Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorfunderingar?
2960 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Motorfunderingar?

Jag har lite problem med att hitta den info jag vill ha så därav denna kanske något väl vida fråga!

om jag skulle säga att jag vill ha en motor som är av rad 4a eller v6 typ (för längdens del). Att den ska vara någorlunda lätt (helst alu block) Gärna vara överkvadratisk (lite slag, mer borr) då jag älskar högvarvsmotorer och att jag vill kunna få ut mellan 2 och 300 sug hästar utan att ruinera mig.

Vilka motorer skulle ni tipsa om då? Skriv gärna vad ni tror grundsaker såsom insug, grenrör, kammar och annat sprut kan göra för motorn effektvis

Honda K20A2?
Alfa Twinspark?
Alfa V6?
Ford Duratec?
13B Wankel?
Toyota T-Sport?
Nissan SR20DE?

Helst inte mer än runt 200hk i std utförande för reggningens skull, och säg kanske typ 20' +/- nån tusing max i inköp.

Motorn jag kommer börja köra med som jag vill byta ut i framtiden är en CIH hel-gjutjärns spis som jag tror väger typ 170kg, om den uppgiften var komplett eller bara longblock vet jag inte.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Opelfaq
Sonstorp
Här sen Jan 2010

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Ford Duratec= mycket delar
Nissan SR20DE= Mycket mycket trimdelar
Honda K20A2= Mycket rolig motor varvar väl runt 9200rpm skulle vara mitt självklara val finns även mycket trim till den

Haninge
Här sen Jul 2006

Merca 2.3/2.5 16v passar in i beskrivingen också.
Väldigt överkvadratiska, under 200 hästar orginal och med nytt insug, kammar och sprut med bra mappning så har du 250 hästar.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re: Motorfunderingar?

Cassius skrev:
Jag har lite problem med att hitta den info jag vill ha så därav denna kanske något väl vida fråga!

om jag skulle säga att jag vill ha en motor som är av rad 4a eller v6 typ (för längdens del). Att den ska vara någorlunda lätt (helst alu block) Gärna vara överkvadratisk (lite slag, mer borr) då jag älskar högvarvsmotorer och att jag vill kunna få ut mellan 2 och 300 sug hästar utan att ruinera mig.

Vilka motorer skulle ni tipsa om då? Skriv gärna vad ni tror grundsaker såsom insug, grenrör, kammar och annat sprut kan göra för motorn effektvis

Honda K20A2?
Alfa Twinspark?
Alfa V6?
Ford Duratec?
13B Wankel?
Toyota T-Sport?
Nissan SR20DE?

Helst inte mer än runt 200hk i std utförande för reggningens skull, och säg kanske typ 20' +/- nån tusing max i inköp.

Motorn jag kommer börja köra med som jag vill byta ut i framtiden är en CIH hel-gjutjärns spis som jag tror väger typ 170kg, om den uppgiften var komplett eller bara longblock vet jag inte.

Renesis 13B MSP
+210-270hk N/A
+vikt ~120kg
+Kompakt
+Pris: splitter ny 40K från Mazda, billigare beg.
+Varvstopp Stock 9500RPM
+Skjuter gärna eld

-Inget

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re: Motorfunderingar?

Fastlane skrev:
Cassius skrev:

Honda K20A2?
Alfa Twinspark?
Alfa V6?
Ford Duratec?
13B Wankel?
Toyota T-Sport?
Nissan SR20DE?

Renesis 13B MSP
+210-270hk N/A
+vikt ~120kg
+Kompakt
+Pris: splitter ny 40K från Mazda, billigare beg.
+Varvstopp Stock 9500RPM
+Skjuter gärna eld

-Inget

Splitterny med 210-270hk? De var minsan inte dyrt någonstans! :o speciellt tung var den inte heller, std 1.2an i min bil (stötstänger, 3 lagrad, gjutjärn ) väger runt 100kg så balansen borde ju bli ruggigt fin då den är såpass låg också

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

210 ger dem helt orörda, det kanske är lite lågt räknat men men... mazda hävdar 231hk stock, det är iaf tagit lite i överkant. Bättre att räkna förlågt så blir man possitivt överraskad ist

Man skrämmer upp dem till 240-250hk utan ansträngning och utan att röra motorn, 270hk N/A är all out med portning, herrejösses grenrör m.m.

Det bästa är inte vikten utan det kompakta formatet, du kan nog få det till en "front-mittmotorbil" på rx-8an sitter motorn helt innanför fjäderbenstornen. den är bra mycket kortare än en m20b25 (titta jag har börjat kunna slänga mig med BMW termer )

Beggade motorer går att hitta i fint skick i trakterna runt 25K.

Vart är motorn?!

EDIT: ett annat stort plus är registret, sweetspot är mellan 5000-9000rpm, det är godis på banan det.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Inga fler tips?

Måste väl finnas fler motorer att kika på också Ingen som har ett hum om vad en Ford Duratec 2.0 t ex väger? Eller en Mercedes 16v?

Andra trimvänliga motorer som är lätta/har alublock?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cassius skrev:
Andra trimvänliga motorer som är lätta/har alublock?
LS1 mfl
Lite större än du tänkt men går att knö ner i de flesta motorrum. Men LR4 med 190kW/386Nm är den minsta med samma konfiguration (och den har gjutjärnsblock, +35Kg ca).

om du inte vill ha så stort så är ju Sigman liten och smidig (men 200+ lär kosta skjortan om det ens går), men jag gissar att du är ute efter 2liters.

Mazdaz KLsexa då? Den gick ju fint i BTCCMondeos. Jag vet inte vikten men den har alublock.
En Britt som pillar ner en på lämpligt ställe.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
KL sexan är väl den som fanns i MX3an bl a? Som 1.8a?

Är de samma KL serie som är på 2.5l dom brukar stoppa i MX-3orna då dom ska trimma? och om den satt i mondeon i BTCC gissar jag nästan att den 2.5an är samma som satt i vanliga mondeon och ford probe? Då är de mig veterligen en Duratec V6a i alla fall

Någon som har koll på trimvänligheten av dessa? Duratec 4orna vet jag ska vara lätttrimmade, även om jag är oerhört dåligt insatt i dom!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Cassius skrev:
KL sexan är väl den som fanns i MX3an bl a? Som 1.8a?

Är de samma KL serie som är på 2.5l dom brukar stoppa i MX-3orna då dom ska trimma? och om den satt i mondeon i BTCC gissar jag nästan att den 2.5an är samma som satt i vanliga mondeon och ford probe? Då är de mig veterligen en Duratec V6a i alla fall

Någon som har koll på trimvänligheten av dessa? Duratec 4orna vet jag ska vara lätttrimmade, även om jag är oerhört dåligt insatt i dom!
Mazdas K finns från 1,8 till 2,5. Sitter även i Ford Probe. För BTCC valde Ford att köra med den sexan, om det var för effekt under reglemente eller viktfördelning vid montaget (drivaxel mellan bankerna) vet jag inte. Men att använda SuperTouring som måttstock är dumt (och dyrt)

Japanspec fanns 2,5an (dvs KL) som 200hk, men hur mycket eftermarknad det finns närmare än Japan har jag lite dålig koll på. Men det är ju ingen färsk motor och den har används till tävlingsverksamhet (så det går att hitta trimmare med erfarenhet). Men det är ju ingen Volvo Rödmotor direkt
Edit: Lite samlade exempel http://www.offroadvw.net/bajawes/V6_baja/KLZE_cars/ZE_cars.htm

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Alfas gamla hederliga 3,0 med 185hk std. Och med lite högkompskolvar och kammar ett gäng hk till. som förslag. Kostar inte många spänn. en komplett bil borde gå att hitta för 5-10.000:-. Annars dräller det av 2,5liters v6or som ser identiska ut och är lite varvvilligare men då bara på 160hk std. Bra att börja med sen är det bara att bygga en annan på sidan om och lyfta i när den är klar. Finns ju 24ventilers 2,5or i 156orna på 190hk som även de går att köpa komplett bil från ca:20.000:- skrota och sälj delarna. Den motorn sitter på tvären men det går ju att ändra på.
Citera
Skruva banåkabil
Motorfunderingar?
2960 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande