Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1978 besök totalt |
Krägningshämmare eller inte?
Hej håller på att bygga en Opel ascona b som ska bli en gatbil, och har byggt dit en fyr-länk upphägning på 1031 axel, tänkte nu ha coilovers som det är lite vinkel innåt och frammåt bilen på, bak, och sen ett pannhardstag till o hålla fast de med, men behöver jag en krägningshämmare? och i så fall hur grov? orginal? sellholm krängare med knivstag kanske? sen undrar jag med hur jag ska göra med framvagnen för att få go väghållning där? vill ju ha coilovers där med, hur löser man det på en ascona b? hur får jag bästa möjliga väghållning? Tacksam för många svar Mvh emil _________________ Emil Svensson |
Krängare bak är inte absolut nödvändigt om du kör med hårda fjädrar och dämpare.
Framvagnen är ganska bra från början på Ascona, finns lite olika trix som används på rallybilar. Tex brukar man byta nån bussning mellan framvagnen och karossen till en stum modell i stål. Bussningar till länkarmar finns att köpa, Stig Kristiansson bil i Hörby har grejer. Dämpare och fjädrar fram finns också, testa att söka på Opel Sport Club. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Men skulle det kunna bli bättre om man har tex orginakrängare? är väl iofs bara att testa o se hur det blir utan o sätta dit om det känns som de behövs. de coiloversarna jag ska ha har iofs en stor justermån så att de ska kunna bli fruktansvärt stumma.
tack för sånna bra svar, mera sånna ider om vart man hittar prylar och så=) tackar _________________ Emil Svensson |
Rätt höjd beror på var de andra länkarmarna sitter och var coilovers sitter på bakaxeln och i karossen.
Men lågt och paralellt med marken när bilen står i ride-height är bra till en början. Bygg justerbara fästpunker för Panhardstaget på axeln och i karossen, så kan du justera upp och ner tills bilen känns bra att köra. Tänk på att bara justera en sak i taget, annars tappar man lätt bort sig. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Racetech
![]() |
1978 besök totalt |