| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
XYZ bromsar funkar dom på banan?
|
12086 besök totalt |
|
Har fått ett bra erbjudande på att köpa XYZ bromsar är det något att satsa på? Funkar dom för hård körning på bana? Mvh Leif |
||||
|
Ska väl vara samma som K-sport och dom verkar duga för många på bana så varför inte? vet att jag läste om nån bil för bara några dagar sen som var snabb på bana med XYZ bromsar men kommer inte ihåg vilken för stunden.
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
www.styling4u.se är väl svensk generalagent ?
jag har dessa 330mm med 6-kolvsok framtill & de funkar ypperligt på min 900kgs bil _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Xyz har jag ingen erfarenhet av, men jag kör iaf K-sport med Pagir gula belägg och det funkar fint på bana även för mig.
Då har jag tung bil och mycket mos, så borde funka för dom flästa. Kör Toyota supra 1500kg / 646rwhp _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
|
Re:
Bygger på = kopierar? För det är väl inte så att XYZ är tillverkade av AP, eller i samma fabrik med samma material / toleranser / kvalitetskontroll. Eller? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
|
Re:
Ingen aning hur det är med det, men det är nog inte så att dom tillverkas av AP iaf, kanske är så att dom fått köpa nån äldre ritning eller nått? Ingen aning _________________ Viktor Starkman |
||||
|
Nej, de tillverkas ej i samma fabrik som AP.
När det pratas om design "som ap/tarox" så är det just utséendet/modell/konstruktionen, dock ej samma tillverkare. och de görs alla i samma fabriker (xyz/d2/ksport), den som hävdar något annat ljuger eller är felinformerad. Dock så använder XYZ ett billigare och mindre bromsok än D2/Ksport använder för respektive storlek på bromsskiva (med det inte sagt att det pånågot sätt skulle vara sämre). Med bra och för ändamålet anpassade belägg och bromsvätska så får man extremt mycket och bra bromsar per investerad krona. / Andreas, en utav få svenskar som faktiskt varit i fabriken/fabrikerna som vi pratar om _________________ Andreas Hedström |
||||
|
Re:
Det är en ganska rimlig uppfattning
Nackdelen är att flera av dem misslyckats på vitala punkter. Några har 'basplattan' där du monterar dem inte rak, utan med en radie som börjar direkt i skruvhålet. Det blir mindre och dåligt stöd för oket mot adaptern du skruvar fast i spindeln. Detta bör leda till mer vibrationer och resonanser i bromssystemet och sämre prestanda. Det finns fler 'småsaker' som är dåliga. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Det är ingen hemlighet att många tillverkare i asien kopierar/efterapar/inspireras (kärt barn har många namn) utav andra tillverkares design och konstuktion. Oavsett om det gäller leksaker, bildelar eller mp3-spelare etc. Detta innebär givetvis att våra västerländska företag står för stora kostnader inom utveckling och framtagning utav nya produkter, något som asiatiska företag vanligtvis slipper eller minimerar = lägre priser/utvecklingskostnader. Sedan växer och lär sig givetvis företagen själva vart eftersom verksamheten växer, och börjar ta fram och utveckla egna lösningar. T.ex så tävlar ägarna bakom D2/Ksport framgångsrikt i flera asiatiska mästerskap med allt från rallyteam till Ferrari 430-gt bilar osv. Icke att förglömma är att många stora tillverkare även använder fabriker i asien för att till rimlig kostnad tillverka sina egna produkter, de som arbetar/arbetat på plats i asien med fabriker/tillverkning etc vet vad jag menar och hur det fungerar. Mvh Andreas, Raidopower _________________ Andreas Hedström |
||||
|
Re:
För att kunna ha produkter allt från enklare till avancerade är det inte helt ovanligt att till de billiga segmentet sätta sitt namn på färdig produkt från asien att till mellan segmentet ta fram egen produkt som tillverkas i asien att till "top of the line" prylarna tillverka i små serier på hemmaplan _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Har kört med XYZ bromsar fram och bak två säsonger nu och jag kan verkligen rekommendera dem.
originalbeläggen som kom med oken är iofs bara skit (släng som direkt), men med en ny uppsättning PF belägg så fungerar dom hur bra som helst (Stacke vet vad som behövs). Efter att ha lättat bilen blev den lite slingrig vid inbromsning från hög fart, detta på grund av att jag kört med 355 mm både bak och fram. Har nu "nergraderat" bakbromsarna till 330mm's diskar. Jag byggde också nya adaptrar till frambromsarna då originaladaptern kändes klen + att mängden distansbrickor kändes helt sinnessjuk + att jag upplevde det som att det sviktade vid inbromsning, men det sista var säkert bara min psykhjärna som spökade. oken är enkla i konstruktionen och är lätta att underhålla och hålla rena. Jag skulle rekommendera att man monterar loss spännbyglarna som håller klossarna i läge och sätter en klick värmetålig silicon mellan bygeln och oket, det gör att smuts inte kan tränga in där och göra så att klossen kärvar. Köpte mina bromsar hos Daniel på styling4u och det har aldrig vart nått problem med att få fram information eller delar till dem. /Pontus _________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||
|
Re:
Humm körde du originial gatvarianten på belägg eller valde du race varianten? _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Re:
Det var säkert gatvarianten, fanns ingen valmöjlighet när jag fick dem. Dom tog slut på en halv dag på första trackdagen med dem och vibrerade hemskt när de blev varma. _________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||
|
Re:
Ahh okies. Jag valde race varianten. Grymmt nöjd. Visst de tar inte särskilt bra när de är kalla men med lite värme i sig så greppar de riktigt bra. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12086 besök totalt |