Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2375 besök totalt |
Fyrlänk/Satchell-hybrid
om man förankrar en stel axel med en halv fyrlänk på ena sidan, och en halv Satchell på den andra', slipper man låsningar då? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Sett uppifrån:
_________||___________\________| _________||____________\_______| _________||_____________\______| _________||______________\_____| _________||_______________\____| _________||________________\___|_________ |___|_____||_________________\__|_____|___| |___|_____||__________________\_|_____|___| |___|_____||___________________\|_____|___| |___|_______________________________|___| |___|_______________________________|___| |___|_______________________________|___| _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Re: Fyrlänk/Satchell-hybrid
Ja, de driftfall som skapar låsning i fyrlänk- eller Satchell-upphängningar; de reder hybriden ut genom att flytta axeln i sidled. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
För en oinvigd i stela axlar, vilka driftfall är detta? Är det sedan önskvärt med en sidoförflyttning eller blir denna så liten att det är försumbart? Hur är det med sidoförflyttningar i normal drift? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Med reservation för att det var många år sedan jag ägnade stela axlar en tanke. om du har ickeparallella fyrlänkstag eller olika längd på stagen kommer du att få låsning av upphängningen vid krängning. Stagen tvingar fram en vridning av axeln vid fjädring och vid olika mängd infjädring så uppstår torsion i axelröret. Vad en satchell är har jag glömt men jag gissar att det är en variant av fyrlänk där man eliminerar panhardstaget genom att ha snedställda stag? _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
2375 besök totalt |