Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Wiechersbur (var: Köpa wiechershalvbur från wiechers ell...)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (29855 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för alla svar! Det lutar åt gatuversionen isåfall - om jag hade köpt helbur och tänkt tävla med bilen hade jag nog tänkt annorlunda.. Nu får man bara hålla tummarna att man hinner få scheiten innan säsongen börjar

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Fyller på med bältessträva fråga. Är ju ändå en Wiechersbur

Överst i bild, sträva disvetsad i H-båge eller nedre alt, svetsad i krysset och bultas med ögla i sidosträva (grön) Längst ned på bakåtsträvor som visade på tidigare bild funkar inte, ingen plats. Så vilket alternativ blir minst fel?

//U

Här sen Aug 2004

Re:

UR_TT skrev:
Fyller på med bältessträva fråga. Är ju ändå en Wiechersbur

Överst i bild, sträva disvetsad i H-båge eller nedre alt, svetsad i krysset och bultas med ögla i sidosträva (grön) Längst ned på bakåtsträvor som visade på tidigare bild funkar inte, ingen plats. Så vilket alternativ blir minst fel?

//U

Svårt att svara på, men förutsatt att du kan få samma hållfasthet i båda varianterna och om båda positionerna uppfyller de krav på axelbandens vinkel mot horisontalplanet, dvs att rörens höjd hamnar inom föreskrivna marginaler, så är ju skillnaden mellan infästningarna längden på axelbanden, detta har debaterats i en mängd trådar.

Långa band ger att sträckningen hos bältet vid en krock blir längre vilket är bra för då blir inbromsningen av kroppen mjukare, men om sträckningen blir för lång finns risken att du slår i ratten eller något annat.

läs följnde trådar (jag såg att mina kommentaren i trådarna inte är helt konsekventa, men det kan du ju bortse ifrån ).

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24769

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33335

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16357

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32826

Bla står det följande:
Johan H skrev:
Nu har jag inte "manualen" här till mina Sparco-bälten (5-punkt) (de är tillverkade av Schrott, fö), men det finns en medföljande rekommendationstabell som jag klurat över ett tag.

Jag har för mig att de rekommenderar att bältet infästs ~30 cm bakom stolen, dvs i mitt fall blir det perfekt att montera ett stag i huvudbågen för bältena.

Längre bort än ~50 cm, då ska höger och vänster bälte korsas innan de monteras i bågen (alltså omöjligt att montera dessa runt röret, man måste använda krokarna för att inte bältena ska "glida ihop"). Någon som vet varför de ska korsas?

Längre bort än ~90 cm rekommenderas inte.

Sen får vinkeln på bältena från stolens bälteshål inte vara mer än ~5 grader i förhållande till fästpunkten.

Reservation för att jag kommer ihåg fel mått. Ska leta upp manualen..

han rättar sig senare och skriver

Johan H skrev:
Lyfter denna lite, hade hoppats att få några fler kommentarer från de som ovan tycker att det ska vara slack på bältet, dvs monteras långt bak i bilen.

Enligt Schroth så är den optimala infästningen för deras 4/6-punkt max 200 mm bakom stolen.

men som sagt korta bälten ger våldsammare inbromsning av kroppen och det är heller inte bra, men i det här fallet har säkert Schroth anpassat töjbarheten hos bältet så att det passar deras rekommenderade längd. Kolla om det finns rekommendationer för just dina bälten.

Här sen Jul 2007

ok,tackar. blir i h-bågen, enklast.

Här sen Jan 2003

Re:

UR_TT skrev:
...Så vilket alternativ blir minst fel?

//U

Grön.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006

Uppar den här gamla bur-tråden
Tråden har ju några år på nacken så hur gick det för alla som väntade på sina burar?

Jag har tänkt dra iväg en beställning på en halvbur till min e36 men är inte helt säker på vilka val jag ska ta..
Kryss och H-sträva blir det men sen är det fäste för bälten, väljer jag gurthalterstrebe hamnar det väl ett rör mellan fjädertornen?
Men det finns ju även ett val som heter Gurtumlenkstreben och det har jag inte rett ut vad det betyder

Edit: länk till wiechers http://www.wiechers-sport.de/shop/ueberrollbuegel-kaefige/produkte/bmw-e36-coupé-b-detail

Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Då skickar vi upp denna gamla tråd igen Enligt senaste inlägg, är det någon som vet vad "Gurtumlenkstreben" är för något?

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det måste vara något man drar bältet över men inte fäster bältet i. Tex om man fäster bältesänden i golvet och drar det över en sträva för att den skall komma rätt i höjd över axlarna.

Guson

Stockholm
Här sen Maj 2012

Lyfter denna skitgamla tråd!

Funderar lite på Wiechersbur och mer specifikt halvbur kontra helbur. Har varit i kontakt med Wiechers per mail men de är minst sagt fåordiga och trycker på helbur med alla tillbehör! Bilen är helbilsgodkänd o.s.v. och jag skulle vilja kunna åka gata med halvbur. Största funderingarna just nu är om en helbur utan "främre delen" fungerar bra som en halvbur och om övre fästena blir farliga när man lyfter ur den främre delen? Skulle gärna vilja ha säkerheten av en halvbur vid exempelvis semester (inkl någon bandag) men slippa åka omkring med helbur och hjälm! (frugan skulle aldrig gå med på hjälm men skalstol har jag mutat henne att acceptera kortare sträcka någon gång ) Här kan man se att huvudbågen har rörstumpar framåt snett ovanför (bakom) huvudet som jag är lite rädd för, eller hamnar de längre bak och utom fara?!

Här är buren (med ungefär samma tillval) monterad i en E92:

Fler (dåliga) bilder: http://www.ca-int.co.uk/gallery-bW9kZT12aWV3JmlkPTg4.html

2015 års katalog: http://www.wiechers-sport.de/images/katalog/WiechersSport_HauptKatalog . . . .

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har köpt en bur från Weicher och de är fåordiga, för att uttrycka det milt. Men när jag väl beställt och betalat så kom den fort.

Jag tror dessvärre att det är befogade farhågor om rörstumparna som går framåt vid huvudet när man åker utan hjälm och främre delen av buren omonterad.
För att åtminstone ha skydd mot intryckt tak så är nog en båge den minst dåliga kompromissen. Den är ju "lätt" att sätta i och ta ur också...

Wiechersbur (var: Köpa wiechershalvbur från wiechers ell...)
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (29855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande