| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pump till vevhusventilaton ??
|
4 besök senaste veckan (8288 totalt) |
|
Re:
Den främsta fördelen med att skapa ett undertryck i vevhuset är att det ger en ganska skaplig effektökning. På tävlingsmotorer med torrsump så är det vanligt att man kör med ett tryck på runt -0,5 bar i vevhuset, alltså runt 0,5 bar absolut. Det finns även dem som kör med högre undertryck än så.
Vevhusventilationen i en turboladdad bil brukar utnyttja två återledningsvägar för vevhusgaserna, till insuget efter spjället och före kompressorinloppet. Den tidigare är försedd med en backventil som gör att vevhuset inte kan trycksättas och den senare utnyttjar den höga hastigheten vid hög last för att skapa ett undertryck. Avöastningsventilen är återledande, vanligtvis monterad direkt på kompressorhuset så att luften återcirkulerar direkt till kompressorinloppet. Det blir också allt vanligare att dessa styrs elektroniskt. |
||||||||||
|
Hej,på min tid då jag körde dragracing(prostock bike) så monterade vi dit en vacumpump till vevhus ventilationen och det gav några extra hästar och den var eldriven,den kom från MOTOSPEED i västerås som är världskända i hojkretsar.Dom kanske till och med har sådana hemma.
Mvh jens _________________ jens pettersson |
||||||||||
|
Re:
[quote="mrT"] finns dock en lite parentes man kan få för mycket vacum i vev huset olje pumpen får då problem att suga olja ....man kan då justera in undertrycket med en ventil som man sätter i ex ventilkåpan Bör väl inte bli problem! Vevhustrycket är ju omgivningstryck för oljepumpen, Det är samma tryck för in- & utlopp för oljepumpen. _________________ joel lillie |
||||||||||
|
Re:
Storleksordningen 30hk på en 350 V8 ger en trycksänkning i vevhuset. Ganska betydelsefullt alltså. Helt enkelt pga lägre luftmotstånd på vevaxel, stakar och kolvar. Mats _________________ Mats Lind |
||||||||||
|
Re:
Trimgrad har inte mycket med saken att göra (såvida man inte pga det får massa blow-by) det är varvtalet som avgör parasitförlusterna med gaser resp vaccum i vevhuset. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||||
|
Vacuumpump
http://www.fastbygast.com/catagories Denna produkt är nu beställd från Motospeed. Rapport kommer när säsongen kommer igång. Ps. De uppgav förresten 10 hk på en 300 hk sugmotor, har inget med min bil att göra men kanske intressant med tanke på tidigare skrivningar i denna tråd. _________________ Micha Forsgren (Kihlströms Bil AB / Italienska lastbilar) Alfa 164 Q4 1997 Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge Audi A6 (frugans) |
||||||||||
|
javisst, lite iaf
Den var tydligen inte så stor, vägde ca 1 kg. Den användes till detta i sugmotorer ganska ofta genom motospeed. Om jag minns rätt nämndes siffran 10 i samband med enheten (som jag inte är insatt i) hg. Drift gick på allt från 12-24, men 18 volt var vanligast. Spänningen styr hastigheten och därmed effekten. _________________ Micha Forsgren (Kihlströms Bil AB / Italienska lastbilar) Alfa 164 Q4 1997 Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge Audi A6 (frugans) |
||||||||||
|
Den känns väldigt liten måste jag säga. Jag har erfarenhet av små membranpumpar i samma storlek ungefär men med fyra pumphuvuden på samma motor. De är avsedda för manövervakuum, manövertryck och att pumpa "slaskvatten". Trycksteget ger ett par kg ökning men flödet är just ingenting. Anslutningarna är 5 mm slang ungefär. Jag förstår att det är en mindre tryckskillnad din pump behöver uppnå men flödet lär väl inte vara helt litet? En tvålitersmaskin vid 6000 varv och 100% VE drar igenom 100 l/s i förbränningen. Hur mycket kan man räkna med som blow-by? 1%, 0,1%? Nu har du turbo så siffrorna blir högre än i mitt exempel. Kan din siffra 10 vara undertryck i tum kvicksilver (Hg)? Låter rimligt då atmosfärstryck är runt 30" Hg.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||
|
Hade jag valt en pump för vakuum skulle denna vara en stark kandidat i samma prisklass:
http://www.gzmotorsports.com/vacuum- Men nu kommer jag lösa vevhusventen på ett annat sätt iof.. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||||
|
Tjena, det där lät välgrunnat ;-) Motospeed trodde inte att det här var lösningen för mig, det är jag som väler att testa på vinst och förlust, kommer ju inte på något annat. Däremot så hade de kört det på sugmotorer många ggr med bra resultat, dock med huvudsakligt syfte att skapa lite undertryck och höja effekt, inte egentligen att evakuera övertryck.
_________________ Micha Forsgren (Kihlströms Bil AB / Italienska lastbilar) Alfa 164 Q4 1997 Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge Audi A6 (frugans) |
||||||||||
|
Re:
Jag har leakdown testat en massa motorer och med gängse siffror (som inte måste stämma med motor under drift) så ligger en dålig motor med någon pajad ring o sliten men som går å köra på 50% och en rätt inkörd racemotor som e fräsch på 95%. Normalmotorn kan vara 85-90% men moderna motorer är nog något bättre, mina värden är från sent 80 tal. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||
|
Skapa undertryck och evakuera övertryck är samma sak i det här fallet. Inte förrän pumpen klarar att evakuera all blow-by kan den börja bygga undertryck. Jens länk hade flödessiffror angivna som jag tycker var intressanta. 19 CFM motsvarar 9 l/s, det är intressant att jämföra med gasmängden som går genom förbränningsprocessen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Pump till vevhusventilaton ??
|
4 besök senaste veckan (8288 totalt) |