Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2672 besök totalt |
Jag vet inte om det verkligen är så, men jag inbillar mig att ShoppingClion blir "lösare" i bakänden och lyfter mer på innerhjulet med lite soppa i tanken och utslängt reservhjul. (Bara hjulet väger 17kg !) Svårt att känna någon skillnad på fartresurserna tycker jag...
|
||||
nja, ok... uttryckte mig ltie dåligt... den första saken är motorhuven och gångjärnen: drygt 40 kilo och den andra är kofångaren ca 25 kg... så endel av vikten sitter ju längst fram på bilen... ![]() |
||||
jag har inte riktigt funderat på det än men hur många kilon borde en komplett lättning ge?
på - sidan Underredsmassan är borta Dämpmassan invändigt reservhulsbalja och reservhjul all tyg å skit å dörrsidor å annat skräp glasfiber huv, glasfiber skärmar borttagna stötfångare fram/bak 2st 7kg stolar inget baksäte Svänghjul lättat 7kg på + sidan skivbromsar bak bur (grupp H) större skivor fram Bilen som är en scirocco mk1 har orginal tjänstevikt 890kg tror jag (kan ha fel) Vad vore en realistisk slutvikt? _________________ Be that machine that works in your hand ![]() |
||||
Jag märker bara lite om jag har passagerare eller inte. Men det krävs ju en del kg för att få samma procentuella förändring om utgångsvikten är 1650kg ![]() Men, det var inte det jag ville säga... Jag håller med Falk här!! om jag har reservhjulet i där bak eller inte, eller full vs. närapå tom tank, det gör enorm skillnad på bilens balans i vissa typer av kurvor tycker jag. Speciellt när man ändrar styrriktning. _________________ ![]() |
||||
vikt
min bil väger 946 kg orginal på vågsedeln - - 137 kg har jag lättat min bil - underredsmassan & - ljuddämpningsmassan under mattan inne i kupén. lägg till vikten på störtbågen + 34 kg detta borde ju märkas - eller hur iaf på en såpass lätt bil från början. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
På min dåvarande 540iA med 286 hk och 400nm så kände jag tydlig skillnad mellan full och tom tank.
Så all lättnng liten eller stor gör nytta. Men givetvis bör man inte påverka viktfördelningen i negativ riktning som att förvärra från 60-40 till 65-35 t.ex. Min 911 väger original 1210 kg, jag har hivat ur reservhjul och all inredning innan det spårade ur och jag kan ärligt säga att det kändes. _________________ Kör cheva numer. |
||||
![]() Min bil är väl lättad runt 100kg i dagsläget runt 50till ska bort. Jag körde dock bilen under lättningens gång så jag märkte aldrig någon skillnad utan han vänja mig..ända tills en kall fuktig sensommmarkväll då insåg skillnaden som först. mumma ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2672 besök totalt |