| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga 4wd, vilka fördelningslådor finns att välja emellan?
|
16893 besök totalt |
|
En sen natt, utan mat, och för mycket kaffe så gled vi in på ett nytt samtalsämne... Hur bygger man bäst en 4wd-bil? och nu menar jag inte bolt-on. Utan vad har vi för olika fördelningslådor tex att tillgå i alla världens bilar? Självklart faller ju tanken in på min Wolvo 142 - Mooseville Performance-bil... Detta är enbart en väldigt dum och sjuk tanke som slog mig i allt byggande, och tänkte bolla det med er. Vissa krav finns ju. Det måste vara en längsmonterad motor Framaxeln/diffen ska sitta framför motorn vilket kräven främre kardan. Helst skulle paketet sitta på vänster sida i bilen oxå för att inte inverka på avgassystemsutrymme tex. Hur dumt är detta? Rent race-tech hur påverkas man av en 4wd-bil på asfalt? Den blir ju tyngre, kräver mer effekt. Negativt. om man skulle vara på bushumör så är iaf i mitt huvud ett totalt 4hjuls-ställ med en bil som all VET inte är 4wd original en utopi
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Vilka drivlinor som skulle funka....... inte många tror ja gsom är rimliga faktiskt som samtidigt är stöddiga
Skulel vilja påstå att man troligen behöver upp på effekter mot minst 500 hk iallafall om man ska dra fördel av fästet ut ur böjar osv i fler än man förlorar i ........ Säkerligen många som har en annan uppfattning..... Sen överhettar gärna däcken känns det som så om man ska åka 1-5 varv fort visst då kan det väl funka...... Men dessa time attack monster klarar nog inte många varv innan däcken överhettar..... HAr själv gått i dessa tankar exakt samma som dina med placering osv i en seven...... Kom fram till att 500+ hk i en seven krävdes för min smak av det hela så änsålänge har jag gett fan i det...... Cosworthens är väl smidig och som vi vill ha den men dreven är ju inget stöddiga så då måste man ha drevsats ala 50 loppor då var ju inte den så kul längre....... NJa inget vidare bang for the bucks med 4 krafs på bana tror jag faktiskt...... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Den enda jag kommer på som faller in under dina önskningar är nog Ford/BMW. Nu kommer jag inte ihåg vilken, men den ena har kardanen på vänster sida och den andra på höger. Tror de är BMW som har den på vänster...
De jag förstått av BMW's system dock är att det någonstans är en axel som behöver schimsas om lite för att orka styra tillräckligt mycke effekt bakåt, annars åker allt frammåt och de tål inte den diffen (allt är dock "hörsägen" så sanningsgraden kan jag inte uttala mig om) Fords har ju en drevsats som inte gillar alltför mycke pulver, fixit's tror jag dock har gått på runt 30 och inte 50 000?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
om vi iaf initialt bortser från vikten så tror jag att du kan hitta det du söker bland USA-bilarna. Många av deras 4wd, framför allt på truck/van-sidan, har fördelningslådan som en helt separat enhet fristående från växellåda, fram- och bakaxel. Då kan du välja lite friare.
Inte sällan så är de äldre varianterna helt utan mittdiff och du väljer alltså mellan två- eller fyrhjulsdrift (och även hög och låg men det lär ju knappast behövas). Om du vill kunna köra brett så är just avsaknad av mittdiff ett plus, det borgar ju för ett konsekvent uppförande, men i övrigt är det kanske inte optimalt för bana. Porsche 944 osv har ju i grunden en Audi-låda som som sitter bak med transaxel. Borde man inte kunna ta en Audi Quattro framvagn och sätta bak och skicka det som normalt är bakdrivning framåt? Visserligen så hamnar kraftuttaget bakom bakaxeln men det kanske går att vända på (du verkar ju rätt väl bevandrad med svets, svarv och fräs). Fin balans får du på köpet. Någon här som är expert på dessa lådor som vet om det skulle vara möjligt att göra så? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
jag spånade lite löst på 4wd innan jag kom till sans til min 360.
valet skule isåfall ha fallit på en nyare RS4a låda, mootrn sitter ju rätt långt fram i 360 , rs4a lådan ser ut typ som en vanlig växelåda fast två anslutnigar ut längst fram p svepet ut till framhjulen. kanske skulle gå at mecka dit en sån på240 med, flytta fram motorn lite å flytta bak all "lös" vikt typ vattenkylning mm till skuffen, sen eventullt flytta bak säten å ratt mm för att få bak så mycket vikt som möjligt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Finns ju väldigt mycke truck, van och jeep med 4wd. Men jag är rädd att deras lådor inte tål det höga varvtalet man har i en ban-bil, framförallt inte om det är en wankel...
Detta är en hård nöt att knäcka, men det är roligt att spekulera lite
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Fast dessa lådor sitter ju efter den vanliga växellådan så motorvarvet har ingen betydelse. Däremot hastigheten men det kan ju regleras med slutväxeln om så önskas. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Re:
I alla fall på bakaxeln?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Det vore ju kul iofs....
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
Hände mig en gång när jag körde Rc-bil. I den modellen gick det att vända diffarna åt olika håll i huset. Såg så fint ut när den stog på startlådan men när man satte ner den så hände det inte mycket!
Men allvarligt Tegis, polarna i Norrahammar har väl koll på detta?? // Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes!
|
||||||
|
Re:
Jadå, dom har stenkoll, men känns lite omständigt att vända upp och ner på en bakdiff Men jag ska fråga dom nästa gång jag pratar med dom. Jag har ju byggt mina spindlar så jag enkelt kan byta till S60ins AWD-nav istället med splines
||||||
|
Re:
"Man har väl njurar" *pekar mot huvudet*
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
4wd-systemet som sitter på bmw 525iX E34 har jag hört ska vara rätt kraftigt, speciellt om man placerar det i en lätt bil. (Det blir ju såklart inte kraftigare av att bilen är lättare, men ni förstår kanske vad jag menar ändå? =)
På den sitter fördelningslådan bakom/till vänster om växellådan med en kardan fram på vänster sida. Dom driver 64% bak och 36% fram. Jag hade en sådan bil förra året, och under tiden jag hade den läste jag bland annat att det skulle vara samma tillverkare/typ av system som sitter i 90-tals subaru legacy. //Johan _________________ Johan Damberg BMW 323i E21 -81 BMW 320d E90 -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
16893 besök totalt |