Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Krägningshämmare eller inte?
1978 besök totalt
Emil_racer
lenhovda
Här sen Jul 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
Krägningshämmare eller inte?

Hej håller på att bygga en Opel ascona b som ska bli en gatbil, och har byggt dit en fyr-länk upphägning på 1031 axel, tänkte nu ha coilovers som det är lite vinkel innåt och frammåt bilen på, bak, och sen ett pannhardstag till o hålla fast de med, men behöver jag en krägningshämmare? och i så fall hur grov? orginal? sellholm krängare med knivstag kanske?

sen undrar jag med hur jag ska göra med framvagnen för att få go väghållning där? vill ju ha coilovers där med, hur löser man det på en ascona b?
hur får jag bästa möjliga väghållning?

Tacksam för många svar Mvh emil

_________________
Emil Svensson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Krängare bak är inte absolut nödvändigt om du kör med hårda fjädrar och dämpare.

Framvagnen är ganska bra från början på Ascona, finns lite olika trix som används på rallybilar.
Tex brukar man byta nån bussning mellan framvagnen och karossen till en stum modell i stål.
Bussningar till länkarmar finns att köpa, Stig Kristiansson bil i Hörby har grejer.
Dämpare och fjädrar fram finns också, testa att söka på Opel Sport Club.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Emil_racer
lenhovda
Här sen Jul 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
Men skulle det kunna bli bättre om man har tex orginakrängare? är väl iofs bara att testa o se hur det blir utan o sätta dit om det känns som de behövs. de coiloversarna jag ska ha har iofs en stor justermån så att de ska kunna bli fruktansvärt stumma.

tack för sånna bra svar, mera sånna ider om vart man hittar prylar och så=)

tackar

_________________
Emil Svensson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



om du sätter Panhard-staget på rätt höjd; 'behöver du ingen bakre KH.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Emil_racer
lenhovda
Här sen Jul 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
Re:

ice skrev:
om du sätter Panhard-staget på rätt höjd; 'behöver du ingen bakre KH.



okej men vad är rätt höjd? lågt och parrallelt med marken lr?

tack för svar

mvh emil

_________________
Emil Svensson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3586



Rätt höjd beror på var de andra länkarmarna sitter och var coilovers sitter på bakaxeln och i karossen.
Men lågt och paralellt med marken när bilen står i ride-height är bra till en början. Bygg justerbara fästpunker för Panhardstaget på axeln och i karossen, så kan du justera upp och ner tills bilen känns bra att köra.
Tänk på att bara justera en sak i taget, annars tappar man lätt bort sig.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Emil_racer
lenhovda
Här sen Jul 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
okeej, det låter ju som en bra idé. tavk för bra svar, mera tips om ni kommer på något så blir jag glad

Mvh emil

_________________
Emil Svensson
Citera
Racetech
Krägningshämmare eller inte?
1978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande