Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Performance Friction belägg? Någon som har erfarenhet?
2063 besök totalt
Andy*Cupra*

Här sen Mar 2003

Trådstartare

Tjena!

Jag funderar på vilka belägg jag ska skaffa till skodan till våren, jag har hört en hel del gott om Performance Friction.
Någon som har några erfarenheter om dem?
Eller några andra belägg ni tycker är bra?
Dem är ju inte helt gratis, har fått pris på 2600:-, och dem lär visst äta upp skivorna mer el mindre!

MVH
Andreas
Skoda octavia RS

Kw coilovers variant 3
Brembo bromskit
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Gör en sökning på "performance friction" eller "pf97" så ska du se att du hittar saker.

Forumpolisen hälsar: Man skall ha sitt fullständiga namn som användarnamn eller i signaturen! (Läs reglerna :-) )

Andy*Cupra*

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Åke Wallebom skrev:

Forumpolisen hälsar: Man skall ha sitt fullständiga namn som användarnamn eller i signaturen! (Läs reglerna :-) )

Uppfattat! Mycket bra

Kw coilovers variant 3
Brembo bromskit
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Jag tar mig friheten att önska dig välkommen!

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Är det en gatbil du skall ha beläggen till bör du fundera lite. Jag har dessa på tävlingsbilen och dom är inte skojiga när dom är kalla, det känns som man knappt får stopp på bilen då. Varma däremot...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andy*Cupra*

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Jaha, ok. Enl uppgift skulle dessa belägg inte kräva så mycket uppvärming.
Det var annat än vad jag har hört!
Vad tycker ni annars att man ska använda? Man vill ju knappast gå ner i kvalité/bromsförmåga bara för att man råkar köra bilen till jobbet!

MVH
Andreas

Kw coilovers variant 3
Brembo bromskit
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Kan detta problem kanske avhjälpas genom att köra typ 'Mekonomen-belägg' på ena sidan och PF97 på andra sidan i samma ok? Vet att gathojsåkare gör detta ibland, men frågan är hur vettigt det är?

Tillägg: kan tänka mig att materialet i skivan blir lite ledset när det blir varmare på ena sidan än andra?

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Kunta skrev:
Är det en gatbil du skall ha beläggen till bör du fundera lite. Jag har dessa på tävlingsbilen och dom är inte skojiga när dom är kalla, det känns som man knappt får stopp på bilen då. Varma däremot...

Jag använder mina både på gata och bana och upplever det inte som något stort problem. Tycker nog att de får upp tempen ganska snabbt. Min bil väger iofs 1500 kg och jag misstänker att det hjälper till lite.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag provade förra säsongen SPARCo R-61 belägg på ShoppingClion.
Har försökt ta reda på vem som producerar dessa åt Sparco, men inte lyckats. Någon som vet?
Jag är helnöjd med beläggen. På Clion har de fungerat jättebra. Har inte råkat ut för någon fading. Mycket bra bett även kalla. Verkar vara en bra kompromiss gata/bana.

Sparco skrev:
SPARCo RACING BRAKE PADS R61
THE SPARCo R-61 RACING PAD is a semi-metallic compound modified and specially designed for competition use.
High friction level(0,56 ) - Constant performance during the race period showing grip - Excellent brake progression provides unmatchable performance in the wet- predictable when braking into the corner, because of no temperature peaks - instant reaction even with low pressure on the brake pedal - Short time of bedding-in - Reduce aggressivity on brake pads

Applikationslista:
http://shop.interparts.nl/shop/pdf/competition_remblokken.pdf

Säljs i Sverige av bl.a. Forsman Motor.
www.forsman-motor.se

Rice and shine
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Tycker mig ha märkt att PFC97 sliter mer på skivorna på gata än på bana. Enl. Stacke var det inte helt ologiskt. Hursomhelst blev det rätt mkt slitage och spårning av skivorna. Så nästa säsong blir det till att skifta belägg samtidigt som hjul före o efter banåka. *pust*

Men jag tycker inte den kalla bromsförmågan vr så kass. Lite sämre än orig. men ingen katastrof.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003

Hej!

Jag körde med PFC01 fram på min förra bil, en 9000Aero. Använde dem både på vintern & sommaren utan problem. Var det minusgrader när man tog bilen så märktes det att första inbromsningen var "hal" men annars tyckte jag dem funkade mycket bra. De gnisslade en del vid feg bromsning. Men de tog suveränt & var underbara vid bankörning & annan forcerad körning. Genererar dock mycket värme så bromskylning är viktig. Livslängden på beläggen var bra och slitaget på skivorna upplevde jag inte som enormt heller. Men det går ju inte att jämföra dessa racebelägg med standardbelägg eller sportbelägg. Man får vara medveten om vad man ger sig in på. Kompromisser helt enkelt. Men jag kan klart rekomendera dem.

Här sen Nov 2002

Jag kör med PFC97 fram och PFZ bak och är mycket nöjd.

Jag lider inte av dåligt bett pga kalla klossar men när de blir varma då bettar det bra. thumbs up
Liksom "Per Hansson" skrev upplever jag också att det verkar som klossarna (PFC97) sliter mer på skivorna när de är kalla (dvs ej bankörning).

Enda nackdelen är att de dammar rätt bra (PFC97), iof inget problem med ett undantag. Har du sliten lack på fälgarna så fastnar bromsdammet rätt bra om det får sitta kvar efter att ha varit utsatt för väta. (I tipstråden för bra produkter finns dock rekomendation ypperligt fälgrengöring.)

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Ja just det. Jag vet inte om de genererar mer värme än andra belägg, men de leder värme rätt bra vilket ställer ytterligare krav på bromsvätskan (Motul RBF 600 funkar för mig) samt ledde till att den vita texten på oken blev brun *ujujuj* och att jag eldade upp dammskydden på kolvarna. Blir nog förbättrad kylning till våren.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Håller med om att PF97 har väldigt högt slitage på både belägg o skiva vid gatkörning (1650kg bil hjälper nog till i det läget osså...) Bankörning har de ypperlig livslängd på. Skitar ner fruktansvärt vid gatåka osså tyvärr.... Men klart bästa banbelägget jag kört på den egna bilen

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Man ska ha klart för sig att PFC 97 och PFC 01 är rena racebelägg som är avsedda för motorsport och det finns nackdelar (som aldrig går att komma ifrån med ett racebelägg) med att köra med dessa på gata. PEAN har haft några testförare som under -03 utvärderat Carbotech-beläggen och främst deras Panther Plus, som får bra kritik som ett belägg både för gata och bana. Vi kommer att utöka sortimentet av dessa och börja testa deras Bobcat-material som ett premium gatbelägg med fokus på mindre damm och låg ljudnivå.

Citera
Allmänt banåkaforum
2063 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande