på att det inte betydde att lådorna var skrot utan snarare att lådeona var allergiska mot Saab-motorer helt enkelt. Tony's teori var att vevaxlen hade en egensvängning som vid vissa varvtal stämmer överens med lådans egensvängning och därigenom skapar vibrationer och en massa oljud... |
||||
400nm är som sagt var inget större bekymmer att plocka ur en SAAB 2,3 litersmaskin. Farsgubben hade en 9-5 AERo som vi chippade, den gav 430nm.
Lådorna från m3 e30 (265) har ettan ner till vänster och 1:1 på femman. Fina lådor som ska palla mer än en M90 men vid 500nm får de det svettigt. Polaren körde ras på en på rullande landsvägen med en B230 på 495nm. Lådorna från M5 och M3 E36 håller bra, även de från vanliga 535:or berkar hålla bra. Viperlådorna (har för mig att de heter t56) sitter även i nyare Corvetter. Dessa ska enligt uppgift hålla sämre än en Super T10 låda. Kompisen körde sönder en Super T10 låda i somras i sin Rod, hela huset sprack och det blev en stor pöl på marken och det slutade driva framåt. Han fick tag på en låda från en Nascarbil. Huset ser snarlik ut det på T10:an men är dubbelt så tjockt och i magnesium istället för alu. Dessutom betydligt kralligare innehåll. En sådan låda borde hålla även för en saab maskin... _________________ Jonas Edling |
||||
Det finns ju ett antal olika omega lådor som passar..
R25 från omega A 2.0 och omega B R25/R28. Jag har åkt med Saab motor å omega A R25 låda i min Ascona B.. ![]() Den höll de mil jag körde men lagerljuden blev bara värre å värre, så därför ska jag byta ut lådan. Huset på lådan är lite dumt utformat så lådan lutar en hel del när man har den monterad på saab-motorn. Inget som man inte kan leva med iofs.. Men med tankte på pris och hållbarhet så bör man välja en BMW låda och då gärna en ZF-låda(sitter i 3-och 5 serie från 91 å framåt, alla zf-lådor har samma art.nr). Jag kommer att åka med en sådan ZF-låda i Asconan.. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
Nu blev jag lite komfunderad, har inte Corvette sin låda monterad vid bakaxeln och transaxel från motorn?? I sådant fall passar det väl inte så bra på en 240 ex. vis. Men jag kan ju ha fel som vanligt. _________________ /David Söderblom |
||||
Jag tror att Jonas tänkte Firebird eller Camaro av 4:e generation för de har väl T56 monterad direkt efter motorn.
Vill man ha en ny och fin låda kan man handla en Richmond R.o.D 6-speed. Den görs för att användas med lös kopplingskåpa och tål 450 fotpund. Kostar bara $2900 hos Summit Racing, dvs inte mycket över 20 000kr. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Japp, Corvette har Tremec transaxel och motor fram. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Lutar som i "vriden i axialled" eller lutar som i "tiltad från motorn"? Alltså, min referensram i sammanhanget är lådan till gamla 900:an, denna låda tål inte mycket. Visserligen ska den 4-växlade hålla bättre än den 5-växlade, men... Jag kommer inte ihåg hur mycket vrid den tål. Så, allt som håller bättre än denna låda, även 9000-lådan, kvalar åtminstone in i gruppen "Lådor med bättre hållbarhet". Men ska man bygga något bör man väl satsa på det som håller, från början. |
||||
poh99:
Kul projekt! ![]() Speciellt om det retar livet ur TPC... Som sagt, Volvos M90 är en hållbar låda, med några svetsloppor i den så går det att växla ganska fort oxå. Annars finns ju Volvo M50 och M51 (Getrag 262), dessa har lösa sprängkåpor. M51 är bra om man har lång slutväxel, 1:1 på 5:an och ganska korta steg dit upp. (M50 har 1:1 på 4:an) M51 är dock oftast mycket dyrare än M50. Getrag 265 är annars en fin låda som fanns med lös sprängkåpa vissa årsmodeller. Den är 5-växlad med 1:1 på 4:an, som en vanlig låda. Förresten, är inte Saabmotorn spegelvänd jämfört med Volvomotorn? Det kan bli trångt vid rattstången men löser sig säkert ![]() Lycka till! _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 9382 besök totalt |