Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6930 besök totalt |
bult kvalite.
Jo jag skulle behöva snabb råd omm vad man ska ha för kvalite på bultarna som man skruvar fast koppling/tryckplattan på svänghjulet.??? tack på förhand mvh johan _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||||||
Re: bult kvalite.
12.9 sitter tryckplattan med på volvo b23 _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Skall mycket till om du slår av alla M8 bultarna som oftas sitter på en tryckplatta.
12.9 bult är riktigt starka inte ofta sådana går av. |
||||||
En fundering (har ingen egen kunskap att bidra med till svaret)
Är det inte så att det är ett friktionsförband mellan tryckplattan och svänghjulet? dvs att det som krävs är att bultarna klämmer ihop med tillräcklig kraft? (Det kan i o f s kräva god kvalité på bultarna så man kan dra åt tillräckligt hårt) _________________ Johan Lekås |
||||||
Fjädern i tryckplattan vill väl trycka ifrån lite hela tiden, så skruvarna utsätts för mer kraft än normal inspänning.
Man kan sätta i styrstift för tryckplattan, vanliga rullar från hjullager funkar bra. Det ska vara sugpassning på stiften så de tar mesta kraften i rotationsriktningen. Skruvarna håller emot tryckplattans fjäder. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
På flertalet BMW motorer mellan typ 1985-1995 används 8.8 M8x16 insex skruvar (i kombination med styrpinnar med bra passning) - detalj #7 och #8 i skissen nedan (men i denna konstruktion så tar styrpinnarna den mesta kraften precis som Anders Karlsson skriver) http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=EG91&mospid=47329&btnr=21_0015&hg=21&fg=05 _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Krafterna är inte så stora som man kanske tror på dessa bultar. Tittar vi på hjulbultarna så är utvälingen 10ggr motor momentet på ettans växel, förvisso fördelat på bägge hjulen. Men, diametern på bultcirkeln är mycket större för kopplingen ca 200 - 300mm. Vridmomentet ca 300 Nm, för att ta en siffra att jämföra med att mina drivaxlar hålls av 4 st 7/16 bultar med en bultcirkel på 110mm och ett moment på 800Nm *5, (2st = 800*10). Själva trycket från fjädrarna i tryckplattan kan vara säg 700 kg fördelat på 8 bult, vilket blir så stora ansträngningar per bult. Min lyftkrok i taket sitter med 2 sr M12 och den kan jag lyfta bilen med. Gott nytt år! Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Har du också lusläst nya SFRo-boken.. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||||
Nå't liknande, jag räknade ut det i en tävling jag var med i för några år sedan. Jag vill minnas att en M6 dessutom har 4,8 mm kärndiameter i gängan. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Att dra av en bult kräver stor kraft, men det är utmattning som oftast fäller utslaget. Man kan kanske undra vilken bok bilprovningen läst med tanke på tillåtna 15% effektökning. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det här är lite av kärnpunkten i mina uttalanden om heimjoints, A-arms geometri och rördragningar i chassiet. Det är nämligen inte så svårt att BÖJA en 4,8 mm:s gängad stav. Den skillnaden är mycket större än grövre heimjoints eller materialvalet i A-armarna. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re:
Till saken hör också att i ett korrekt åtdraget friktionsförband eller t o m förspänt dragförband förekommer det överhuvudtaget inga utmattningslaster på skruvarna. De utsätts bara för konstant förspänningskraft. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re:
En krok i taket blir inte ett friktionsförband, plattan kroken sitter i kommer att vicka och betongen eller vad det nu är för underlag att erodera. Sen e de kört med 6 mm bulten. Men i fallet drivaxlarna å kopplingen så är det andra förhållanden. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re:
Men, en krok i taket fäst i en platta som i sin tur är fäst i taket är ett dragförband som går att förspänna om underlaget går att lita på. Betong ingående i ett bjälklag är oftast ett förutsägbart material, kalkputs är det iofs inte. Grejen är att alla delar av förbandet på dragsidan av en mutter (skjuvspänning i t ex pluggar, tryckspänning platta-underlag, dragspänning skruvar... mm), aldrig blir utsatta för variabel last så länge förspänningen inte överskrids. Förspänning är "the shit" i många sammanhang. Jag kanske underskattar mina kunskaper när jag tror att mekanismerna är klara för de flesta? ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6930 besök totalt |