Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 44 besök senaste veckan (325923 totalt) |
För att få en piska som viner över ryggen så har jag utmanat Johan Lekås. Vem skruvar ihop en bil snabbast? Dryg som han är (kan bero på att han har 3års försprång) så svarade han:
Jaja, bara sätta igång. Först bearbetar vi rörsnuttar: vilka läggs på hög: och sen ska dom väl pillas ihop åxå: Hmm kanske ska svetsa istället för att använda tvingar. Japp. Svets är bättre. Sympatisk passning mellan rören, eller hur? Jag använder vanliga hålsågar som jag tillverkat stadigare fästen till och kör i fräschucken. Blir väldigt bra. Stabilt, inga kast och trams. Ligger man i lite så sitter de flesta pinnarna ihop efter ett tag: Tur som en tok så verkar spisen rymmas åxå: För att kolla att det verkar bli rätt så bar jag ut CAD-modellen till garaget ... eller inte Verkar ju bli rätt va? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Ja verkligen. Spontonen är ett av de finnaste byggena öht på det här forumet. Det lär bli minst lika bra . _________________ Markus Ålind |
||||
X2. Bäst jag postar något så att tråden dyker upp under sökning på trådar man postat i. |
||||
Ser helrätt ut. Alla tummar upp !!
Sen måste jag ju säga att du har en riktigt fin fräs, jag har en likadan !! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58774&start=45 |
||||
Åh, äntligen!
Vilken effektiv dag du har haft i garaget! Vad ska du göra imorgon då?
EDIT: Men du får allt börja posta liiiiite större bilder. De där frimärkena ser man ju inte att kopiera konstruktionslösningarna på. |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Men vad ska det bli av alla pinnarna när dom sitter ihop kan man ju fråga sig. Ambitionen är en liten ensitsig racersportbil som kommer att traskas genom SFRo och SBP. Egenskaperna hos en vass hojmotor lärde jag mig älska med förra bilen så en sån ska det vara. Till det så ska det adderas vettiga aerodynamiska prestanda med rejält negativt lyft. Bilden jag har framför mig är en nedskalad ensitsig variant av en LeMansräser. En hel del packningsstudier har gjorts i ett antal designförslag för att se om det är realistiskt. Tex:
Efter ett tag hittade jag en packning och chassiegeometri som jag var nöjd med. Runt den designade jag ett antal olika karrosser vilka jag körde lite CFD analyser på för att se att det verkar vara rimligt att nå den aerodynamiska prestanda jag var ute efter. Tar man sig friheter på undersidan utan hänsyn till racingreglementen och har en smal ram så kan man utnyttja mellanrummet mellan hjulen och ramen till att lägga finfina venturitunnlar. Mumma! Med den utgångspunkten finns det två designförslag på karross som jag velar mellan, bägge täcker precis chassiet. En liknande den ovan som väl är ganska klassisk räserbil och en annan som väl är lite extremare. Den har dessutom fördelen att jag tror den är enklare att göra. Tyvärr ingen bra CADbild på den ännu, bara en tidig kladd: _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Du och jag mot världen! Har du åxå den inte fullt så lättfunna ISo35 konan i spindelnosen? Tror den försvann ur allas sortiment på 50talet eller nåt. Tillverkade en reducerhylsa så ISo30 passar nuförtiden. Underlättar när det går att köpa verktyg till den. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det fanns något vulgoprojekt i racecar engineering för ett antal år sedan som påminner mycket om det som syns på bilden. Som jag minns var den aldrig godkänd för någon racingserie, utan mest någon form av designstudie. En svart kärra... Du har kanske sett den? |
||||
Här måste jag nog erkänna att jag började på ramen redan i November... eller var det i December ... nja jag fick hem rören i November i alla fall
Jo jag vet precis vilken du menar men kommer inte ihåg vad den heter. Föregångare för de friliggande framhjulen på räsersportvagnar tror jag nog. Tror faktiskt dom startade i LeMans, eller åtminstone var anmälda, men att det blev pannkaka pga av alltför radikala lösningar och inte tillräckligt med tid/pengar/resurser att testa ut allt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
|
||||
Precis! Äntligen! Jag har varit på väg så länge att tjata på dig om en tråd sedan du släppt små smakprov i diverse trådar, när du sedan började tracka Johan Lekås häromdagen så blev jag nästan förbannad på dig, för vad har du visat för framsteg det sista? Nåja det är aldrig försent att bättra sig. Större bilder vill jag också ha! Den här tråden ska ha minst 800 pixel breda bilder! _________________ Mattias Meldert |
||||
Ser ut som om du gjort en ordentlig hemläxa tycker jag. Blir det egendesignade spindlar mm eller tar du det från någon befintlig kärra? Har du funderingar kring karossbygget, blir det GF eller mera extrema grejer? Har du någon vikteprognos? Antar att många av frågorna får sina svar vart det lider men kan inte låta bli att vara lite nyfiken efter att du lagt ut teasers här och var under en ganska så lång tid.... _________________ Fredrik Tholander |
||||
Näe, jag uppmuntrar honom att sätta fart. Missförstå inte på nåt vis, hans bygge imponerar storligen på mig. Inte alla som har ballar att bygga så utanför ramarna med egna ideer som han gör. Är väldigt spänd på att få se den i livet och höra hur den beter sig. Dessutom tror jag den kommer bli riktigt bra. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Jo, jag förstod nog att det var med glimten i ögat, det var mitt inlägg också (lade till en smiley för säkerhets skull). _________________ Mattias Meldert |
||||
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Spindlar är egendesignade. Jag använder hjullagerkassetter från Lotus Elise s2 och Wilwood Powerlite bromsar runt om.
Fälgarna är Braid Winrace TCT tror jag dom heter. Snygga och ger bra utrymme för bromsarna. Braid i Spanien var otroligt sympatiska att ha att göra med. Dom enda jag kom i kontakt med som faktiskt kunde skicka ritningar på fälgarna så man kunde kolla att det passar. Stor för dom! Möjliggjorde att jag kunde trycka in bromsarna riktigt djupt in i fälgarna, och se på fan: När fälgarna kom hem så passade det med de 3mm i frigång runt oket som det skulle vara. Av ovanstående kan man dra slutsatsen att nav osv är klart, och det stämmer: Här ligger väl en stor del av skillnaden mot MkIII-bygget. Där gjorde jag designen lite halvklar, sen satte jag fart med ramen. Allt eftersom bygget fortskred så fick man svära över att antingen så var det rampinnar ivägen eller så fanns det inget att skruva fast småpinaler i i närheten. Nu gör jag tvärtom. Allt (nästan, det uttalandet kommer jag antagligen få ångra) är färdigritat och placerat där det ska vara. Därefter har jag gjort ramen, vilken ju bara är ett fäste för alla grejorna. Förhoppningsvis kommer det att bli en renare ram än den förra som fick små extrapinnar och konstigheter lite allteftersom för att få ihop det. Såg ni hur stora bilderna var? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Allard J2X? Äntligen _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
+1 Finns inget som slår en sjuas aerodynamiska fulländning |
||||
Våra race- och banåkarbilar Sponton MkIV 2011 | 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 >> 44 besök senaste veckan (325923 totalt) |