Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
tips sökes: Vem renoverar lådan/montera diffbroms (Saab)
5393 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Nu har det blivit dags att ta tag i växellådan (Saab 9000 långlåda 85-93) som skall sitta i min supermini.

Jag har införskaffat en Quife diffbroms som skall i samt att lådan skall ses över, och montera en stålhylsa isf kollapshylsan som sitter orginal. Dessutom skulle jag behöva få uppmärkt eller borrat och gängat i lådan 2st nipplar för extern oljekylare.
Jag har kollat runt lite efter ngn som kan åta sig att iaf montera diffen men de flesta huserar ganska långt ifrån sthlm tyvär. Frågan är om ngn kan tipsa om ngn som kan göra detta jobb eller delar av det (tex jag river lådan och rengör allt och personen som skall skruva sätter ihop den ) som finns i närheten eller i stockholm.

Tack på förhand!

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Dessa växellådor växer på träd (bokstavligen)...skrotarna är fulla av gamla SAAB 9000. Därför skulle jag bara montera diffen som den är och se glad ut. Dom håller faktiskt mer än man tror...enda aber är att på vissa modeller kunde plastdrev som driver hastighetsmätaren slitas ut. Fast jag tror att det drabbade 9000 med kortmotorn.

I och med att den satt i en framhjulsdriven bil med tvärstäld motor finns det ingen pinjong och pinjonglager att slita ut och min gamla 9000 -85 Turbo skrotades pga. rost med 37000 mil på mätaren med perfekt fungerande växellåda vars olja har aldrig någonsin bytts (det saknades avtappningsplugg då SAAB ansåg det året att man aldrig behöver byta ut växellådsolja).

Därför tycker jag att det är lite overkill att renovera en växellåda som man kan få för en femhundring. Vill du vara säker att den är frisk kan du köpa en från en skrotad SAAB 9000i. Den är i stort sett likadan som den som satt i Turbo bortsett från lite lägre utväxling. 125 ystra hästar kan inte ha gjort mycket åverkan på dessa heller.

När det kommer till oljekylning tycker jag att även det är lite overkill så länge du inte tänker trimma mycket. I övrigt borde inte en sådan operation vara konstigare än att borra & gänga en nippel under diffen och göra detsamma med returen...t.ex. lite högre upp. Biltema pump och en liten kylare så är det fixat.
Mvh,

Mariestad
Här sen Sep 2003

om du ändå vill göra det tilltänkta så har du Dennis på EBB:
http://www.ebb.se/
...i närheten av dig.
Duktig på SAAB-lådor.

mvh Jonas

Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Citat:
Hej!

Dessa växellådor växer på träd (bokstavligen)...skrotarna är fulla av gamla SAAB 9000. Därför skulle jag bara montera diffen som den är och se glad ut. Dom håller faktiskt mer än man tror...enda aber är att på vissa modeller kunde plastdrev som driver hastighetsmätaren slitas ut. Fast jag tror att det drabbade 9000 med kortmotorn.

I och med att den satt i en framhjulsdriven bil med tvärstäld motor finns det ingen pinjong och pinjonglager att slita ut och min gamla 9000 -85 Turbo skrotades pga. rost med 37000 mil på mätaren med perfekt fungerande växellåda vars olja har aldrig någonsin bytts (det saknades avtappningsplugg då SAAB ansåg det året att man aldrig behöver byta ut växellådsolja).

Därför tycker jag att det är lite overkill att renovera en växellåda som man kan få för en femhundring. Vill du vara säker att den är frisk kan du köpa en från en skrotad SAAB 9000i. Den är i stort sett likadan som den som satt i Turbo bortsett från lite lägre utväxling. 125 ystra hästar kan inte ha gjort mycket åverkan på dessa heller.

När det kommer till oljekylning tycker jag att även det är lite overkill så länge du inte tänker trimma mycket. I övrigt borde inte en sådan operation vara konstigare än att borra & gänga en nippel under diffen och göra detsamma med returen...t.ex. lite högre upp. Biltema pump och en liten kylare så är det fixat.
Mvh,

Halloj, köper helt dina resonemang ovan men min tanke är dock att det är roligare att stoppa i en låda där man vet att saker och ting "troligen" kommer att lira och är byggt/förbättrat efter konstens regler av en kunnig person. Än att den rasar eller skrapar efter 20mil. Troligen kommer denna låda hålla betydligt bättre i en Hundkoja (bakhjulsdriven mittmotor) än en framhjulsdriven nästan dubbelt så tung saab, Bla för att risken för ofrivilliga "ryck" i lådan är nästan obefintliga med en riktig diffbroms samt hårda motorfästen.
Men genom att montera en riktig diff samt byta ev dåliga lager så lär driftsäkerheten öka markant. vad gäller oljekylare så plockades pump och kylare från en Nissan 200zx bakaxel, visst det kan vara overkill men enl en del som kört mycket bana med saabar så skall detta med överhettad olja vara ett vanligt problem på saab lådorna när de pressas hårt. Min bil kommer ha ännu sämmre luftflöde runt lådan så den kanske blir ännu varmare? Skulle oljekylaren vara overkill kan den ju alltid plockas bort

JonTe skrev:
om du ändå vill göra det tilltänkta så har du Dennis på EBB:
http://www.ebb.se/
...i närheten av dig.
Duktig på SAAB-lådor.

mvh Jonas

jag har mailat till Dennis så får vi se vad han tycker och tänker.....................

tack!

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

How about fuling här på rejsa?

Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Gammal tråd, men jag tänkte berätta hur det gick.

Jag lämnade lådan till Dennis på EBB som renoverade lådan förstärkte med stålhylksa samt monterade min diffbroms. Den är inte provad ännu men det hela såg mycket bra ut, ända kritiken är möjligen att Dennis verkar vara en enormt upptagen man med många järn i elden därav dröjde det ganska länge innan jag fick tillbaka lådan.

När väl superminin är rullande skall det bli kul och se hur det hela funkar.

Mvh

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur går resonemanget med fast hylsa vs. kolapshylsa?

BMW 330i -05
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Hur går resonemanget med fast hylsa vs. kolapshylsa?

Som jag fattat det hela så är tanken från början att om man på tex en framhjulsdriven saab utan diffbroms får hjulspinn på typ höger framhjul över ett brunnslock eller liknande, men så kanske det greppar tag ordentligt när man kommer ut på asfalten så är detta inte bra för lådan utan "rycket" kan riskera att lådan rasar. Skulle rycket bli för stort så spricker kolapshylsan ist för att typ bottenstocken går av eller liknande.
Bygger man en förstärkt låda och skall ge på med en hel del effekt så är risken stor att vridmomentet när man kliver på fullt på tex 3án kan bryta sönder kollapshylsan. Varianten är då att byta ut denna hylsa mot en stum dito gärna i kombination med diffbroms, vilket gör att lådan håller för mer vrid men givetvis så går säkerligen mer sönder om det vill sig illa.
Min låda är specad för >450hk och >550Nm i en 1500Kg tung framhjulsdriven saab, så Dennis spontana tanke var att +300hk i en 800kg tung hundkoja så skulle detta nog vara skottsäkert, men som sellholm sa så går allt att döda oavsett fabrikat och pris om det vill sig illa

KEM SuperMini (Projekt)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Låter verkligen mot all logik att ha en brytpinne, var sitter hylsan eg?
Normalt set har man en sån när man vill ha ett väl definerat spänn i t ex ett lagerpar. Typ pinjongen i en diff, men då sitter ju hylsan på en axel och tar ingen last förutom axialspänningen då.

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Cooper Killen skrev:

Min låda är specad för >450hk och >550Nm i en 1500Kg tung framhjulsdriven saab, så Dennis spontana tanke var att +300hk i en 800kg tung hundkoja så skulle detta nog vara skottsäkert, men som sellholm sa så går allt att döda oavsett fabrikat och pris om det vill sig illa

Min spontana tanke är att låda belastas med lika mycket vrid vare sig den sitter i 800kg eller 1500kg bil. Enda skillnaden är att lätta bilen accelererar snabbare. Egentligen borde bara vridmoment räknas, inte effekt eller bilens vikt?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Låter verkligen mot all logik att ha en brytpinne, var sitter hylsan eg?
Normalt set har man en sån när man vill ha ett väl definerat spänn i t ex ett lagerpar. Typ pinjongen i en diff, men då sitter ju hylsan på en axel och tar ingen last förutom axialspänningen då.

Det är ju Saab delar så varför diskutera logik

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Cooper Killen skrev:

Min spontana tanke är att låda belastas med lika mycket vrid vare sig den sitter i 800kg eller 1500kg bil. Enda skillnaden är att lätta bilen accelererar snabbare. Egentligen borde bara vridmoment räknas, inte effekt eller bilens vikt?

Vid jämn acceleration etc är det likadant moment som belastar drivlinan, dock borde den tyngre karossen ge högre impulser efter tex hopp då hjulen spinner loss lättare med mindre vikt.

Har sett flera lådor som gått sönder när folk lekt med trimmade framhjulsdrivna bilar och spunnit runt på asfalt och sedan fått för bra fäste. I alla fallen har det varit tunga bilar. Kan givetvis vara slump också.

5393 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande