| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bultbur-svetsbur??
|
1708 besök totalt |
|
Bultbur-svetsbur??
Går i funderingarna att skaffa en bur till min Bmw E30, som jag tänkt ha på gata, strippen och några bantillfällen. Har kollat runt på svets-burar hos olika leverantörer, och insett att detta är något jag inte kommer klara av att bygga ihop med min obefintliga erfarenhet inom ämnet svetsning;) Har därför börjat kollat på bultburs varianter. Är det någon som åker med dessa? Fattat som att det inte är möjligt att registrera bilen med dessa? För och nackdelar med de olika typerna?? Ska sägas att jag är mest inne på en halvbur, med kryss mellan tornen och h-bågen, då det i förs och främst blir en gatbil, men är inte omöjligt att det blir en hel ändå.. Vad finns det mer för leverantörer än sparco och wiecher-sport? //Jonad _________________ Jonas Holmblad Skam den som ger sig! BMW E30 S50B30 turbo Mitsubishi EVO 3 x2 BMW E36 M3 3.2 |
|
För gatreggningens skull spelar det ingen roll om buren sitter ihop med svets, bultar eller tuggummi ;-)
Den komplikation som en bultad bur tillför är att man måste se till att man inte kan skada sig på själva skruvarna som håller ihop rören. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
OK.
Hur är det med fästpunkterna i karossen då igentligen? Har läst mig till att de ska vara minst 3mm plattor som är 150*150 på bågge sidor karossen, med 3 st m10 svartsålsbultar igenom, för att det ska vara ok vid en SBP besiktning? Men problemet är väl att få platts med en platta som är 150*150 på både in och utsidan, eller får plattan bokas så den följer karossen? Har inte lyckats läsa mig till detta. _________________ Jonas Holmblad Skam den som ger sig! BMW E30 S50B30 turbo Mitsubishi EVO 3 x2 BMW E36 M3 3.2 |
|
Du, liksom många andra, blandar ihop SBFs krav med Bilprovningens krav.
Bilprovningens enda krav på en bur är att den är vadderad så man inte slår sig mer än nödvändigt, att den inte hindrar sikt och insteg onödigt mycket och att den har en avbärare mot taket för röret ovanför vindrutan. Dessutom ska förstås trepunktsbältena fortfarande fungera utan att nöta mot buren. Mitt råd till alla som bygger bur är att ändå följa just SBFs regler så buren inte är värdelös om man får för sig att tävla med bilen senare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Aha!! Då hade jag helt missförstått det. Var därför de på bilprovningen var så frågande när jag började tala mått på plattor kanske?
Lutar åt att det blir en svetsad bur ändå, i halvbursutförande, då det först och främst ska vara en gatbil.
_________________ Jonas Holmblad Skam den som ger sig! BMW E30 S50B30 turbo Mitsubishi EVO 3 x2 BMW E36 M3 3.2 |
![]() |
Skruva banåkabil
Bultbur-svetsbur??
|
1708 besök totalt |