Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Video: Ford Focus RS 7.59,15 min
1, 2   >>
8208 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Video: Ford Focus RS 7.59,15 min

Raeder Motorsport kör den senaste projektbilen på Ringen, en Ford Focus RS med följande modifieringar:

- KW Clubsport inkl. topplagringar
- 9,5 x 18 OZ Alleggerita
- Dunlop Direzza 265/35-18
- ändrat avgassystem
- Stop Tech 355mm-skivor med 4-kolvsok
- Recaro Pole Position
- halvbur

Övrigt: 7.59 motsvarar ca 7.37 BTG. Motorn är EJ modifierad. Körningen var den första provturen efter ombyggnad och kan ses mer som en shakedown än en regelrätt time attack. Med lite finjusteringar här och var och mer körtid bakom ratten tros ca 10 sek till kunna hittas. Motortrim tillkommer, 401 hk har noterats i bänk men för livslängdens skull siktas det på ca 380 hk. Uppskattningsvis kapar man ca 10 sek till med den högre effekten.

Samtlig info kommer från Christoph Breuer direkt när han kom in i depån efter körningen. Kan tilläggas att han verkade ha vilopuls och inte en svettdroppe syntes i pannan...

http://www.youtube.com/watch?v=fQi0y6pPR_M

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 268



Sjukt bra

och motorn var ej chippad vid tillfället

_________________
Jerker Garpengren
Megane Trophy R mk4
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



EDIT: Ändring.

Den ser ut att greppa nåt sanslöst för att vara FWD och hatchback, men det ser ut som att tyngdpunkten är ganska hög vilket iofs låter logiskt i mina öron.

Men går han inte på lite väl mycket attack? Låter som att framdäcken viker sig dubbla i var och varannan kurva, men det kanske är så man gör i en sån bil.

_________________
Axel Tanner
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re: Video: Ford Focus RS 7.59,15 min

Christian Eick skrev:
Övrigt: 7.59 motsvarar ca 7.37 BTG. Motorn är EJ modifierad. Körningen var den första provturen efter ombyggnad och kan ses mer som en shakedown än en regelrätt time attack. Med lite finjusteringar här och var och mer körtid bakom ratten tros ca 10 sek till kunna hittas.


Kul!

Det står ju en rensad och lätt preppad RS av förra generationen nere på Rent 4 Ring, som faktiskt har gjort liknande tider...

Kanske något för nästa säsong.. Jag blir mer och mer övertygad om att jag vill fortsätta köra framhjulsdrivet där nere..


_________________
--
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Grymt!

Jättefin tid med tanke på dom relativt återhållsamma modifieringar som gjorts på bilen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



ohhh yeee vilken fartkänsla i den filmen. Starkt jobbat med en Volvo spis under huven. thumbs up

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3246



hm, jag fick det till 7.44 btg när jag räknade i filmen. Hur som helst så går det riktigt jäkla undan, han verkar ju inte vara rädd för curbsen iaf

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Underbart. Riktigt härligt spårval har han också - väldigt långt från Ballongspåret
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



Han verkar fokusera på kort körsträcka, I like it.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17899



Nu är det länge sen jag körde där nere, men svänger han inte in väldigt tidigt "ut på bron" och i kurvan efter bron?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 268



Christoph Breuer som kör RS,n i videon kan jag tilläga att han kört 24h race på ringen i ett antal år tillbaka i tiden, så köra på ringen kan han

_________________
Jerker Garpengren
Megane Trophy R mk4
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Cédric skrev:
hm, jag fick det till 7.44 btg när jag räknade i filmen. Hur som helst så går det riktigt jäkla undan, han verkar ju inte vara rädd för curbsen iaf


Förstår inte hur du kan få det till det
Det här är förstahandsinformation från doktorn så du kan nog vara lugn för information är så exakt som den kan bli....

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Nu är det länge sen jag körde där nere, men svänger han inte in väldigt tidigt "ut på bron" och i kurvan efter bron?


Vi har väl lärt oss från Suzuki att det handlar inte om vad vi amatörer tror, låt proffsen köra som de vill och låt tiderna tala för sig själva thumbs up
Rätt komiskt att ingen på Ringcharts ens kör snabbare än en Focus RS som knappt är moddad

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

AxelT skrev:
men det ser ut som att tyngdpunkten är ganska hög


Exakt var i filmen ser DU att tyngdpunkten är ganska hög och definera gärna vad du menar med hög tyngdpunkt.

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Mats Th skrev:
AxelT skrev:
men det ser ut som att tyngdpunkten är ganska hög


Exakt var i filmen ser DU att tyngdpunkten är ganska hög och definera gärna vad du menar med hög tyngdpunkt.

Svårt att sätta fingret på men jag tycker det ser ut som att tyngdpunkten är relativt hög gentemot de andra ringenfilmer jag sett från andra bilar.

Jag säger inte att det är så utan att det är den känslan jag fick av filmen. Vet inte om det framgick av mitt svar men jag är inte varken erfaren eller kunnig nog för att kunna göra en vettig och pålitlig analys av ett ringenvarv.

_________________
Axel Tanner
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

AxelT skrev:
Vet inte om det framgick av mitt svar men jag är inte varken erfaren eller kunnig nog för att kunna göra en vettig och pålitlig analys av ett ringenvarv.


Varför gör du det då?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5276



Re:

Mats Th skrev:
AxelT skrev:
Vet inte om det framgick av mitt svar men jag är inte varken erfaren eller kunnig nog för att kunna göra en vettig och pålitlig analys av ett ringenvarv.


Varför gör du det då?


Shit vilken attityd?

Biljäveln kränger väl något mer än andra mer renodlade sportvagnar som brukar synas i videos som denna. Att den sedan är baserad på en högbyggd familjebil gör väl den slutsatsen relativt rättfram.

Nä men all hail snabba förare, våga inte diskutera ett skit kring deras bilar eller körteknik (intressant inlägg där MaZ, just att kanske välja en del spår för kortast sträcka som Gaute pratat om i någon tråd tidigare).

Att definiera hög tyngdpunkt sedan, läs wikipedia om du har svårt att greppa konceptet: http://en.wikipedia.org/wiki/Center_of_mass

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Pontus du har PM

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Mats Th skrev:
Varför gör du det då?

oj, jag ber om ursäkt, missade att Rejsa var till för erfarna och kunniga endast.

Jag som novis ska såklart inte yttra mig om något utanför mitt kunskapsområde, speciellt inte där det finns god chans att lära mig något matnyttigt.

Jag säger som Pontus, vad är det för attityd egentligen? Nåväl alla kan vi väl ha en dålig dag antar jag, så jag släpper det nu.

Pontus verkar för övrigt förstått vad jag menade, och det är klart att en familjebil såsom en Focus beter sig annorlunda än en Radical det är ju inte det jag menar och att det är ett snabbt varv går ju inte att diskutera, fakta är fakta.

_________________
Axel Tanner
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Pontus Fyhr skrev:
intressant inlägg där MaZ, just att kanske välja en del spår för kortast sträcka som Gaute pratat om i någon tråd tidigare


Äh, RS-föraren åker väl ett ganska normalt spår?

Han är jäkligt snabb och duktig, och på 3-4 ställen väljer han en tajtare ingång (som funkar bra för honom i 75% av fallen)
men utöver det så ser jag inte några jätteskillnader från t.ex. ett väl utfört Scuderia-varv.

Det gäller ju liksom bara att:
1) bromsa så lite som möjligt och
2) komma till tangeringspunkten och
3) utnyttja banans bredd
..det finns inte så mycket mer att trixa med.

Mr Suzuki's varv i Nissan GTR:en är däremot i en annan division - han gör saker med bilen som jag inte begriper.

_________________
--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Re:

Mats Th skrev:
AxelT skrev:
men det ser ut som att tyngdpunkten är ganska hög


Exakt var i filmen ser DU att tyngdpunkten är ganska hög och definera gärna vad du menar med hög tyngdpunkt.


Vad menar du med den frågan? Jag har haft en Focus (förvisso ST) och tyngdpunkten är ganska hög relativt mer sportigare bilar (bilen är helt enkelt hög). Man sitter också ganska högt i den som förstärker intrycket (RS är något bättre, men inte mycket). Att man sitter högt hjälper ju inte till att sänka tyngdpunkten heller.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Nürburgring
Video: Ford Focus RS 7.59,15 min
1, 2   >>
8208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande