| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MB 190E Sladdrig växelspak, långa lägen, Åtgärder?
|
15142 besök totalt |
|
Håller på och bygger en räser av en gammel 190E mitten 80talare med 4petad låda. Men det är ju grymt fladdrig känsla i spaken och flera decimeter (känns nästan som en halvmeter när man har brottom att växla) mellan 1-2 2-3 osv.
Förslag på åtgärd? Skall man ersätta gummi bussningarna i länkaget med något hårdare? Finns det någon som har "färdig lösning" på problemet?
Kan man korta ner lägena på något enkelt sätt? Eller skall man byta ut hela spakeriet mot något annat!?? _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
|
Re: MB 190E Sladdrig växelspak, långa lägen, Åtgärder?
Låter som att alla bussningar / lager är sopslut i stället å länkaget! En renoveringsats till stället & nya mässings bussningar till stagen får nog bort problemet. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Ja i bland hänger sig spaken också i nån gråzon där det varken är friläge eller går att lägga ur växeln..
Renoveringssats köper man på Hedin? Mässingsbussningar!? vem har? någon som har gjort några extra kanske!?
_________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
|
Tänte ut å köra lite på isen ev i helgen,
vore kul om någon visste vart man kan få tag i mässingsbusningar och rep sats till länkaget å stället! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
|
Re:
om stället e så dåligt som du säger, så spelar inga mässingsbussningar nån roll.... Men ring MB-delar 031-253600 så kanske de har saker å ting på hyllan. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Hej Tobias!
om du skall bygga en räser av din bil så skall du givetvis göra något som är lite mer Rock'n Roll än att montera originaldelar på länkaget. om du slår mig en signal så skall vi se om vi inte kan komma fram till en lämplig lösning på ditt prekära problem. 0706-419608 /Anders olofstorp _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Re:
låter intressant.. men budgeten är strikt begränsad, men det kanske inte behöver bli så dyrt? Är det nån ide'jag ringer dig?
_________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
|
Re:
Hehe.. Nej det blir inte dyrt. Ring du...
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Jovani.. Grym sprängskiss! Tackar!
Franzén: får ta och slå en signal i morgon under dan! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
|
Franzén:
Har vart lite körigt.. fick hoppa in å köra 4a timmars med en annan bil förra helgen.. nu på lördag skall jag ut och provsladda med mercan.. Åter kommer i veckan som kommer! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
|
Kan ju meddela att jag håller på med renoveringen av Tobias spakställ till Mercan just nu.
Det är ju ingen vacker syn. Eftersom det finns känsliga tittare lägger jag inte upp några bilder på eländet. Kan däremot lägga upp lite bilder när allt är åtgärdat.
||||
|
Re:
Fegis....
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Re:
Han är bara rädd för att vi ska garva läppen av oss när vi kan se både före och efter Franzenbehandlingen av nämnda spakställ
Bara för att man jobbar med nåt så behöver det inte bli bättre
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Jag tror tamigfan att jag är färdig med renoveringen. Det är lite svårt att ta bra bilder på allt som är gjort, men jag kan ju beskriva lite. Först fick jag riva isär precis ALLT och det innebar ju viss förvirring när jag upptäckte att ett spakställ på en Merca inte är som ett på en BMW.
Fjädrar, sprintar, axlar och mången plastbit blev det. Detta spakställ har ett lite speciellt backläge, man lyfter upp spaken och drar den i sidled. Detta sker med hjälp av en sprint som sitter som ett T mitt på spaken, denna sprint har även två små plastrullar som skall rulla i två små spår i plasthållaren. Dessa plastrullar skall även se till att spaken går att leda i sidled vid vanlig växling. Provade med lite olika storlekar på plastrullar men original fick duga, istället gav jag mig på "kulan" som sitter mitt på växelspakens nederdel. Nederdelen är utformad som en "gaffel" med två runda bussningsfästen som är line:ade mot varandra. I denna sitter även fjädringen för backlägets återfjädringsfunktion. (Rörigt, jag vet, men så är det) Bussningarna i "gaffeln" såg sina sista fungerande dagar för många år sen, nu sitter här tajt och fin delrin. Plasthållaren brotschade jag ur och tillverkade en ny insats i delrin för att kulan skulle få ny slityta att leka med. Kulan var lite skadad så den polerades upp så den blev slät. Sen sitter hela den här konstilationen i ytterligare ett fäste där backljuskontakt och annat bröte sitter monterat. Djupledsrörelsen ledas på en grov axeloch denna monteras fast i bottenfästet med hjälp av en liten hållare som sitter med två M6 skruvar. Det glappade rejält mellan axel och fäste, så jag svarvade ur fästet rejält och fodrade om det med en delrinhylsa. På ungefär samma sätt fodrades hålet för växelspakens kula om. Detta system anväder sig av lika material som jag har i mitt materialställ och det går åt tre stora stålstänger för att ändra växel. Dessa stänger har varsin justerskruv med ett avbussat fäste mot växelförarna. Dom var inte att leka med, så det blev nya av aluminium, och tjockleken ökades något så att alla sprintar och låsbleck sitter tajt och fint. Vi skall se om inte ett gäng bilder kan undanröja iallafall några frågande nunor.
||||
|
Re:
Bra jobbat, men som sagt, w124/201 spakställen är liiite anorlunda än allt annat där ute
Var inte själva kulan på alu-staget slut? så brukar vara fallet.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Hmm, antingen vet jag inte vad du menar eller så har jag inte fått med något alu-stag.
Men av status på övriga prylar att döma så är det här alu-staget troligen ganska illa åtgånget det med. Enda kulan jag har tampats med är den på växelspakens nederdel.
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
15142 besök totalt |