| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TURBOfråga
|
6 besök senaste veckan (3959 totalt) |
|
TURBOfråga
Hejsan på er, Jag har en fråga ang twin entry för turboaggregat, måste grenröret vara gjort för detta eller kan jag montera en twinentry turbo på mitt icke twinentry grenrör? Förklara gärna varför också Rent flödes- och tryckmässigt kan jag inte förstå varför det skulle bli några problem
Skulle vilja kunna använda turbos från Borg Warner-S200 eller Holset HX35 och twinentry är väldigt vanligt på dessa. Tack på förhand
Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
|
Re: TURBOfråga
På imprezor finns twin scroll på några årsmodeller/versioner. Antar att det är samma sak. På dessa är ingången från up-pipe/grenrör helt annorlunda. Jag antar att man skulle kunna anpassa en twin-scroll up-pipe så att den passar på OE grenrör (OE up-pipe mot twinscroll skulle ICKE gå). Men jag kan också tänka mig att man förlorar flöde pga att avgaserna måste splittas upp innan turbon, istället för att vinna flöde/spool som man borde med twinscroll.
_________________ Adam Kaijser |
||
|
Hej.
Iom att du har en 944 utgår jag från att det är till denna som resonomanget gäller. Jag vet inte tändföljden men för exemplet tänder den 1324, då kopplar man ihop 1&2 och 3&4 och leder dessa till varsin del av turbon. På så sätt stör pulserna varandra så lite som möjligt och dom kommer till turbinen jämt i tid samt man får en högre gashastighet iom att man bara använder 1/2 snigeln åt gången samt att det inte behöver bli areaändringar på vägen. Hur mycket detta gör i verkligheten vet jag inte men med små ändringar i CAD:en blev det ett antal % på verkningsgraden så detta görs nog inte för skojs skull då det är både dyrare och svårare att tillverka twin scroll sniglar än vanliga samt att den typ som the HX35:an har har en kortare livslängd och när mittenavdelaren spricker så blåser avgaserna det som lossnat rätt in i turbinen. / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
|
Re:
Hej, Jepp, det gäller min 944. Men även om jag tappar de få procenten så är frågon om det överhuvudtaget fungerar med en twin snigel? Eller det blir bara massa problem? Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
|
Även om du använder ett twinscroll avgashus på ett grenrör som inte har det så kommer faktiskt den turbon fungera lite bättre än om du hade använt ett avgashus utan twinscroll.
Däremot kan man försöka slipa till delningen så den blir lite vassare, för att inte störa flödet vid inloppet. Men heltklart är ett grenrör med pulsdelning att föredra när man använder sig av turbos med twinentry och twinscroll, eftersom man då utnyttjar fördelarna fullt ut. Mvh Alexander _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
ok, har en snurra som heter Turbonetics 60-1 T4 idag, jag har förstått att det är en gammal konstruktion om jag jämför med BW eller Garrett GT. BW 200/300/400 serien är faktiskt ännu nyare än GT. Vill byta till en GT3071 för bättre körbarhet men det kostar ca 14000:- och är ovanligt att hitta beggat. BW S200 kan jag hitta beggat för en sportstyver, men de flesta är som sagt twin. Men helt överbevisad att det är ok att köra med twin när grenröret är gjort för singel är jag inte
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
|
Det går utmärkt att göra så, ppf har bänkat väldigt många maskiner så.
Har testat många olika setuper och märker ingen skillnad i spool alls. Du kan söka lite på deras forum, eller kan ja kolla om ja hittar någon tråd om det. Mvh EDIT: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto _________________ Daniel Carlsson |
||
|
Nu vet jag inte hur din ser ut, men är det inte (original) rätt långt mellan grenrör och turbo på de där? (kan minnas fel här..) Då kanske det kvittar?
|
||
|
Re:
Jo, det är ett crossover-rör för grenröret sitter på andra sidan motorn om vi utgår från turbon. Förhoppningsvis
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||
|
Re:
Fatum är att BW 200:an är nog bättre än Garretten, då den har en väldigt bra kompressor och garanterat bättre avgasdel om den har twinscroll. _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Du vinner inget på att köra twin-scroll på ett single scroll grenrör. Snarare är det sämre att köra twin scroll då verkningsgraden generellt är lägre då man får mer väggyta i scrollen samt att tungan hindrar flödet ner i hjulet. Men det är klart att det fungerar med twin-scroll på orgina grenrör men du kommer sannorlikt behöva ladda något mer för att uppnå samma effekt, samt att du missar fördelarna med bättre lågvarvsmoment och transientsvar som twin-scroll ger.
Borde ju vara en smal sak att bygga om grenröret och dra två stycken rör under motorn på Porsche 944... På en normal 4 cylindrig motor parar du 1-4 och 2-3 till varsit rör och dra dessa in i twin scroll turbon. Vissa MC motorer har annorlunda tändföljd... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
kör du på BW agget.
även om du kör BW agget på ett icke optimalt sett(dvs inte utnyttjar twinscroll) så kommer den spooolla betydligt snabbare än den typen av aggregat du har idag. väldigt marginell skillnad mellan att köra med twinenrtrygrenrör eller singelportgrenrör. på dem två maskiner jag testat byta(volvo rödmotrer) så har vi testat samma motor med samma turbo med enda skilnaden attg första röret har vart öppet å andra typen twinentry, å vi har inte känt/märkt n"n skillnad, möjligen kan man se några kusar på responstiden i bromsbnk??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
TURBOfråga
|
6 besök senaste veckan (3959 totalt) |