Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lämnade buren på montering, vad är acceptabelt vid mätning?
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (53383 totalt)
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007

Trådstartare

Lämnade min bur på montering till en av fars bekanta eftersom jag inte kan svetsa och absolut inte vill ge mig in på saken själv.
Nu är det så att när jag hämtade bilen var det mörkt och jag såg inte så bra, men väl hemma i garaget ser jag att svetsarna ser ut som fan, det var svetsat med MIG dessutom.
Lagomt missnöjd pratar jag med lite andra bekanta som vill ta på sig att hjälpa mig slipa ner svetsarna för att sedan svetsa om allt.
Men nu till saken, alla sa åt mig att mäta buren, polaren ringde samma dag och berättade att den såg sne ut som FAN! Jag åker ut direkt till garaget.
När jag står där och kollar, så visst, lite snett ser det ut och vara men inte så som han sa. Vi kryssmätte. Från A-stolparna till C-stolparna på motsatt sida, och där skiljer ungefär 10mm, är det acceptabelt? Det är en lite modifierad Rallycrossbur det handlar om.
Sen undrar jag även vad reglerna säger angående bältesstagen, för som ser inte raka ut?

Ett par bilder här, dock inga fokusbilder på felen utan mer i helhet.

Så, är det acceptabelt eller inte?.

Mvh Marcus

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Inga kommentarer på själva jobbet men jag ställer mig frågande till själva konstruktionen av buren då den inte klassar in enligt SBF, skall detta "bara" vara skydd i en gatbil?
Ser ut som om det är påbörjat ett kryss i dörren men dörrsträvan skall vara hel och inte toyotastaget som det blir om man sätter in det först, sen behöver du väl en hjälmkrossare med.

Men som sagt, bortse från detta om det skall vara en en gatbil.

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Ang 10mm i kryssmätning så skulle jag säga att det är inom toleranserna.

Sen att den är svetsad med mig är inget negativt i sig. Dem flesta burar som rullar är nog migade idag...

Visa närbilder på lite svetsar.

Vad är det för bil och vad ska den användas till?

/Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Fast det är MAG, är det MIG så har han nog haft slut på gas och tagit Tigens gastub.
En svets med MAG av en svetsare som vet vad han gör är lika bra som nån annan svets.
Mvh/ en yrkesskadad svetsare
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

10 mm tycker jag är okej.

Sen om svetsarna ser lite dåliga ut betyder det inte att dom är det.

När jag själv svetsar så kan jag göra jättefina svetsar, men ska det bli ordentlig genombränning så blir det inte alltid lika vackert.

Här går det väll mera under Funktion före Form.

Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Jag gör det enkelt för mig och instämmer med samtliga kloka föregående talare

10mm är som sagt inget jag skulle hänga upp mig på. Tror du kan mäta lika mycket fel på många bilars kaross som rullar på våra vägar.

Angående snyggheten på svetsarna så är det ju som Nikel säger, det är inte alltid full genombränning och snyggsvetsar går hand i hand. Kolla på alla Kina-grenrör i polerat rostfritt som spricker titt som tätt i sina snygga TIG-svetsar (generaliserar lite).
Dock är det ju viktigt att rören är svetsade runtom och med god genombränning. Man vill inte ha massa vassa rörändar som kommer åkandes när man kör i diket

http://web.sbf.se/regler/up/3/TR_Regler.pdf

Här kan du läsa lite vad som gäller för burmontering, för buren du har är som sagt inte fullt godkänd om du ska tävla med den, dock fullt kompleteringsbar som det ser ut. Gällande att bältesstagen är lite sneda tror jag inte det står något angivet, sen om det är snyggt eller inte kan ju diskuteras.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Nej det stämmer inte riktigt.

Tänk på att få en bra inträngning när ni svetsar burar:

P‬s = k * Ua * I + Re * I²

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Fastlane skrev:

om man vet hur man skall tolka det där så har man förmodligen inget problem med att svetsa buren själv...

Brodera ut det lite kanske?

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

En liten fråga. Han som svetsade buren, anlitade du honom för att "svetsa ihop lite rör i en bil" eller för att "svetsa ihop en bur enligt SBF's reglemente"?

Vad man begärt sätter lite vad man kan kräva med.

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Fastlane skrev:

P= Effekt
U= Spänning
I= Ström
R= Resistans
men vad betyder k?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re: Lämnade buren på montering, vad är acceptabelt vid mätni

Mäki skrev:
Lämnade min bur på montering till en av fars bekanta eftersom jag inte kan svetsa och absolut inte vill ge mig in på saken själv.

Så, är det acceptabelt eller inte?.

Vad kostade jobbet? Vad är syftet med buren?

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Figgz skrev:
En liten fråga. Han som svetsade buren, anlitade du honom för att "svetsa ihop lite rör i en bil" eller för att "svetsa ihop en bur enligt SBF's reglemente"?

Vad man begärt sätter lite vad man kan kräva med.

Väldigt väldigt viktig poäng när det gäller _alla_ jobb man lejer bort...
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Tack för alla svaren, då vet jag att mätningen i sig inte är något att hänga upp sig på.

Buren ska vara godkänd för gata först och främst, men eftersom det var en rallycross-bur så trodde jag att den skulle vara besiktningsbar, men det trodde inte han och eftersom han tidigare fått alla dokument från SBF så sa jag åt han att bygga som han tyckte.
Han skulle montera en bur i min bil som jag ska in och reg-besiktiga bilen med, inte "bara svetsa lite rör" som någon skrev.
Vad ska den kompletteras med för att bli godkänd för SBF? För om jag lackar buren nu och reggar in den så kan jag väl inte få den godkänd via SBF utan att slipa bort all färg i framtiden så svetsarna syns?

Angående hur svetsarna ser ut så väntar jag mig inte svetsar likt de rostfria kinagrenrören, men det är flera svetsare som har ifrågasatt jobbet, jag kan inte svetsning själv så jag vill inte dömma ut på mina egna åsikter men vågade gå ut med fråga här när dom hade sagt sitt.

Vet inte om jag vill gå ut med pris på forumet här.
Bilen i fråga är en Audi A4 TQ för övrigt.

Tack igen för alla svaren!
Mvh Marcus

Marcus Källström
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Mäki skrev:

Han skulle montera en bur i min bil som jag ska in och reg-besiktiga bilen med, inte "bara svetsa lite rör" som någon skrev.

Det var jag det
om kravet var att han skulle bygga så den blir reggningsbar så behöver den inte ens vara helsvetsad, AB Svensk Bilprovning gör ingen koll av fastsättning av rör etc. De fokuserar på att du inte kan skada dig på buren, dvs att den skall vara vadderad och ha rätt avbärare vid taket.

SBF och SBP är två vitt skilda saker.

SBP = "bara svetsa lite rör", eller använda tuggummi om du så vill
SBF = viktigt med rördragning, förstärkningsplattor, vilket rör som är helt och vilket som är delat etc

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Det var jag det
om kravet var att han skulle bygga så den blir reggningsbar så behöver den inte ens vara helsvetsad, AB Svensk Bilprovning gör ingen koll av fastsättning av rör etc. De fokuserar på att du inte kan skada dig på buren, dvs att den skall vara vadderad och ha rätt avbärare vid taket.

SBF och SBP är två vitt skilda saker.

SBP = "bara svetsa lite rör", eller använda tuggummi om du så vill
SBF = viktigt med rördragning, förstärkningsplattor, vilket rör som är helt och vilket som är delat etc

Jo jag förstår att det inte är samma sak, trodde dock den skulle bli även SBF-Godkänd när jag lämnade SBF's papper också.

Men min fråga jag ställde nyligen då, kan jag komplettera buren t.ex nästa vinter eller ska hela buren vara ren (fri från färg) vid besiktning? (Av SBF).

Mvh Marcus

Marcus Källström
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004

Re:

Mäki skrev:

Men min fråga jag ställde nyligen då, kan jag komplettera buren t.ex nästa vinter eller ska hela buren vara ren (fri från färg) vid besiktning? (Av SBF).

Mvh Marcus

Låt en SBF besiktningsman titta på den i nuvarande skick, kolla vad som behöver kompletteras och försök komma överens med besiktningsgubben hur du ska gå vidare. Med lite dokumentation (fotografier) så kanske det är helt ok att måla och att komplettera senare utan att rensa på färg.

SBF besiktningsgubbar har ofta ett stort intresse att hjälpa till lösa problem.

Sandviken
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

Geijer skrev:
Mäki skrev:

Mvh Marcus

Låt en SBF besiktningsman titta på den i nuvarande skick, kolla vad som behöver kompletteras och försök komma överens med besiktningsgubben hur du ska gå vidare. Med lite dokumentation (fotografier) så kanske det är helt ok att måla och att komplettera senare utan att rensa på färg.

SBF besiktningsgubbar har ofta ett stort intresse att hjälpa till lösa problem.

Perfekt! Tack så mycket för svaret.

Marcus Källström
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Utan att lusläsa reglementet, så är det ett rör som går mellan de nedre infästningspunkterna på huvudbågen och över kardantunneln, ytterligare en sträva i dörröppningen, hjälmkrossarstag och stag fram till tornen som krävs för att du skall få köra rallycross.

"SBF har beslutat att införa skärpta minimikrav för skyddsburar. Dessa minimikrav är OBLIGATORISKA FÖR SAMTLIGA NATIONELLA BILAR i Rally Racing och Rallycross från och med 2003-01-01, om inte annat anges i respektive klassregler. Undantag gäller för klasserna Grupp E, Volvo original samt Klassiska Rallybilar."

Dock kommer du eventuellt få problem med både hjälmkrossarstaget och toyotastaget (det bockade röret som går i framkant på dörröppningen) då bilprovningen tycker man med enkelhet ska komma ut och in i bilen.
Dock verkar det vara lite lotto över det hela så se till att få en liten vig besiktningsman

Fick din svetsare direktiv att i första hand bygga en bur för rallycross så tycker iallafall jag att han tolkat reglementet lite fel. Var prion besiktningsbar hos SBP så har han fortfarande tokat till det med toyotastaget...

Lycka till!

Sandviken
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Tack så mycket för alla svaren nu!

Som jag har planerat nu ska en kompis som är licens-svetsare titta över buren och isåfall slipa ur och göra om där det behövs. Sen blir det att ta kontakt med en SBF-besiktningsman och göra en delbesiktning eller vad jag ska säga så jag kan komplettera buren framöver, sen lack och in till bilprovningen och hoppas jag får samma gubbe som jag brukar få

Tack så mycket för alla åsikter och svar, dom har varit till stor hjälp!

Mvh Marcus

Marcus Källström
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

skall du börja tävla menar du sen du pratar om att sbf skall bes buren?
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

MaZ skrev:
Fastlane skrev:

om man vet hur man skall tolka det där så har man förmodligen inget problem med att svetsa buren själv...

Brodera ut det lite kanske?

Sorry Gothia's nät la av helt igår,

En bra inträngning är mkt viktigt när man svetsar en konstruktion som skall hålla för tuffa tag.

I min tanke är det obegripligt att man väljer MIG/MAG före TIG eller till och med MMA (iofs är MIG/MAG mer "hemma" i bilkretsar) för bästa resultat.

OBS! Jag ser det strikt ur kvalité & konstruktionshållfasthet. OBS!

Vill man ändå köra med sprutan är rörtråd att föredra, se till att inte ha förlångt utstick och välj en klen dim. på rörtråden.

Ps = Smältvärme
k = verkningsgrad
Ua = Anodspänningsfall
I = Svetsström
Re = Resistansen för elektrodutsticket

1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (53383 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande