Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga 4wd, vilka fördelningslådor finns att välja emellan?
<<   1, 2
16893 besök totalt
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag har ett komplett drivpaket till Sierra 2,9 V6.
Kan nog säljas billigt.

Hur är det uppbyggt? Separata lådor och fördelare? Kraftöverföring fram?

BMWns låter ju vettigt med tanke på placeringen iaf.

Någon som vet hur Volvo S60 bygger sina AWDer? Det är väl iof tvärställda motorer i dom kom jag på i skrivande stund... Men de kanske är lös diff? Eller går det rakt ifrån lådan?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Hittade denna sida. Borde innehålla lite matnyttigt ?
http://www.awd.ee/cars.html

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tegheim
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

Hittade denna sida. Borde innehålla lite matnyttigt ?
http://www.awd.ee/cars.html

thumbs up

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

BMW och Ford har samma system, men drivaxeln framåt på olika sidor, tyckte jag nämnde de i mitt tidigare inlägg? Även ford driver ju 65% ca bak och resten fram. Har även för mig att Fords 2.9 har samma låda som satt i sierra cossien vilket gör att fixit satserna passar, 2.8an hade en äldre låda.

Opel använde samma system då dom skulle satsa på Grupp B med Mantan, men ingen bil han bli helt klar innan klassen banlystes... Vill minnas att de är nån traktortillverkare som i grunden ligger bakom dom systemen.. John Deer kanske..

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Tegheim
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Men både bmw och ford bygger på separata fördelninglådor då iaf? Vilket i sin tur betyder att man i princip skulle kunna köra med vilken huvudlåda som helst? Jag har ju en ZF-låda bakom wankelmotorn i 142an.
Ska vara helt ärlig och säga att jag kommer försöka slutföra bygget RWD först. Men eftersom jag gillar utmaningen, så vill jag inte bygga in mig i ett hörn utan kanske konvertera senare. Har ju redan tänkt på det på mina nav och spindlar fram
4wd, 4-link och wankel i en 142 måste ju vara en ganska ovanlig kombo

Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008

Intresant tråd då jag själv har drömt om 4wd konvertering fast man måste ju ha rejält med pulver sen. En tanke som slog mig en gång när jag vädrade idér var att man skulle ta och sätta volvos vitmotor med tillhörande m56 låda på längden. Normalt så sitter där en drivknut på vänstersidan direkt i lådan till drivaxeln medans på högersidan går en axel bort till det som skulle bli framänden på motorn och där sitter i ett lager innan drivknuten och den delfjädrande drivaxeln. Just denna lösningen hade ju fått axeln på höger/ avgassidan men det finns ju andra FWD bilar som har liknande lösningar som du skulle kunna byggavidare ifrån. Sen är ju frågan hur bra lådorna kommer hålla när de moteras i en bil som får fäste och inte bara spinner när man gasar på. Just volvolådorna har ju sin svaga punkt i diffen som tröttnar men det löser man med en quife diffproms.

Surahammar
Här sen Jan 2007

Hmmmm...
Sånna där procent av drivning... Är det inte så att dom är lite uträknade i efterhand. Och det som egentligen spelar roll är hur mycket vrid som kan överföras till "extradrivhjulen". Med ett givet moment som kan överföras till "extradrivhjulen" så förändras den procentuella fördelningen beroende på motoreffekten. I och för sig, på bilar där fördelningen anges till 50/50 så kan man ju misstänka att kraftöverförningen består av riktiga kugghjul och inga slirande lameller m.m, så i dom fallen så fortsätter fördelningen vara 50/50 oberoende av motor.

Har jag tänkt bra eller anus nu?

///Jerry Lundgren

groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007

Re:

Jerry Lundgren skrev:
Hmmmm...
Sånna där procent av drivning... Är det inte så att dom är lite uträknade i efterhand. Och det som egentligen spelar roll är hur mycket vrid som kan överföras till "extradrivhjulen". Med ett givet moment som kan överföras till "extradrivhjulen" så förändras den procentuella fördelningen beroende på motoreffekten. I och för sig, på bilar där fördelningen anges till 50/50 så kan man ju misstänka att kraftöverförningen består av riktiga kugghjul och inga slirande lameller m.m, så i dom fallen så fortsätter fördelningen vara 50/50 oberoende av motor.

///Jerry Lundgren

Jag tror jag förstår hur du menar. Så här står det exempelvis om BMW E34 525iX på Wikipedia:
"The 525iX was the only four-wheel drive version in the E34 series. It was available both as a sedan and a wagon (touring version). It features a computer-controlled rear and middle differentials. The middle differential normally would divide 36% torque to the front axle and 64% to the rear axle, but could alter the ratio according to driving conditions (in case one of the axles started to slip)"

För ca 20 minuter sedan önskade jag att firmabilen låst fördelningslåda och diffar. Jag hade gjort en lite optimistisk parkering på en stor snöhög med en Nissan Navara. Jag kom ingenstans när jag skulle därifrån. Endast de vänstra hjulen snurrade, då dessa hade sämre grepp. Hade jag kunnat låsa diffarna/fördelningslådan så hade jag sluppit ta fram spaden. Tacka vet jag TGB30/40 från lumpentiden, med dom fastnar man inte på samma sätt.

Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005

Ang Ford/BMW drivlinor så håller de inte för någon värst effekt. Enl de som testat ligger smärgränsen runt 300hk för ix drivlinan. Jag har en sådan bil stående som kanske kommer att gå till skroten efter vintern. Vill du förädla en sån drivlina för att få den att hålla kanske min blir till salu.

Har gått i de här tankarna flera gånger. Det absolut stabilaste man kan hitta är fördelningslådorna/vinkelväxlarna från monstertrucks. Dessa är frästa prylar av kraftigaste sort. Nackdelen med dem torde vara att de är tungdrivna och stora till formatet.

Ang att sätta en volvovit-låda på längden spolieras den idéen av att man har tre slutväxlar i drivlinan, mao man måste ha 1:1 slutväxel antingen i lådan eller i bak/framaxeln.

Slutgiltigen, om ingen terrängbil har en fördelningslåda värd att satsa på borde skyline gtr vara den saftigaste men ändå mest lättdrivna som finns på marknaden. Till den finns även drevsatser med rakskurna drev att tillgå.

Här sen Jun 2009

Re:

johankihl skrev:
Ang Ford/BMW drivlinor så håller de inte för någon värst effekt. Enl de som testat ligger smärgränsen runt 300hk för ix drivlinan. Jag har en sådan bil stående som kanske kommer att gå till skroten efter vintern. Vill du förädla en sån drivlina för att få den att hålla kanske min blir till salu.

Har gått i de här tankarna flera gånger. Det absolut stabilaste man kan hitta är fördelningslådorna/vinkelväxlarna från monstertrucks. Dessa är frästa prylar av kraftigaste sort. Nackdelen med dem torde vara att de är tungdrivna och stora till formatet.

Ang att sätta en volvovit-låda på längden spolieras den idéen av att man har tre slutväxlar i drivlinan, mao man måste ha 1:1 slutväxel antingen i lådan eller i bak/framaxeln.

Slutgiltigen, om ingen terrängbil har en fördelningslåda värd att satsa på borde skyline gtr vara den saftigaste men ändå mest lättdrivna som finns på marknaden. Till den finns även drevsatser med rakskurna drev att tillgå.

Ang. tungdrivna, innebär det att det blir högre effektförlust i drivlinan, eller innebär det bara att motorsvaga bilar får kämpa med det?

Surahammar
Här sen Jan 2007

Ang. tungdrivna, innebär det att det blir högre effektförlust i drivlinan, eller innebär det bara att motorsvaga bilar får kämpa med det?
Citat:

Ja & ja.

///Jerry Lundgren

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Fords och BMWs (325iX) system kommer väl egentligen från Ferguson. Det bygger på en planetdifferential med viskodiffbroms som mittdiff, med olika momentuttag framåt/bakåt. Det är alltså inte en viskokoppling som överför momenten utan en riktig differential.

Att kalla det för "lös" fördelningslåda är att ta i eftersom de är integrerade med lådans bakre hus. De går att kombinera med andra lådor men inte utan massor av jobb.

Själva fördelningslådan går sällan sönder i alla fall på Ford men växellådorna är inte sådär fantastiska kanske. Ska man ha "mycket" effekt finns det som sagt säkert bättre val. Alternativt då att meka ihop fördelningslådan med en stark ZF-låda eller så. Diffar både fram och bak är ju inga problem att hitta som tål all effekt.

Med en stummare viskodiffbroms i mitten så är dessa system rätt trevliga men det är få personer som verkligen satt sig in i hur de fungerar, verkar det som.

/Gustaf

Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

I mitt sökande efter en sprängskiss på iX-mittdiffen som jag vet säkert att jag har sett här på rejsa, hittade jag flera trådar ang. stum mittdiff. Är du säker på att du behöver differentialverkan mellan fram och bak? Annars kanske det blir enklare att hitta nåt som håller? Min spontana tanke annars var skyline-drivlina.
Lycka till för övrigt. Ditt bygge följs med hökögon.

Citera
Tegheim
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Skylinen är väl till o med elektriskt styrd av diffverkan.
I första hand är jag inte ute efter någon slirfunktion på fördelningslådan. Kommer ha lamelldiff i 1031an bak, och det finns säkert någon vettig framdiff som man oxå kan modda om.
Ska kolla upp IX-diffen, kanske ligger någon på någon skrot i närheten man kan klämma lite på

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Inte så säker på om det kommer funka likadant i en 142 men Skylines 4WD har ju fördelen (?) att den driver primärt bak och flyttar successivt kraften framåt vilket borde innebära att du slipper ifrån kravet på jättemycket effekt? Stämmer det? Menar då att bilen kommer bete sig bakhjulsdrivet sålänge bak har tillräckligt mycket grepp så du slipper understyrningen som lätt kommer i en 4wd-bil annars.

Rätta mig om jag har fel i ovanstående, men jag tycker att det verkar logiskt i alla fall. Jag är inte säker, dock.

Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Jerry Lundgren skrev:
Hmmmm...

///Jerry Lundgren

När du har en riktig fördelningslåda så får duen viss fördelning av vridmomentet som inte beror på motorns vridmoment. De som har 50/50 är ofta baserade på en vanlig differentialväxel liknande den som finns i bakaxeln på en bakhjulsdriven bil. De som har andra fördelningar är normalt baserade på planetväxlar.
Dessa bilar har alltså inte en axel som är stumt kopplad till motorn och en axel som kopplas in när det börjar slira. Fördelningslådorna har ofta även en inbyggd differentialbroms för att kunna ändra fördelningen när något hjul börjar att slira.

Här sen Nov 2004

Trådstartare
GMC Typhoon ska tydligen ha en "lös" fördelningslåda som man kan ha till custombygge. Ska kolla upp detta i veckan, nu blir de sova!

Citera
Skruva banåkabil
Bygga 4wd, vilka fördelningslådor finns att välja emellan?
<<   1, 2
16893 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande