Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6331 besök totalt |
Funderade ett tag att fastmontera kolsyresystem i bilen, men vikten är ju ganska stor!
Halon är annars väldigt effektivt, och finns fortfarande i millitära fordon. _________________ MVH Andreas Ekhagen Skoda Octavio RS Kw coilovers variant 3 Brembo bromskit |
||||
Igår när jag var uppe som mest i svetsandet så tittade jag ner och såg att oj, där låg en tork-handuk på golvet precis under och det brann i den. Ja ja, stampade lite på den och bredde ut den så den kunde svalna ordentligt. Det rök rätt kraftigt faktiskt..
...fem minuter senare när jag var på andra sidan garaget så tyckte jag det var lite väl mycket svetsrök och det stack lite i ögon/näsa. Vänder mig om och oj, det var visst meterhöga lågor. Jag har senaste månaderna tänkt införskaffa brandsläckare. Hursomhelst, kastar mig runt och tar tag i handduken (jag hade för säkerhetsskull en fleece-jacka, fleece antänder jättelätt). Öppnar dörren och kastar ut den i snön och stampar på den. Det var inte första gången, på morgonen igår släckte jag en annan trasa som antänt sig själv en halvmeter från där jag svetsade... oops ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Största släcksystemet jag nånsin sett råkade jag på i en källare för ganska precis fyra år sen. Ett halvt rum var fyllt med halontuber för att skydda något utrymme på Lidingövägen.
Det var nog inte meningen att jag skulle vara just där... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Motortvätt? Du har möjligtvis inte blandat ihop halon och pulver? Halon avdunstar helt och lämnar inga spår efter sig, pulver lämnar massa skit efter sig och man kan i stort sätt slänga halva motorn efter att ha släckt den med pulver... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
halon är en gas som (hur är det nu... jag har säkert fel, men jag [kanske] tänker rätt
![]() ![]() OT, men ang det där med att jobba på en bil som bara är upphissad med domkraft - min farbror (som jag lånar garage av) berättade om någon biltok där ute som gjorde samma sak - tappade ett verktyg som föll in under bilen, sträckte sig in under bilen, stötte väl till något varpå bilen gled av domkraften - krossade skallen mot en rambalk... Väldigt mycket otur på samma gång... men - det KAN hända... ![]() |
||||
Nope, ingen hopblandning här inte. Efter en halonsläckning får du en korrosiv "kondenshinna" som du gärna vill få bort snarast möjligt. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Klart man har släckare i garaget 2 st en 12 kg och en 6 kg pulver men då skall man tänka på att garaget bara är 4*8 mm detta kanske är lite overkill men " hellre släckare än släckt"
![]() |
||||
halon används i svenska pansarfordon för att släcka bränder i personalutrymmen enl befälen berodde det på att det inte förstörde dom elektroniska mojänger som vagnen är fullproppad med.
/Erik _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
Jag var väl en 5-6 år och följde pappas bygge med stor nyfikenhet. Det var en Alfa Sud som han hade totalrenoverat, lackat, motorn renoverades och trimmades m.m Nu började bilen bli klar, ohh så fin den var, men av någon anledning var de tvugna att luta bilen på ena sidan. Bensin rann ut och det började brinna rejält, jag såg det först och skriker efter farsan. Tror ni det fanns någon brandsläckare?........NEJ!!
![]() En sandhög utanför garaget fick duga ![]() Bilen klarade sig hyfsat med en omlackering som följd ![]() JA, nu finns en brandsläckare i garaget ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Jula har billiga Tempus AFFF(Filmbildande Skum) släckare på 6kg(599:-?) och 9kg(649:-).
Absolut billigaste jag hittat någonstans, samma pris som pulver hos andra ungefär, men så slipper man sanera till döddagar när man svetsat lite i inredningen...... EDIT: priserna korrigerade _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hade inte skum när jag kollade senast. Hade nog kört en 10l (alt 2*6) skum då pulver släcker lite bättre. Inte helt säker på julas priser, de kan vara lägre, får kika på webben. EDIT: Aha, det stod nyhet på biltema, det är samma släckare som Jula. Rätt priser hos jula är 6kg - 599:- 9kg - 649:- Fast de två jag köpt står det 10 kg på!!!!???? obskyrt nog så är pulver dyrare på Jula??? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Här är en länk till LFs rabbaterade produkter
http://www.gallerian.org/tempus _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 6331 besök totalt |