|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804
Trådstartare

19 Jan 2004 18:25
Justerbar längd på övre A armen på gamla F1 bilar?
Visst fanns det förut men blev icke tillåtet?
eller?
_________________ Mathias Lövdblad
|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804
Trådstartare

19 Jan 2004 22:26
finns det några sidor på nätet med sprängskisser eller dyl. ?
_________________ Mathias Lövdblad
|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804
Trådstartare

20 Jan 2004 16:17
är det verkligen ingen som vet?
_________________ Mathias Lövdblad
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

20 Jan 2004 16:29
Jag vet inget om det, men varför skulle det vara förbjudet? Teamen kan ju ändå hur lätt som helst byta till en annan bärarm med annan längd?
_________________ Pär Hylander
|
Turbo²
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804
Trådstartare

20 Jan 2004 17:20
nja.. justerbar så att i en kurva så ändras längden på övre a-armen så att chamber nivån blir optimal för kurvan.
_________________ Mathias Lövdblad
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908

20 Jan 2004 17:33
All aktiv hjulupphängning är förbjuden sedan Williams åkte ifrån alla med det i mitten av 90-talet. Dvs alla anordningar som dynamiskt justerar bilen till att uppträda olika under racet. Aktiv aerodynamik är också förbjudet.
Vet inte exakt hur det är formulerat, kan man säkert hitta på www.fia.com.
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424

20 Jan 2004 18:54
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966

20 Jan 2004 19:45
Det här säger väl det mesta.
FIA skrev: | 10.1 Sprung suspension :
Cars must be fitted with sprung suspension. The springing
medium must not consist solely of bolts located through flexible
bushes or mountings.
There must be movement of the wheels to give suspension
travel in excess of any flexibility in the attachments.
The suspension system must be so arranged that its response is
consistent at all times and results only from changes in vertical
load applied to the wheels save only for movement permitted by
inherent and fixed physical properties.
10.2 Suspension geometry :
10.2.1 Suspension geometry must remain fixed at all times.
10.2.2 Any powered device which is capable of altering the
configuration or affecting the performance of any part of
the suspension system is forbidden.
10.2.3 No adjustment may be made to the suspension system
while the car is in motion.
|
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550

20 Jan 2004 20:06
Mats Friberg skrev: | Menar du nåt i denna stilen som Dax Rush har som tillval på sina Se7en-kit?
|
Men....den konstruktionen tar ju bort camber förändringar.
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424

21 Jan 2004 09:18
ButterflyRacing skrev: | Mats Friberg skrev: | Menar du nåt i denna stilen som Dax Rush har som tillval på sina Se7en-kit?
|
Men....den konstruktionen tar ju bort camber förändringar. |
Jo det gör den... det jag reagerade på var detta:
Turbo² skrev: | nja.. justerbar så att i en kurva så ändras längden på övre a-armen så att chamber nivån blir optimal för kurvan. |
optimal camber är väl ändå att ha så mycket däckskontakt som möjligt - eller?
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374

21 Jan 2004 19:20
Renault och Michelin har tillsammans utvecklat ett system som ger optimal camber (kallad OPT), och det är helt lagligt enligt dagens regler tror jag , då det inte använder sig utav datorer, eller hydralik
Det har dock inte använts i racen ännu.. men man börjar undra ibland när man ser renault på banan
_________________ --
Audi A4 TSquattro
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966

21 Jan 2004 20:40
AndreasNystrom skrev: | Renault och Michelin har tillsammans utvecklat ett system som ger optimal camber (kallad OPT), och det är helt lagligt enligt dagens regler tror jag , då det inte använder sig utav datorer, eller hydralik
Det har dock inte använts i racen ännu.. men man börjar undra ibland när man ser renault på banan  | Jag har för mig att Renault fick avstå från att använda sitt nya system eftersom det inte bara reagerade på vertikala krafter.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

22 Jan 2004 08:48
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3424

22 Jan 2004 10:00
Que?
_________________ M a t s K l i n g l ö f
MGB GT 1967
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

22 Jan 2004 11:44
Äntligen någon som angriper mitt hjärtebarn (camberkompensation).
Finns det någon mekaniskt bevandrad person här som kan tänka/räkna ut om det går att anpassa längderna på plockepinnet så att man överkompenserar camber vid roll utan att få camberförändringar vid bump (jag är ute efter att få negativ camber på ytterhjulet när man svänger utan att få det vid inbromsning)?
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
|