Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mer bromskraft bak
1, 2   >>
3662 besök totalt
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Mer bromskraft bak

Jag har lite problem men att bromskraften bak är för lite och tänkte försöka råda bot på detta. Några förutsättningar:
Bil: alfa romeo 75 ca 55/45 viktfördelning. Vikt ca 950 kg, 150Hk. 100% banåka..

Det som sitter på just nu är std. Bomsar med hårdare belägg och slitsade skivor fram. Oken som sitter bak är dåliga och svåra att ställa in. Jag vet att det ska finnas en sorts lastventil som minskar bromsverkan bak men jag vet inte säkert.

Som jag ser det finns det två lösningar på detta.
No 1:
behåll orginalbromsar men köp nya ok bak för 3000 och försök lokalisera reducerings ventilen och ta bort den. Ev. Montera en egen reducerings ventil inne i bilen (behövs det).

No 2:
Bygg om bakvagnen och flytta ut bromsarna och bygg större. Någon som har förslag hur det ska gå till? Se bild, oken sitter där axlarna slutar!
Jag har 2 ok och spindlar från en alfa 147 fram, tyvärr 2 höger.
Jag ser en lösning och den är att köpa en vänster spindel från en skrot men hur fasen monterar jag den?
Får jag ett problem då eftersom bomsarna blir större bak än fram?

oj det blev många frågor, ide'r någon?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

"Lastventilen" sitter brevid HBC i motorrummet.

För övrigt tror jag du är helt ensam i detta problemet bland 116/162 åkare...

BMW 330i -05
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Börja med att justera lastventilen. Det räcker långt när det gäller bromsbalansen. thumbs up

Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
"Lastventilen" sitter brevid HBC i motorrummet.

För övrigt tror jag du är helt ensam i detta problemet bland 116/162 åkare...

Nja knappast men jag vill gärna lösa det. Är det den på bilden och hur funkar den?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Den är det ja. Liten mekanisk svart-magi-grej som man plockar bort och ersätter med en justerbar wilwood eller liknande.

I samma veva så ska du plocka bort bromsservot så du slipper okänsliga bromsar. Nej, det blir inte tungtrampat och nej det blir inte som om man tar bort slangen till insuget.

Du bör dessutom säkra bromsvätskebehållaren med nåt mot HBC, bromsvätska brinner fin-fint.

BMW 330i -05
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
danke danke.
Blir nog till att göra så och beställa nya ok...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Är väl bara Jens som har bytt ok? Varför vill du göra det?

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Ursäkta trådkap.

Fick ju besked om att jag hade noll bromsverkan bak på min 75'a på besiktningen. Är det denna lilla manick som strular(låst sig i stängt läge) på min bil? Går den att motionera upp, eller är det bara att kasta? Stoppa in en justerbar sådan och gömma den för hammarmannens ögon?

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
släng och byt. Du ska ju tävla...

Mina bak ok är mycket känsliga på att de juseras in rätt. De är dåliga och det är möjligt att de ska vara självjusterande men det är de inte..

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Ickad skrev:

Mina bak ok är mycket känsliga på att de juseras in rätt. De är dåliga och det är möjligt att de ska vara självjusterande men det är de inte..

Byt till vadå? Bromsvåg eller en ny likadan? Nånstans finns en liten fågel som viskar bromsvåg, men då blir det ytterligare en sak att hålla reda på och justera. Men det kanske är där man slutar till slut ändå. Och följdfrågan, vart köper man en dylik som inte kostar skjortan?

Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Gustav_H78 skrev:
Ickad skrev:

Byt till vadå? Bromsvåg eller en ny likadan? Nånstans finns en liten fågel som viskar bromsvåg, men då blir det ytterligare en sak att hålla reda på och justera. Men det kanske är där man slutar till slut ändå. Och följdfrågan, vart köper man en dylik som inte kostar skjortan?

Jag skulle gå på en våg, tror du hamnar där endån tillslut... vill oxå veta en prisvärd våg..

MAZ: därför de är mycket dåliga och jag har renoverat dem själv 1 gång redan...

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Ickad skrev:
...Mina bak ok är mycket känsliga på att de juseras in rätt. De är dåliga och det är möjligt att de ska vara självjusterande men det är de inte..

om du tar ur innehållet i kolvarna; 'kommer färdbromsen att fungera (parkeringsbromsen försvinner dock).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Ickad skrev:
...Mina bak ok är mycket känsliga på att de juseras in rätt. De är dåliga och det är möjligt att de ska vara självjusterande men det är de inte..

om du tar ur innehållet i kolvarna; 'kommer färdbromsen att fungera (parkeringsbromsen försvinner dock).

ta ut innehållet?

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Ickad skrev:
ice skrev:
Ickad skrev:

ta ut innehållet?

Jag gissar att Ice menar innehållet som sköter självjusteringen. Det sitter ju en massa fjädrar och pryttlar inne i kolven på bakoken på 75'an. Jag hittade i alla fall en massa pryttlar där när jag hade isär mina sist. Det är inte bara du som har problem med handbromsen bak på de där oken. Har läst om flera på AP som haft samma problem. Dvs att klossarna slits snabbare på bana än oket hinner justera, ungefär. Att ta bort handbromsen funkar ju på banan, men inte för oss som kör gatreggat.

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

MaZ - vad säger svensk bilprovning om jag har bort servot? Blir de inte syrliga då?

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

-- skrev:
MaZ - vad säger svensk bilprovning om jag har bort servot? Blir de inte syrliga då?

menar du att de skulle känna till hur det ser ut på en gammal alfa?

firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Jag bytte reduceringsventilen i min bil mot en annan (i mitt fall fick en Porsche 968 en ventil från en 928) för att få mer tryck bak. Mycket gott resultat, inte lika fint som en bromsvåg eller inifrån justerbar ventil men garanterat krångelfritt och SBP bryr sig inte. Det finns säkert någon alfaguru här som har koll på de olika varianterna som finns att tillgå. På din bil sitter den ju dessutom nästan löjligt lättillgänglig dessutom (vilket den inte på något sätt gjorde på min...).

Porsche 968 CS
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Har kvar reduceraren på min, bromsar bra även bak. Tror den tar ett börvärde från framkretsen och pyntar ut lämpligt tryck bak. Sitter en plunger i samt diverse kanaler. Tog isär och snyggade till lopp, fettade in packningarna med Girlings röda.

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Suddarn skrev:
Har kvar reduceraren på min, bromsar bra även bak. Tror den tar ett börvärde från framkretsen och pyntar ut lämpligt tryck bak. Sitter en plunger i samt diverse kanaler. Tog isär och snyggade till lopp, fettade in packningarna med Girlings röda.

ok, kanske ska börja med att pilla isär den och se om man kan få den att funka till att börja med. Det är ju några månader kvar till Gelleråsen...

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

-- skrev:

Nä, varför skulle dom det? Dom bryr sig bara om att det bromsar riktigt. Senast jag var inne med tävlingsbilen fick jag bara anmärkning på att:

1. spolning till framrutan saknades
2. Tutan saknades
3. Handbroms saknades (skapade ett förvånat uttryck hos besiktningsmannen när det inte fanns nån spak.)

BMW 330i -05
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ska jag ta bort allt här inne och behålla skruven i oket?

Skruva banåkabil
Mer bromskraft bak
1, 2   >>
3662 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande