Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Attack!
1913 besök totalt
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Attack!

Tips för den som funderar på kitcar!!!

http://www.halerconcepts.com/svenska/attack.htm

NS BTG: 9.10.21

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Läcker! Men ramen ser lite stökig och inte helt genomtänkt ut.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003

wow helt klart läcker design!

Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Pär Hansson skrev:
Läcker! Men ramen ser lite stökig och inte helt genomtänkt ut.

Stämmer att ramen är vek plus man använder accord som bottenplatta... så det är inget jag vill sätta en stark V8 i.. thumbs down

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Accord som bottenplatta? Hur menar du, ramen ser ju ut att vara helt i rör-varianten?

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Nja, inte accord som bottenplatta väl... Men chassikomponenter och drivkälla är därifrån.

Hur kan man göra en (fackverks)ram så ? Fast annars ser den kul ut, lite egen design på ramen så..

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Ahaa... Oki, men det kunde väl varit värre än Honda i chassi? (T.ex. Saab 9-3 )

Till o med jag tror mig se en del udda trianguleringar i ramen... Eller? Typ böjen bakom stol/framför bakhjul? och brevid stolens utsida?

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Jag blir lite ställd av hurpass dåligt skriven deras hemsida är.
Säljer man en produkt för 200kkr++ bör man i vart fall ta sig tid till att rättstava sidan iaf?
Sen är väll bilen felhjulsdriven? Går det att köra den då?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Fel? Motorn sitter såvitt jag kan se i bakänden och i min värld är bakhjulsdrift rätt.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Fel? Motorn sitter såvitt jag kan se i bakänden och i min värld är bakhjulsdrift rätt.

Usch, jag får börja titta mer noga. Tyckte motorn satt fram i bilen
Måste vara den radikala designen som förvirrade mina trötta ögon
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

En Accord Type-R-motor på 850 kg bil borde röra på sig!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003

Jag hörde talas om Attack för ungefär en månad sedan på http://www.locostbuilders.co.uk

Jag gillar inte bilen och jag ska tala om varför. Bilen är snygg och den verkar ha många fans på grund av det. Förutom utseendet så verkar det vara en riktigt usel bil. Den har i princip ingen downforce och ändå är fjädringen stenhård och den har knappt någon fjädringsväg. Det syns hur dåligt fäste den har på filmerna.

Det verkar dessutom ljugas en hel del om bilen. Jag citerar deras FAQ:

In designing the car what qualifications did the frame designer have?

The Attack was built be team of engineers and car racers. The father of concept frame finished the highest Education University of Industrial Design - Transportation faculty. This gentleman works for AUDI and Volkswagen in Germany.

Vad heter gentlemannen, var är han utbildad och i vadå? Snygg är bilen så jag gissar att om han är utbildad så är det inom design. Det betyder inte att det är en bra bil. Jobbar han som sekreterare på AUDI & VW?

How is the car expected to handle? I would want such a car to handle extremely well. I love the handling of the Mazda Miata, which is world renown for it's handling and want something similar.

ok. well, I hope we don't make you sad saying that Miata would not be any competition to the Attack. This vehicle is close to a race machine. The whole suspension trajectory is only 4cm (1,57 inches). It is tough & sporty suspension, made and designed especially for this vehicle only, by a company, who makes the racing suspension for Audi Racing Team.

Vilket existerande företag skäms för att sätta ut sitt namn? Det är något lurt med att det konsekvent undviks att svara på frågor och nämna namn.

The tube frame design of your car looks very functional and strong. Will it meet current DOT crash requirements in the US so that I can drive this on the road legally?

We are working on the crash testes in Europe. This is a very big thing and according to our law, we don't need to pass the crash test until the year production is higher than 100 pieces per year. But we like to prove the frame, so we will do it sooner or later. That test is over 100 thousand dollars, by the way...

Anyway, how many of Cobras or Lotus Seven or GT-40s you know, which passed that crash test? I never heard of any... But you can see them cruising around every day. Those are cars of the same category - using custom frame and body with factory made moving parts.

Dom arbetar på krocktester i Europa (var?) men kommer sedan med en massa ursäkter till varför dom inte skulle behöva det. Låter seriöst.

How safe is this car in the even of a crash, it has no crumple zones and the force transmitted to the drive may be high.
As far as tested on AUTOCAD 2 PC program, yes, it is OK.

Autocad 2 är väldigt gammalt och kan inte simulera någon som helst krocksäkerhet. Det verkar visserligen finnas en krockzon på bilen - hela ramen är så dåligt triangulerad så den lär ju skrynklas ihop bra och mjukt. Synd bara att föraren sitter i mitten.

Mitt intryck av bilen är att det är rent skräp med fränt utseende.

Läs gärna trådarna på locostbuilders, bl.a. http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=9896

Halland
Här sen Maj 2003

Magnus K skrev:

Till o med jag tror mig se en del udda trianguleringar i ramen... Eller? Typ böjen bakom stol/framför bakhjul? och brevid stolens utsida?

Bättre bild:
http://www.euroworksltd.com/Attack/frame%202.jpg

Är f-n svårt hitta en enda triangel i den...

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Försöker man regga den som amatörbygge i Sverige får man nog lite bakläxa på ramen ja. Men med en del jobb "funkar" den nog. Usch, efter helgens härjningar i Umeå är jag väl snart känd som "elak" SFRo-besiktare ;-)

Det här ett "bra" exempel på att det inte är solklart rätt att köpa färdiga ramar från olika håll.

/Gustaf

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Mycke böjda rör. Hur funkar det? Är det inte bätter att göra raka "riktningsbyten" på rören med hjälp av svetsfogar?
Fattar ni vad jag menar? Knappt jag gör !

NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Mjaaa, om jag (= blåbär ) fattat rätt så bör endast raka rör användas och i skärningspunkterna så bör fler än två rör mötas för att stadga i olika riktningar?

/Mangan

Allmänt banåkaforum
Attack!
1913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande