Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bult kvalite.
6930 besök totalt
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 340


Trådstartare
bult kvalite.

Jo jag skulle behöva snabb råd omm vad man ska ha för kvalite på bultarna som man skruvar fast
koppling/tryckplattan på svänghjulet.???



tack på förhand mvh johan

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Re: bult kvalite.

900rr skrev:
Jo jag skulle behöva snabb råd omm vad man ska ha för kvalite på bultarna som man skruvar fast
koppling/tryckplattan på svänghjulet.???



tack på förhand mvh johan


12.9 sitter tryckplattan med på volvo b23

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det är inte så många skruvar som är starkare än 12,9 så det lär hålla.
Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002
Inlägg: 81



Skall mycket till om du slår av alla M8 bultarna som oftas sitter på en tryckplatta.
12.9 bult är riktigt starka inte ofta sådana går av.

_________________
/Andreas Karlsson
www.skruffse.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



En fundering (har ingen egen kunskap att bidra med till svaret)
Är det inte så att det är ett friktionsförband mellan tryckplattan och svänghjulet? dvs att det som krävs är att bultarna klämmer ihop med tillräcklig kraft? (Det kan i o f s kräva god kvalité på bultarna så man kan dra åt tillräckligt hårt)

_________________
Johan Lekås
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Fjädern i tryckplattan vill väl trycka ifrån lite hela tiden, så skruvarna utsätts för mer kraft än normal inspänning.
Man kan sätta i styrstift för tryckplattan, vanliga rullar från hjullager funkar bra. Det ska vara sugpassning på stiften så de tar mesta kraften i rotationsriktningen. Skruvarna håller emot tryckplattans fjäder.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Man kan ha en krage av lämplig längd så den går ner en liten bit i svänghjulet, då blir bulten själv en perfekt styrning. 12,9 håller, inga problem.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Re: bult kvalite.

KS_Wolfman skrev:
900rr skrev:
Jo jag skulle behöva snabb råd omm vad man ska ha för kvalite på bultarna som man skruvar fast
koppling/tryckplattan på svänghjulet.???



tack på förhand mvh johan


12.9 sitter tryckplattan med på volvo b23


På flertalet BMW motorer mellan typ 1985-1995 används 8.8 M8x16 insex skruvar (i kombination med styrpinnar med bra passning) - detalj #7 och #8 i skissen nedan (men i denna konstruktion så tar styrpinnarna den mesta kraften precis som Anders Karlsson skriver)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=EG91&mospid=47329&btnr=21_0015&hg=21&fg=05

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: bult kvalite.

Krafterna är inte så stora som man kanske tror på dessa bultar. Tittar vi på hjulbultarna så är utvälingen 10ggr motor momentet på ettans växel, förvisso fördelat på bägge hjulen. Men, diametern på bultcirkeln är mycket större för kopplingen ca 200 - 300mm. Vridmomentet ca 300 Nm, för att ta en siffra att jämföra med att mina drivaxlar hålls av 4 st 7/16 bultar med en bultcirkel på 110mm och ett moment på 800Nm *5, (2st = 800*10).

Själva trycket från fjädrarna i tryckplattan kan vara säg 700 kg fördelat på 8 bult, vilket blir så stora ansträngningar per bult. Min lyftkrok i taket sitter med 2 sr M12 och den kan jag lyfta bilen med.

Gott nytt år!
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: bult kvalite.

Göran Malmberg skrev:
Min lyftkrok i taket sitter med 2 sr M12 och den kan jag lyfta bilen med.

Jag kan lyfta min bil i en M6 8.8. (1440 kg).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re: bult kvalite.

Jörgen (Jet) skrev:
Göran Malmberg skrev:
Min lyftkrok i taket sitter med 2 sr M12 och den kan jag lyfta bilen med.

Jag kan lyfta min bil i en M6 8.8. (1440 kg).


Har du också lusläst nya SFRo-boken..

_________________
Arne Lindgren
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: bult kvalite.

Arne Lindgren skrev:
Jörgen (Jet) skrev:
Göran Malmberg skrev:
Min lyftkrok i taket sitter med 2 sr M12 och den kan jag lyfta bilen med.

