Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Distansring kardan?
1 besök senaste veckan (3681 totalt)
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Distansring kardan?

Har en liten fundering ang kardan till mitt bygge. Har visat sig att kardanaxeln jag har är en aningens för kort. Så jag funderar på om man skulle kunna svarva en distansring och montera imellan kardanaxeln och bakaxelns medbringare. Distansen borde bli någonstans mellan 20-35mm tjock.

Kan man göra så eller kommer det ställa till problem på något sätt? Vad tycker SFRo?

Tack på förhand.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005

Bara en tanke som slog mig. Varför inte förlänga kardanen? Annars så tror jag inte att distansen skulle ställa till några större problem. Utan att ha räknat på det förståss. Fråga SFRo vetja dom har säkert fått frågan förr.

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Clarre skrev:
Bara en tanke som slog mig. Varför inte förlänga kardanen? Annars så tror jag inte att distansen skulle ställa till några större problem. Utan att ha räknat på det förståss. Fråga SFRo vetja dom har säkert fått frågan förr.

Känns som att det är ett enklare alternativ att montera en distans istället för att förlänga kardan. Det drar ju med sig lite annat så som balansering mm. Sen har jag inte någon koll om det finns någon lokal firma som kan balansera en kardan.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Distansring kardan?

KS_Wolfman skrev:
Har en liten fundering ang kardan till mitt bygge. Har visat sig att kardanaxeln jag har är en aningens för kort. Så jag funderar på om man skulle kunna svarva en distansring och montera imellan kardanaxeln och bakaxelns medbringare. Distansen borde bli någonstans mellan 20-35mm tjock.

Kan man göra så eller kommer det ställa till problem på något sätt? Vad tycker SFRo?

Tack på förhand.

Jag har kört så i nått år, bara du gör bra styrningar så
att allt centreras.

Anledning att jag körde så var att
det satt volvo knut på mellanaxeln och ford diffklump.

RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare

super7 skrev:

att allt centreras.

Centrum styrning är väll ett måste, tror att det skulle vara svårt att få det exakt med bara bultarna.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
skruffse racing
I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

När jag byggbesiktigade min bil så var det inga konstigheter, presenterade mina ideer för SFRo.

Gjorde en övergång på min medbringare på klumpen (M3) till M5ans knut och då gjorde jag den i 7075T6 aluminium med styrningar på båda hållen.

Får väl se till sommaren om det håller ( jo jag har tre kardanringar )

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

KS_Wolfman skrev:

Tack på förhand.

Bästa torde vara om du kan skruva fast distansen i bakaxeln och sedan kardanen i distansen. Då har du inga långa skruvar.

Tror de gör på detta sätt ibland i rally med framhjulsdrivna bilar som tex golf och suzuki swift för att få 'lika' långa drivaxlar.

Umeå
Här sen Nov 2002

KS_Wolfman skrev:
super7 skrev:

att allt centreras.

Centrum styrning är väll ett måste, tror att det skulle vara svårt att få det exakt med bara bultarna.

Bild på medbringaren.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rolle Scirocco skrev:
KS_Wolfman skrev:

Tack på förhand.

Bästa torde vara om du kan skruva fast distansen i bakaxeln och sedan kardanen i distansen. Då har du inga långa skruvar.

Tror de gör på detta sätt ibland i rally med framhjulsdrivna bilar som tex golf och suzuki swift för att få 'lika' långa drivaxlar.

Fast långa skruvar ger bättre inspänning, så jag hade gått på genomgående thumbs up

Anders Bisting
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

skruffse racing skrev:
När jag byggbesiktigade min bil så var det inga konstigheter, presenterade mina ideer för SFRo.

Gjorde en övergång på min medbringare på klumpen (M3) till M5ans knut och då gjorde jag den i 7075T6 aluminium med styrningar på båda hållen.

Får väl se till sommaren om det håller ( jo jag har tre kardanringar )

Kanon, då borde det inte bli något bekymmer för mig heller..

super7 skrev:

Bild på medbringaren.

https://rejsa.nu/im/_garage/108-new_2009-12-30-medbringare_pa_plats.jp . . . .

Tack för bilden

Dude skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Fast långa skruvar ger bättre inspänning, så jag hade gått på genomgående thumbs up

Det är samma hålbild på bakaxelns medbringare och kardanen så kommer förmodligen att köra långa skruvar.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Långa skruvar är fördelaktigt i många fall då längden ger skruven större möjlighet att "fjädra" och ta upp rörelser i förbandet utan att utmattas.
I detta fall känns det dock som att långa skruvar kan vara lite riskabelt. Medbringaren kommer antagligen inte att ha några styrstift som tar upp vridmomentet som ska föras över. Med långa skruvar som ska ta upp momentet kan de lätt böjas av.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
Rolle Scirocco skrev:
KS_Wolfman skrev:

Tack på förhand.

Bättre inspänning men i liknande fall har jag varit med om att långa skruvar böjs och går av. Omkonstruktion och korta skruvar så lirar allting.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Tomas L skrev:
Långa skruvar är fördelaktigt i många fall då längden ger skruven större möjlighet att "fjädra" och ta upp rörelser i förbandet utan att utmattas.
I detta fall känns det dock som att långa skruvar kan vara lite riskabelt. Medbringaren kommer antagligen inte att ha några styrstift som tar upp vridmomentet som ska föras över. Med långa skruvar som ska ta upp momentet kan de lätt böjas av.

I ett sånt här fall förlitar man sig väl på friktionen mellan ytorna, inte att skruvarna ska ta upp momentet?

Jag hade kört på korta skruvar för att maximera kraften och därmed friktionen mellan ytorna.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Westfield skrev:
Tomas L skrev:

I ett sånt här fall förlitar man sig väl på friktionen mellan ytorna, inte att skruvarna ska ta upp momentet?

Jag hade kört på korta skruvar för att maximera kraften och därmed friktionen mellan ytorna.

Du får i princip alltid rörelse i förbandet på en kardan som sitter bakom växellådan, men för det mesta så "skär" ytorna efter ett tag och då blir det still.
Varför får du mer kraft med kortare skruvar? Jag håller med Dude om at man får ett förband som inte relaxerar lika lätt med långa skruvar.

Edit: Har sett lösningen med spacer på en clubman, kanske alla har det så?

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Distansring kardan?
1 besök senaste veckan (3681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande