Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 8208 besök totalt |
Video: Ford Focus RS 7.59,15 min
Raeder Motorsport kör den senaste projektbilen på Ringen, en Ford Focus RS med följande modifieringar: - KW Clubsport inkl. topplagringar - 9,5 x 18 OZ Alleggerita - Dunlop Direzza 265/35-18 - ändrat avgassystem - Stop Tech 355mm-skivor med 4-kolvsok - Recaro Pole Position - halvbur Övrigt: 7.59 motsvarar ca 7.37 BTG. Motorn är EJ modifierad. Körningen var den första provturen efter ombyggnad och kan ses mer som en shakedown än en regelrätt time attack. Med lite finjusteringar här och var och mer körtid bakom ratten tros ca 10 sek till kunna hittas. Motortrim tillkommer, 401 hk har noterats i bänk men för livslängdens skull siktas det på ca 380 hk. Uppskattningsvis kapar man ca 10 sek till med den högre effekten. Samtlig info kommer från Christoph Breuer direkt när han kom in i depån efter körningen. Kan tilläggas att han verkade ha vilopuls och inte en svettdroppe syntes i pannan... http://www.youtube.com/watch?v=fQi0y _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
EDIT: Ändring.
Den ser ut att greppa nåt sanslöst för att vara FWD och hatchback, men det ser ut som att tyngdpunkten är ganska hög vilket iofs låter logiskt i mina öron. ![]() Men går han inte på lite väl mycket attack? Låter som att framdäcken viker sig dubbla i var och varannan kurva, men det kanske är så man gör i en sån bil. _________________ Axel Tanner |
||||
Re: Video: Ford Focus RS 7.59,15 min
Kul! Det står ju en rensad och lätt preppad RS av förra generationen nere på Rent 4 Ring, som faktiskt har gjort liknande tider... Kanske något för nästa säsong.. Jag blir mer och mer övertygad om att jag vill fortsätta köra framhjulsdrivet där nere.. ![]() ![]() ![]() _________________ -- |
||||
hm, jag fick det till 7.44 btg när jag räknade i filmen. Hur som helst så går det riktigt jäkla undan, han verkar ju inte vara rädd för curbsen iaf
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Förstår inte hur du kan få det till det ![]() Det här är förstahandsinformation från doktorn så du kan nog vara lugn för information är så exakt som den kan bli.... ![]() |
||||
Re:
Vi har väl lärt oss från Suzuki att det handlar inte om vad vi amatörer tror, låt proffsen köra som de vill och låt tiderna tala för sig själva ![]() Rätt komiskt att ingen på Ringcharts ens kör snabbare än en Focus RS som knappt är moddad ![]() |
||||
Re:
Exakt var i filmen ser DU att tyngdpunkten är ganska hög och definera gärna vad du menar med hög tyngdpunkt. |
||||
Re:
Svårt att sätta fingret på men jag tycker det ser ut som att tyngdpunkten är relativt hög gentemot de andra ringenfilmer jag sett från andra bilar. Jag säger inte att det är så utan att det är den känslan jag fick av filmen. Vet inte om det framgick av mitt svar men jag är inte varken erfaren eller kunnig nog för att kunna göra en vettig och pålitlig analys av ett ringenvarv. _________________ Axel Tanner |
||||
Re:
Varför gör du det då? |
||||
Re:
Shit vilken attityd? Biljäveln kränger väl något mer än andra mer renodlade sportvagnar som brukar synas i videos som denna. Att den sedan är baserad på en högbyggd familjebil gör väl den slutsatsen relativt rättfram. Nä men all hail snabba förare, våga inte diskutera ett skit kring deras bilar eller körteknik (intressant inlägg där MaZ, just att kanske välja en del spår för kortast sträcka som Gaute pratat om i någon tråd tidigare). Att definiera hög tyngdpunkt sedan, läs wikipedia om du har svårt att greppa konceptet: http://en.wikipedia.org/wiki/Center_of_mass _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
||||
Re:
oj, jag ber om ursäkt, missade att Rejsa var till för erfarna och kunniga endast. Jag som novis ska såklart inte yttra mig om något utanför mitt kunskapsområde, speciellt inte där det finns god chans att lära mig något matnyttigt. Jag säger som Pontus, vad är det för attityd egentligen? Nåväl alla kan vi väl ha en dålig dag antar jag, så jag släpper det nu. Pontus verkar för övrigt förstått vad jag menade, och det är klart att en familjebil såsom en Focus beter sig annorlunda än en Radical det är ju inte det jag menar och att det är ett snabbt varv går ju inte att diskutera, fakta är fakta. _________________ Axel Tanner |
||||
Re:
Äh, RS-föraren åker väl ett ganska normalt spår? Han är jäkligt snabb och duktig, och på 3-4 ställen väljer han en tajtare ingång (som funkar bra för honom i 75% av fallen) men utöver det så ser jag inte några jätteskillnader från t.ex. ett väl utfört Scuderia-varv. Det gäller ju liksom bara att: 1) bromsa så lite som möjligt och 2) komma till tangeringspunkten och 3) utnyttja banans bredd ..det finns inte så mycket mer att trixa med. ![]() Mr Suzuki's varv i Nissan GTR:en är däremot i en annan division - han gör saker med bilen som jag inte begriper. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Vad menar du med den frågan? Jag har haft en Focus (förvisso ST) och tyngdpunkten är ganska hög relativt mer sportigare bilar (bilen är helt enkelt hög). Man sitter också ganska högt i den som förstärker intrycket (RS är något bättre, men inte mycket). Att man sitter högt hjälper ju inte till att sänka tyngdpunkten heller. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 8208 besök totalt |