Jag kan lyfta min bil i en M6 8.8. (1440 kg).


Har du också lusläst nya SFRo-boken..

Nå't liknande, jag räknade ut det i en tävling jag var med i för några år sedan.
Jag vill minnas att en M6 dessutom har 4,8 mm kärndiameter i gängan.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: bult kvalite.

Jörgen (Jet) skrev:
Jag kan lyfta min bil i en M6 8.8. (1440 kg).


Att dra av en bult kräver stor kraft, men det är utmattning som oftast fäller utslaget. Man kan kanske undra vilken bok bilprovningen läst med tanke på tillåtna 15% effektökning.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: bult kvalite.

Jörgen (Jet) skrev:

Jag vill minnas att en M6 dessutom har 4,8 mm kärndiameter i gängan.


Det här är lite av kärnpunkten i mina uttalanden om heimjoints, A-arms geometri och rördragningar i chassiet.
Det är nämligen inte så svårt att BÖJA en 4,8 mm:s gängad stav. Den skillnaden är mycket större än grövre heimjoints eller materialvalet i A-armarna.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 340


Trådstartare
tack tror ja fått info nu så ja klarar mej....

men diskutera ni kul att läsa

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Johan Lekås skrev:
En fundering (har ingen egen kunskap att bidra med till svaret)
Är det inte så att det är ett friktionsförband mellan tryckplattan och svänghjulet? dvs att det som krävs är att bultarna klämmer ihop med tillräcklig kraft? (Det kan i o f s kräva god kvalité på bultarna så man kan dra åt tillräckligt hårt)
Det trodde jag också. Rena skjuvförband borde väl vara sällsynta öht eftersom de inte är lika bra som ett friktionsförband?

Till saken hör också att i ett korrekt åtdraget friktionsförband eller t o m förspänt dragförband förekommer det överhuvudtaget inga utmattningslaster på skruvarna. De utsätts bara för konstant förspänningskraft.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

Pär Hansson skrev:
Det trodde jag också. Rena skjuvförband borde väl vara sällsynta öht eftersom de inte är lika bra som ett friktionsförband?

Till saken hör också att i ett korrekt åtdraget friktionsförband eller t o m förspänt dragförband förekommer det överhuvudtaget inga utmattningslaster på skruvarna. De utsätts bara för konstant förspänningskraft.


En krok i taket blir inte ett friktionsförband, plattan kroken sitter i kommer att vicka och betongen eller vad det nu är för underlag att erodera. Sen e de kört med 6 mm bulten. Men i fallet drivaxlarna å kopplingen så är det andra förhållanden.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Göran Malmberg skrev:
Pär Hansson skrev:
Det trodde jag också. Rena skjuvförband borde väl vara sällsynta öht eftersom de inte är lika bra som ett friktionsförband?

Till saken hör också att i ett korrekt åtdraget friktionsförband eller t o m förspänt dragförband förekommer det överhuvudtaget inga utmattningslaster på skruvarna. De utsätts bara för konstant förspänningskraft.


En krok i taket blir inte ett friktionsförband, plattan kroken sitter i kommer att vicka och betongen eller vad det nu är för underlag att erodera. Sen e de kört med 6 mm bulten. Men i fallet drivaxlarna å kopplingen så är det andra förhållanden.
Göran
Det var Lekås kommentar om svänghjul jag kommenterade både specifikt och allmänt, iofs.

Men, en krok i taket fäst i en platta som i sin tur är fäst i taket är ett dragförband som går att förspänna om underlaget går att lita på. Betong ingående i ett bjälklag är oftast ett förutsägbart material, kalkputs är det iofs inte. Grejen är att alla delar av förbandet på dragsidan av en mutter (skjuvspänning i t ex pluggar, tryckspänning platta-underlag, dragspänning skruvar... mm), aldrig blir utsatta för variabel last så länge förspänningen inte överskrids.

Förspänning är "the shit" i många sammanhang. Jag kanske underskattar mina kunskaper när jag tror att mekanismerna är klara för de flesta?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
bult kvalite.
6930 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande