Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
XYZ bromsar funkar dom på banan?
1, 2   >>
12086 besök totalt
Leifh
Göteborg
Här sen Jul 2008

Trådstartare

Har fått ett bra erbjudande på att köpa XYZ bromsar är det något att satsa på?
Funkar dom för hård körning på bana?

Mvh Leif

NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

Ska väl vara samma som K-sport och dom verkar duga för många på bana så varför inte? vet att jag läste om nån bil för bara några dagar sen som var snabb på bana med XYZ bromsar men kommer inte ihåg vilken för stunden.

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006

Vad jag förstår så bygger XYZ på AP Racing så man kan använda deras reservdelar, men K-Sport och D2 är Tarox vilket många absolut inte gillar, har för mig Kinnby i BMWCuo kör XYZ på sin m5 csl batmobile?

Markaryd
Här sen Aug 2005

De stämmer Kinnby kör med dessa och dom har funkat kanon!

Han kan fixa hem bromsar om du är intresserad PMA homom

Mvh Timmy

Bmw 320 -94 E30
Bmw 535i -86 E28
Nissan Skyline R33 GTR V-spec
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

www.styling4u.se är väl svensk generalagent ?

jag har dessa 330mm med 6-kolvsok framtill & de funkar ypperligt på min 900kgs bil

Mats Kinnby

Här sen Maj 2004

Re:

KristianAE86 skrev:
www.styling4u.se är väl svensk generalagent ?

Nix, dock en av flera återförsäljare.

XYZ funkar bra på banan, den som vill veta mer får gärna PM:a mig.

Phantom

Här sen Jul 2009

Xyz har jag ingen erfarenhet av, men jag kör iaf K-sport med Pagir gula belägg och det funkar fint på bana även för mig.
Då har jag tung bil och mycket mos, så borde funka för dom flästa.

Kör Toyota supra 1500kg / 646rwhp

Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

beror helt på vad du har tänkt dig användnings område, på en riktigt banbil tävlings bil satsa på nått känt, ap,alcon,brembo osv för lite skoj körning funkar mycket annat okey

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Ultura skrev:
Vad jag förstår så bygger XYZ på AP Racing så man kan använda deras reservdelar,

Bygger på
= kopierar? För det är väl inte så att XYZ är tillverkade av AP, eller i samma fabrik med samma material / toleranser / kvalitetskontroll. Eller?

Ultura
München
Här sen Jul 2006

Re:

ninja skrev:
Ultura skrev:
Vad jag förstår så bygger XYZ på AP Racing så man kan använda deras reservdelar,

Bygger på
= kopierar? För det är väl inte så att XYZ är tillverkade av AP, eller i samma fabrik med samma material / toleranser / kvalitetskontroll. Eller?

Ingen aning hur det är med det, men det är nog inte så att dom tillverkas av AP iaf, kanske är så att dom fått köpa nån äldre ritning eller nått? Ingen aning

Stockholm
Här sen Sep 2006

Nej, de tillverkas ej i samma fabrik som AP.
När det pratas om design "som ap/tarox" så är det just utséendet/modell/konstruktionen, dock ej samma tillverkare.

och de görs alla i samma fabriker (xyz/d2/ksport), den som hävdar något annat ljuger eller är felinformerad. Dock så använder XYZ ett billigare och mindre bromsok än D2/Ksport använder för respektive storlek på bromsskiva (med det inte sagt att det pånågot sätt skulle vara sämre).

Med bra och för ändamålet anpassade belägg och bromsvätska så får man extremt mycket och bra bromsar per investerad krona.

/ Andreas, en utav få svenskar som faktiskt varit i fabriken/fabrikerna som vi pratar om

Göteborg
Här sen Feb 2003

Nu framkom det inte riktigt men alla dessa tre märken bygger alltså "kända" märkens designer, med andra ord kopior? Eller har jag missuppfattat det?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

RS 1800 skrev:
Nu framkom det inte riktigt men alla dessa tre märken bygger alltså "kända" märkens designer, med andra ord kopior? Eller har jag missuppfattat det?

Det är en ganska rimlig uppfattning

Nackdelen är att flera av dem misslyckats på vitala punkter. Några har 'basplattan' där du monterar dem inte rak, utan med en radie som börjar direkt i skruvhålet. Det blir mindre och dåligt stöd för oket mot adaptern du skruvar fast i spindeln.
Detta bör leda till mer vibrationer och resonanser i bromssystemet och sämre prestanda.
Det finns fler 'småsaker' som är dåliga.

Stockholm
Här sen Sep 2006

Re:

RS 1800 skrev:

Det är ingen hemlighet att många tillverkare i asien kopierar/efterapar/inspireras (kärt barn har många namn) utav andra tillverkares design och konstuktion. Oavsett om det gäller leksaker, bildelar eller mp3-spelare etc. Detta innebär givetvis att våra västerländska företag står för stora kostnader inom utveckling och framtagning utav nya produkter, något som asiatiska företag vanligtvis slipper eller minimerar = lägre priser/utvecklingskostnader.

Sedan växer och lär sig givetvis företagen själva vart eftersom verksamheten växer, och börjar ta fram och utveckla egna lösningar. T.ex så tävlar ägarna bakom D2/Ksport framgångsrikt i flera asiatiska mästerskap med allt från rallyteam till Ferrari 430-gt bilar osv.

Icke att förglömma är att många stora tillverkare även använder fabriker i asien för att till rimlig kostnad tillverka sina egna produkter, de som arbetar/arbetat på plats i asien med fabriker/tillverkning etc vet vad jag menar och hur det fungerar.

Mvh
Andreas, Raidopower

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

mr2-mannen skrev:
RS 1800 skrev:

Det är ingen hemlighet att många tillverkare i asien kopierar/efterapar/inspireras (kärt barn har många namn) utav andra tillverkares design och konstuktion. Oavsett om det gäller leksaker, bildelar eller mp3-spelare etc. Detta innebär givetvis att våra västerländska företag står för stora kostnader inom utveckling och framtagning utav nya produkter, något som asiatiska företag vanligtvis slipper eller minimerar = lägre priser/utvecklingskostnader.

Sedan växer och lär sig givetvis företagen själva vart eftersom verksamheten växer, och börjar ta fram och utveckla egna lösningar. T.ex så tävlar ägarna bakom D2/Ksport framgångsrikt i flera asiatiska mästerskap med allt från rallyteam till Ferrari 430-gt bilar osv.

Icke att förglömma är att många stora tillverkare även använder fabriker i asien för att till rimlig kostnad tillverka sina egna produkter, de som arbetar/arbetat på plats i asien med fabriker/tillverkning etc vet vad jag menar och hur det fungerar.

Mvh
Andreas, Raidopower

För att kunna ha produkter allt från enklare till avancerade är det inte helt ovanligt

att till de billiga segmentet sätta sitt namn på färdig produkt från asien
att till mellan segmentet ta fram egen produkt som tillverkas i asien
att till "top of the line" prylarna tillverka i små serier på hemmaplan

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Funkar hur bra som helst! Rekommenderas starkt

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Har kört med XYZ bromsar fram och bak två säsonger nu och jag kan verkligen rekommendera dem.
originalbeläggen som kom med oken är iofs bara skit (släng som direkt), men med en ny uppsättning PF belägg så fungerar dom hur bra som helst (Stacke vet vad som behövs). Efter att ha lättat bilen blev den lite slingrig vid inbromsning från hög fart, detta på grund av att jag kört med 355 mm både bak och fram. Har nu "nergraderat" bakbromsarna till 330mm's diskar.

Jag byggde också nya adaptrar till frambromsarna då originaladaptern kändes klen + att mängden distansbrickor kändes helt sinnessjuk + att jag upplevde det som att det sviktade vid inbromsning, men det sista var säkert bara min psykhjärna som spökade.

oken är enkla i konstruktionen och är lätta att underhålla och hålla rena. Jag skulle rekommendera att man monterar loss spännbyglarna som håller klossarna i läge och sätter en klick värmetålig silicon mellan bygeln och oket, det gör att smuts inte kan tränga in där och göra så att klossen kärvar.

Köpte mina bromsar hos Daniel på styling4u och det har aldrig vart nått problem med att få fram information eller delar till dem.

/Pontus

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

M3Carbon skrev:
Har kört med XYZ bromsar fram och bak två säsonger nu och jag kan verkligen rekommendera dem.
originalbeläggen som kom med oken är iofs bara skit (släng som direkt), men med en ny uppsättning PF belägg så fungerar dom hur bra som helst (Stacke vet vad som behövs). Efter att ha lättat bilen blev den lite slingrig vid inbromsning från hög fart, detta på grund av att jag kört med 355 mm både bak och fram. Har nu "nergraderat" bakbromsarna till 330mm's diskar.

Jag byggde också nya adaptrar till frambromsarna då originaladaptern kändes klen + att mängden distansbrickor kändes helt sinnessjuk + att jag upplevde det som att det sviktade vid inbromsning, men det sista var säkert bara min psykhjärna som spökade.

oken är enkla i konstruktionen och är lätta att underhålla och hålla rena. Jag skulle rekommendera att man monterar loss spännbyglarna som håller klossarna i läge och sätter en klick värmetålig silicon mellan bygeln och oket, det gör att smuts inte kan tränga in där och göra så att klossen kärvar.

Köpte mina bromsar hos Daniel på styling4u och det har aldrig vart nått problem med att få fram information eller delar till dem.

/Pontus

Humm körde du originial gatvarianten på belägg eller valde du race varianten?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Re:

Gustav Uhlander skrev:

Det var säkert gatvarianten, fanns ingen valmöjlighet när jag fick dem. Dom tog slut på en halv dag på första trackdagen med dem och vibrerade hemskt när de blev varma.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

M3Carbon skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Det var säkert gatvarianten, fanns ingen valmöjlighet när jag fick dem. Dom tog slut på en halv dag på första trackdagen med dem och vibrerade hemskt när de blev varma.

Ahh okies.
Jag valde race varianten. Grymmt nöjd. Visst de tar inte särskilt bra när de är kalla men med lite värme i sig så greppar de riktigt bra.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Nån som vet om det finns måttsatta ritningar på XYZ-oken?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
12086 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande