Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Foton från sommaren 2009
2236 besök totalt
Törnsjö
Kungsbacka
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Här äntligen fått min hemsida uppdaterad. Har fyllt på galleriet med foton från sommaren 2009. Där finns foton från BMW och Audi träffen på Knutstorp, STCC på Knutstorp, Vallåkra samt Wheels and Wings.

Tyvärr har jag ingen bil för banåka längre så det blev en del fotograferande i sommar istället.

http://www.garage11.se/?page_id=134

Passar även på och fråga vad ni tycker om regnr på upplagda foton, tidigare har jag alltid suddat men de tar tid, och publiceringen blir sen. Dessutom har jag märkt att det inte är så många som suddar regnr. Så hur ska man göra

www.garage11.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tycker absolut att man inte behöver sudda, har man vart o kört bana så har man. Inget konstigt med det liksom. Men det finns vissa som tycker annorlunda.

Göteborg
Här sen Maj 2007

och vill man inte att de skall synas så får man ta bort plåten...

www.Hondaklubben.com
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Inga bilder alls från franska sektionen på vallåkra :/

fina bilder i övrigt.

Stockholm
Här sen Aug 2008

Jag håller med Magnus ang. regnr. Tycker inte man behöver ta bort dem. Plåten sitter ju alltid där när man kör på väg/bana och då är det ingen som bryr sig. Varför ska man då ta bort det när man lägger ut en bild på nätet?

BMW 325 -88
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Massa trevliga bilder! Kan aldrig bli för många

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Massa trevligt, minnena kom tillbaks från en fantastisk helg på knutan!

thumbs up

Här sen Okt 2007

Magnus Thomé skrev:
Jag tycker absolut att man inte behöver sudda, har man vart o kört bana så har man. Inget konstigt med det liksom. Men det finns vissa som tycker annorlunda.

jag är av annan åsikt, det hör till god kutym att sudda regplåtar.

bara för att man befinner sig på allmän plats tycker jag inte att man ska behöva bli uthängd på internet.

Stockholm
Här sen Sep 2003

Fastlane skrev:
Magnus Thomé skrev:

jag är av annan åsikt, det hör till god kutym att sudda regplåtar.

bara för att man befinner sig på allmän plats tycker jag inte att man ska behöva bli uthängd på internet
Denna diskussion dyker upp lite då och då.

Vill man inte synas med reg.nummer på foton från en bankörning, så är det upp till den enskilde att maskera/ta bort plåten under bankörningen.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Eller så kan ju fotografen maskera korten

Kungsbacka
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Tackar för alla trevliga svar och synpunkter.

Ang. Vallåkra så blev det lite knappt om tid, vi åkte ner med Duetten och den har en lugn tophastighet, sen kände inte jag för att ränna runt och fota en massa. Blev att jag missade en del jag hade vilat se (audi bilarna tillexempel) men men så är det ibland, det vart en trevlig dag hur som helst.

Med regplåtarna så kommer jag att sudda ut de som ber om det men annars se till att få bilderna ut på hemsidan så snabbt som möjligt.

Nästa år kommer jag att ha med ett Tele objektiv för bättre bilder på banan så jag hoppas att det blir fler kanonbilder till nästa säsong Kanske ska ta med filmkameran oxå...

www.garage11.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Fastlane skrev:

Varför då???
Vill du inte synas eller har något att dölja är det helt ok, men då din ensak = Dölj plåten.
Varför ska fotografen åläggas merjobb för att skydda dig?
Denna diskussion fanns öht inte innan internets tillkomst.
Man kan fråga sig varför?
Har det att göra med illegala bilar, illegal körning eller rädslan för att kriminella element använder nätet för att leta reda på lämpliga objekt att införskaffa. Det sistnämnda är enda rimliga anledningen till att dölja plåten som jag kan tänka mig. Men hyser jag den oron (inte obefogat har jag lärt mig) döljer jag min regplåt själv så klart!

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Bosse L skrev:
Fastlane skrev:

Varför då???
Vill du inte synas eller har något att dölja är det helt ok, men då din ensak = Dölj plåten.
Varför ska fotografen åläggas merjobb för att skydda dig?
Denna diskussion fanns öht inte innan internets tillkomst.
Man kan fråga sig varför?
Har det att göra med illegala bilar, illegal körning eller rädslan för att kriminella element använder nätet för att leta reda på lämpliga objekt att införskaffa. Det sistnämnda är enda rimliga anledningen till att dölja plåten som jag kan tänka mig. Men hyser jag den oron (inte obefogat har jag lärt mig) döljer jag min regplåt själv så klart!

Alltså, jag ser väl inget problem med att dölja min plåt själv men å andra sidan tycker jag inte det är ok att fotografera andras fordon på allmänn plats och lägga upp på internet.

Det är långt ifrån alla som är ute och surfar på dessa sidor av trevliga anledningar. Att tro annorlunda är väldigt naivt.

Tycker du det är ok att jag är ute och fotograferar bilar på parkeringar m.m. Och lägga ut med? kanske hemma på din parkering?

Som hobbyfotograf är jag väl insatt i hur mkt tid det tar att fixa till plåtarna, dvs nästan ingen alls man är ju ändå inne och fixar till storlekar och färgnyanser ändå.

Sen att jag som person ställer mig lite frågande till ett samhälle överlag som skall fota och övervaka minsta lilla grej hör till en annan tråd.

Personlig intrigitet är något jag värdesätter, även om man har rent mjöl i påsen.

Jag håller inte på illegala bilar eller nån form av streetracing eller liknande så det spåret kan du lägga ner, jag gillar endast att köra lite bana med min gatbil (som är godkänd av svenska bilprovningen utan fuffens) och uppskattar även fotografernas fina jobb. Ja jag är väl en av få som faktiskt betalar fotograferna som kompensation för deras jobb när jag ser ett snyggt kort de har tagit på min bil. Jag tycker också att det hör till vanligt hyffs att antingen fråga eller sudda regplåten innan man lägger upp bilder på världens alla skumma bilforum.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Du menar alltså på fullt allvar att den som fotograferar vid ett publikt evenemang ska fråga alla medverkande om lov innan man fotograferar
Mina första yrkesksverksamma år på 70-talet jobbade jag för övrigt heltid som fotograf, med mycket motorsport på meritlistan. Iofs lång före den digitala tekniken gjorde att alla kan kunde rädda en misslyckad bil mha av datorn... Det digitala lhantverket med bilder har därmeot inte roat mig lika mycket., även om jag nu fotar och skriver i en del motor- och branschpress då coh då.
Tillhör de konservativa som anser att man ska kunna publicera en bild som som den togs, utan nödvändigtheten av dighiatal manupulering eller bildförbättring.
Som, jag skrev tidigare ser jag problemet med kriminella element som enda anledningen till att dölja nummerplåtar. Men om du kikar i motortidningarnas reportage från olika träffar, hur många av dem döljer nummerplåtarna? om du åker tävling kan du inte frånsäga dig att få din tävlignsbil forograferad, vad är det som gör att en gatbil ska hanteras annorundal vid ett pubilkt evenmang?
Däremot håller jag helt om att om du fotograferar mer av människors privata sfär, hör det till etiken att först be om lov, det gäller både ansikten, bilar på privat parkering, folks hus och hem etc.

Se det så här:
Din bil på publik banträff, utställning etc = fritt fram att plåta utna att fråga eller i efterhand dölja skylt
(det åligger bilägaren om han vill skydda objektet)
Din bil på en gata eeller allmän plats på stan där fotografen ficck med den där den åkte förbi eller stod pakrerad, = samma som ovan.
Din bil hemma på din tomt eller motsvarande = Hör till att fotografen ber om tillstånd.
Allt annat gör ju att man i det närmaste förbjuder fotografering på allmän plats. Låter som rena rama sovjet i mina ögon thumbs down
Men kanske det är internets möjligheter som är orsaken till problemet, itne forograferna. De gör osm de gjort sedan glasplåtarna tid

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Fastlane skrev:

Varför då?

Det är oerhört tidskrävande och ägaren av bilen har ju uppenbarligen inte brytt sig om att dölja sin identitet.

Jag ser det som ägarens ansvar. Däremot skulle jag aldrig lägga ut mina egna bilder på en bil som smällt på en bana.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Detta kan vi debattera till dö dar, jag står fast vid min åsikt och för att slippa att förstöra mer av den här tråden väljer jag att inte svara på era inlägg.

Känner ni att ni behöver svar får ni väl PMa så kan vi fortsätta där.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Fastlane skrev:
Detta kan vi debattera till dö dar, jag står fast vid min åsikt och för att slippa att förstöra mer av den här tråden väljer jag att inte svara på era inlägg.

Känner ni att ni behöver svar får ni väl PMa så kan vi fortsätta där.

ok ämnet är intressant och tydligen hett och aktuellt, kanske en egen tråd i så fall?
Står också för min ståndpunkt, men den är ju också torgförd nu. End of discussion.

Citera
Bilder o videos
Foton från sommaren 2009
2236 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande