Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Farligt att köra med tunnare skivor?
1, 2   >>
4880 besök totalt
MackeS2
Norrköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare

Hej!

Undrar om det är farligt att köra med för tunna bromsskivor?
Ska ha Porsche bromsar på min Audi S2:a, tänkte köra med Audi A8:a skivor som är 30mm tjocka, original Porsche skivor är 34mm.
Finns det risk att man skjuter ut kolvarna ur okena när beläggena blir slitna?

Mvh

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det kommer att fungera till normalt bruk.
Men som du säger kör du helt slut på klossarna om ett tag när nya skivorna är slitna så finns det uppenbart risk för att något kan hända.

Sedan är frågan hur bra V8 skivorna tål värme och hur bra de kyler. Ska du åka bana så finns ju risken att de inte klarar det då Audi av någon anledning valt skivor som uppenbart är anorlunda än de som redan fanns i produktion. Väljer en biltillverkare att ta fram andra skivor finns det en anledning.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

A8 skivor är antagligen 314x30 (samma som på gamla S4:or). Tidiga Porsche 911 Turbo hade 304x32. Rent viktmässigt är A8 skivor stora och har mycket "kött", men Porsches skivor har riktade "fläktblad" i mitten.

Jag tror att rent "termiskt" kommer det att funka både på bana och på gata. I synnerhet med tanke på hur små skivor satt på S2:an original. Sen är det där med tjocklek. Skillnaden är inte så stor, bara 2 mm per sida. Annars kan du använda A8 ok som är kanske lite billigare?

Norrköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
oj förlåt hade tänkt ha S8 345x30 skivor, om det nu är nån skillnad fuktionsmässigt?
oken i fråga är 996 GT3 4kolvs fram

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

ojoj...dom är ännu större!

S8 skivor är redigt stora skivor som väger mer än många tidiga 911 Turbo skivor. Jag tvivlar att du kommer att ha några problem rent prestandamässigt på en så lätt bil som S2:a, så det enda som är intressant är om 2mm extra distans per oksida kommer att spela någon roll. Personligen tror jag inte att det är något problem men det är kanske bäst att kolla hur långt kolvar kommer ut.

Sen är det också det där med bromsbalans med så stora skivor fram.

Norrköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
ojoj...dom är ännu större!

S8 skivor är redigt stora skivor som väger mer än många tidiga 911 Turbo skivor. Jag tvivlar att du kommer att ha några problem rent prestandamässigt på en så lätt bil som S2:a, så det enda som är intressant är om 2mm extra distans per oksida kommer att spela någon roll. Personligen tror jag inte att det är något problem men det är kanske bäst att kolla hur långt kolvar kommer ut.

Sen är det också det där med bromsbalans med så stora skivor fram.

Tack för svar!

Hmm distanser, förklara gärna mer, vart ska jag lägga dom, var hittar jag sånna?
Finns det nån regel om bromsbalans? Typ skivorna bak ska vara ett visst procent i storlek av framskivorna?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Farligt att köra med tunnare skivor?

MackeS2 skrev:
Hej!

Ska ha Porsche bromsar på min Audi S2:a, tänkte köra med Audi A8:a skivor som är 30mm tjocka, original Porsche skivor är 34mm.

Mvh

Med rejält slitna belägg så finns risken att en kolv kantrar och då blir det mycket broms.

Finns 2 enkla sätt att lösa det på, det ena att tillverka en adapter som trycks in i varje kolv och sticker ut 2mm.
Det andra att tillverka kolvar med längre utstick.

Norrköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Det kommer att fungera till normalt bruk.
Men som du säger kör du helt slut på klossarna om ett tag när nya skivorna är slitna så finns det uppenbart risk för att något kan hända.

Sedan är frågan hur bra V8 skivorna tål värme och hur bra de kyler. Ska du åka bana så finns ju risken att de inte klarar det då Audi av någon anledning valt skivor som uppenbart är anorlunda än de som redan fanns i produktion. Väljer en biltillverkare att ta fram andra skivor finns det en anledning.

Har faktiskt funderat på om man kanske ska ha bromskylning.
Har uttag i fronten för det thumbs up

MackeS2
Norrköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
MackeS2 skrev:
Hej!

Mvh

Med rejält slitna belägg så finns risken att en kolv kantrar och då blir det mycket broms.

Finns 2 enkla sätt att lösa det på, det ena att tillverka en adapter som trycks in i varje kolv och sticker ut 2mm.

Finns det inte reservdelar till sånna ok?
Man kanske kan hitta kolvar som är 2mm längre om man har tur?
Man kanske ska ta och ringa nått företag som håller på med bromsar!

Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Varför inte bara skära till 2 mm plåtar att lägga bakom beläggen?

Norrköping
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Re:

Marcus Nyström skrev:

OK men hur sätter jag fast dom isf, om man nu kan göra så så kan dom väl inte sitta löst bakom?

Mvh

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

De kan väl styra på samma pinnar som beläggen? Finns det inga hål för pinnar kan man svetsa fast plåtar på beläggets basplatta.

Guson

Örebro
Här sen Dec 2004

Isåfall kan man ju även klistra dit flera skrikdämpningsplattor bakom om man skall bygga utåt lite.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

RZ skrev:
Isåfall kan man ju även klistra dit flera skrikdämpningsplattor bakom om man skall bygga utåt lite.

Tekniskt sett ja, men varje lager skrikdämpningsplatta ger en aning svampighet och det är något man vill undvika.

Guson

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Marcus Nyström skrev:
Eller fräs ner plattorna till "välanvända" belägg till 2mm, vilket som är enklast beror på vilken maskinpark som är lättast tillgänglig (och om det finns använda belägg).

oken är inte delbara med justerbar mängd distans (röret från ena okhalvan till andra kan ju iofs bråka)?

Testat att se om kolvarna strular vid det extra utsticket (det kan ju finnas marginal att tulla på)?

Sen ska man inte vara snållänning och köra ner till sista mikrometern, brukar Per Stacke säga (men jag tycker mässningnitarna biter så bra ).

firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

De porschebromsar jag skruvat med har alla haft någon slags coating på kolvarna (teflon eller liknande) så vem vet hur det blir om man svarvar egna.

oken går att dela och du skulle kunna dela dem och låta en kunnig person ta av det överflödiga materialet. Bromsvätskan leds på utsidan i ett separat rör varför det inte lär bli problem med tätningar mellan okhalvor eller liknande.

Men varför inte köra med porscheskivor när du ändå gör dig allt besvär?

Porsche 968 CS
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

firefish skrev:
De porschebromsar jag skruvat med har alla haft någon slags coating på kolvarna (teflon eller liknande) så vem vet hur det blir om man svarvar egna.

oken går att dela och du skulle kunna dela dem och låta en kunnig person ta av det överflödiga materialet. Bromsvätskan leds på utsidan i ett separat rör varför det inte lär bli problem med tätningar mellan okhalvor eller liknande.

Är dessa ok verkligen delbara, har för mig att de är monoblock?
Porscheskivorna har väl mer inpressning än audis så det är nog enklast med audiskivor.

Stockholm
Här sen Nov 2002

MackeS2 skrev:
Rolle Scirocco skrev:
MackeS2 skrev:
Hej!

Mvh

Finns det inte reservdelar till sånna ok?
Man kanske kan hitta kolvar som är 2mm längre om man har tur?
Man kanske ska ta och ringa nått företag som håller på med bromsar!

Visst finns det reservdelar att köpa, men en prislapp så att du snudd på istället köper nya ok istället.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

firefish skrev:

Jag vet hur det blir om man svarvar egna kolvar, rätt gjort blir det bra. Och vill man kan man låta belägga dem beroende på vilket material man väljer för dem.

Det är inget konstigt med okkolvar, de har svarvats på någon fabrik...

Pjåchebromskivor brukar ha helt felaktigt offset för de flesta andra bilar, då ska man skaffa någon av de delbara och sedan låta tillverka nya nav för skivorna. Och vem vet hur det blir

Uppsala
Här sen Feb 2003

För några år sen fanns det titanplattor (??) för porscheok som man satte mellan kolvar och bromsbelägg för att skärma av värmeutveckling från att ta sig in i oket. Om du skaffar sådana kan du slå två flugor i ett smäll...

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Får jag föreslå rostfria plattor bakom beläggen, då hindras värmeöverföringen lite till kolvarna.
mvh
Göran

1, 2   >>
4880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande