Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har ni släckare i verkstan?
<<   1, 2
6331 besök totalt
Andy*Cupra*

Här sen Mar 2003

Funderade ett tag att fastmontera kolsyresystem i bilen, men vikten är ju ganska stor!
Halon är annars väldigt effektivt, och finns fortfarande i millitära fordon.

Kw coilovers variant 3
Brembo bromskit
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Igår när jag var uppe som mest i svetsandet så tittade jag ner och såg att oj, där låg en tork-handuk på golvet precis under och det brann i den. Ja ja, stampade lite på den och bredde ut den så den kunde svalna ordentligt. Det rök rätt kraftigt faktiskt..

...fem minuter senare när jag var på andra sidan garaget så tyckte jag det var lite väl mycket svetsrök och det stack lite i ögon/näsa. Vänder mig om och oj, det var visst meterhöga lågor. Jag har senaste månaderna tänkt införskaffa brandsläckare.

Hursomhelst, kastar mig runt och tar tag i handduken (jag hade för säkerhetsskull en fleece-jacka, fleece antänder jättelätt). Öppnar dörren och kastar ut den i snön och stampar på den.

Det var inte första gången, på morgonen igår släckte jag en annan trasa som antänt sig själv en halvmeter från där jag svetsade...

oops

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Största släcksystemet jag nånsin sett råkade jag på i en källare för ganska precis fyra år sen. Ett halvt rum var fyllt med halontuber för att skydda något utrymme på Lidingövägen.
Det var nog inte meningen att jag skulle vara just där...

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har använt halon... Mycket effektivt men jobbigt för halsen och bökigt med efterföljande motortvätt.

Torslanda
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:

Men som sagt, dom är förbjudna numera...vet någon om det finns miljövänligae alternativ som inte är pulver?

FIA godk. släckare med AFFF är ganska vanligt.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Kristian Larsson skrev:
Har använt halon... Mycket effektivt men jobbigt för halsen och bökigt med efterföljande motortvätt.

Motortvätt? Du har möjligtvis inte blandat ihop halon och pulver? Halon avdunstar helt och lämnar inga spår efter sig, pulver lämnar massa skit efter sig och man kan i stort sätt slänga halva motorn efter att ha släckt den med pulver...

Skänninge
Här sen Maj 2003

Trodde bara pulvret frätte om man började spola vatten på det?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

halon är en gas som (hur är det nu... jag har säkert fel, men jag [kanske] tänker rätt ) är tyngre än syret och därför trycker undan syret vilket kväver elden... därav att det kan vara lite 'tungt' att andas i ett rum som släcks via halon (brukar finnas gasmasker på väggarna, det har jag sett på terminator 2 )

OT, men ang det där med att jobba på en bil som bara är upphissad med domkraft - min farbror (som jag lånar garage av) berättade om någon biltok där ute som gjorde samma sak - tappade ett verktyg som föll in under bilen, sträckte sig in under bilen, stötte väl till något varpå bilen gled av domkraften - krossade skallen mot en rambalk...

Väldigt mycket otur på samma gång... men - det KAN hända...
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

beepbeep skrev:
Kristian Larsson skrev:

Motortvätt? Du har möjligtvis inte blandat ihop halon och pulver? Halon avdunstar helt och lämnar inga spår efter sig, pulver lämnar massa skit efter sig och man kan i stort sätt slänga halva motorn efter att ha släckt den med pulver...

Nope, ingen hopblandning här inte. Efter en halonsläckning får du en korrosiv "kondenshinna" som du gärna vill få bort snarast möjligt.

I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

Klart man har släckare i garaget 2 st en 12 kg och en 6 kg pulver men då skall man tänka på att garaget bara är 4*8 mm detta kanske är lite overkill men " hellre släckare än släckt"

Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003

halon används i svenska pansarfordon för att släcka bränder i personalutrymmen enl befälen berodde det på att det inte förstörde dom elektroniska mojänger som vagnen är fullproppad med.

/Erik

Skänninge
Här sen Maj 2003

Måste komma ihåg att köpa en 6kg till garaget nu när jag har svets

Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003

Jag var väl en 5-6 år och följde pappas bygge med stor nyfikenhet. Det var en Alfa Sud som han hade totalrenoverat, lackat, motorn renoverades och trimmades m.m Nu började bilen bli klar, ohh så fin den var, men av någon anledning var de tvugna att luta bilen på ena sidan. Bensin rann ut och det började brinna rejält, jag såg det först och skriker efter farsan. Tror ni det fanns någon brandsläckare?........NEJ!!
En sandhög utanför garaget fick duga

Bilen klarade sig hyfsat med en omlackering som följd

JA, nu finns en brandsläckare i garaget thumbs up

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Jula har billiga Tempus AFFF(Filmbildande Skum) släckare på 6kg(599:-?) och 9kg(649:-).

Absolut billigaste jag hittat någonstans, samma pris som pulver hos andra ungefär, men så slipper man sanera till döddagar när man svetsat lite i inredningen......

EDIT: priserna korrigerade

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Biltema säljer 6kg skum alt. pulver för 598:- Skumsläckaren är Tempus där också enl. bilden.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Eric Josefsson skrev:
Biltema säljer 6kg skum alt. pulver för 598:- Skumsläckaren är Tempus där också enl. bilden.

Hade inte skum när jag kollade senast. Hade nog kört en 10l (alt 2*6) skum då pulver släcker lite bättre.

Inte helt säker på julas priser, de kan vara lägre, får kika på webben.

EDIT: Aha, det stod nyhet på biltema, det är samma släckare som Jula.

Rätt priser hos jula är
6kg - 599:-
9kg - 649:- Fast de två jag köpt står det 10 kg på!!!!????

obskyrt nog så är pulver dyrare på Jula???

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Ingen billighetsbutik som säljer brandfiltar? thumbs up

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

oj glöm inte att kolla priserna ni får genom ert försäkringsbolag

6kg pulver 440:- har jag en uppg. på från LF thumbs up