Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 316
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (36026 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Sent inspel kanske Johan men avgasrör, dämpare och kattar kan man hitta här också: http://www.rakaror.o.se/
och här: http://www.simons.se/ å då får man handla via tex Mekonomen.


Tack!

Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen då.. M20 svänghjul samt rätt kabelhärva inköpt så snart kan motor och växellåda börja sättas ihop.

Sen till det roligaste på länge, har jag inte en fantastisk burbyggare??





// Johan
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Det börjar ju ta sig thumbs up

Gissar att din burbyggare byggt bur i sin E36 tidigare.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 662



Riktigt nice bur bygge thumbs up thumbs up
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Det börjar ju ta sig thumbs up

Gissar att din burbyggare byggt bur i sin E36 tidigare.


Tack! Jag vet i alla fall var jag fick inspirationen/designen ifrån om man säger så..

Jocke K skrev:
Riktigt nice bur bygge thumbs up thumbs up


Tack!!

M v h

// Johan
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Riktigt fin bur! Skulle inte vara fel med en sådan i bilen , härligt att det går frammåt

_________________
Viktor Starkman
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Måste inte röret som går tvärs över bilen nere vid kardantunneln vara rakt?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Ser riktigt fin ut buren! Hoppas bara inte bilen blir för snabb.

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Stabil bur thumbs up Kolla upp det som Niklas skev så du slipper problem bara!

Ligg på nu så du hinner klart till Maj

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Måste inte röret som går tvärs över bilen nere vid kardantunneln vara rakt?

Vet inte, kommer inte in på SBF's hemsida och kan kolla TR men ska kolla upp det..

ANTEROW skrev:
Ser riktigt fin ut buren! Hoppas bara inte bilen blir för snabb.

Ingen fara, bygger den specifikt för att inte gå för fort..

Tobias B skrev:
Stabil bur thumbs up Kolla upp det som Niklas skev så du slipper problem bara!
Ligg på nu så du hinner klart till Maj


Ska kolla upp det, men tror inte bilen är klar i maj, får jag ut bilen på bana innan midsommar så är jag nöjd.. vi får se hur det blir, har ju inte byggt bil tidigare så jag har inte så mycket att referera till..

//
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

ANTEROW skrev:
Ser riktigt fin ut buren! Hoppas bara inte bilen blir för snabb.


En E30 är alltid snabbare det kommer han märka till sommaren

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
ANTEROW skrev:
Ser riktigt fin ut buren! Hoppas bara inte bilen blir för snabb.


En E30 är alltid snabbare det kommer han märka till sommaren


Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Sunk skrev:
Michael Bäck skrev:
ANTEROW skrev:
Ser riktigt fin ut buren! Hoppas bara inte bilen blir för snabb.


En E30 är alltid snabbare det kommer han märka till sommaren




Det blir till att göra upp på banan i sommar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Sunk skrev:
Michael Bäck skrev:
ANTEROW skrev:
Ser riktigt fin ut buren! Hoppas bara inte bilen blir för snabb.


En E30 är alltid snabbare det kommer han märka till sommaren




Det blir till att göra upp på banan i sommar


SMR vs Fürsten typ ??

Må bäste M52B28 vinna!!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



vad fick du tag på för M20 svänghjul det lätta eller det tyngre 6,3kg/8,5kg

Det går att svarva ner det tyngre till samma vikt som det lätta men
då bör man ju balansera det efteråt. Har man det lätta slipper man slipa på kåporna
på motorn för att det ska gå fritt.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
vad fick du tag på för M20 svänghjul det lätta eller det tyngre 6,3kg/8,5kg

Det går att svarva ner det tyngre till samma vikt som det lätta men
då bör man ju balansera det efteråt. Har man det lätta slipper man slipa på kåporna
på motorn för att det ska gå fritt.


Det skall vara det lätta, från en 5 serie med M20 motor i början av 80-talet, har inte hämtat svänghjulet ännu så jag är inte helt säker ännu..

När jag ändå har dig här, passar 328 kopplingen rakt på?

M v h

// J
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Sunk skrev:
Michael Bäck skrev:
vad fick du tag på för M20 svänghjul det lätta eller det tyngre 6,3kg/8,5kg

Det går att svarva ner det tyngre till samma vikt som det lätta men
då bör man ju balansera det efteråt. Har man det lätta slipper man slipa på kåporna
på motorn för att det ska gå fritt.


Det skall vara det lätta, från en 5 serie med M20 motor i början av 80-talet, har inte hämtat svänghjulet ännu så jag är inte helt säker ännu..

När jag ändå har dig här, passar 328 kopplingen rakt på?

M v h

// J


Nä 328 har 240mm koppling och M20 har bara 228mm.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Niklas Sandström skrev:
Sunk skrev:
Michael Bäck skrev:
vad fick du tag på för M20 svänghjul det lätta eller det tyngre 6,3kg/8,5kg

Det går att svarva ner det tyngre till samma vikt som det lätta men
då bör man ju balansera det efteråt. Har man det lätta slipper man slipa på kåporna
på motorn för att det ska gå fritt.


Det skall vara det lätta, från en 5 serie med M20 motor i början av 80-talet, har inte hämtat svänghjulet ännu så jag är inte helt säker ännu..

När jag ändå har dig här, passar 328 kopplingen rakt på?

M v h

// J


Nä 328 har 240mm koppling och M20 har bara 228mm.


Japp så är det, blir det problem med E30 325 koppling så får man gå på kraftigare tryckplatta & orginallamell
Sachs 618 tryckplatta klarar upp till 500Nm med orginal lamell

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Fick lite gjort i garaget idag, lyckades få upp motorn på den nyinskaffade motorställningen.. Biltema tjänar alldeles för mycket på det här bygget..

Det tog över en timme att få dit motorn, då gängorna i motorn inte såg helt jättefräscha ut så gängade jag om både gängor och bultar för att minimera skaderisken, vad det dumt? Vad vet jag.. borde inte skada i alla fall.. men nu är den på plats för att börja sin utveckling från gammal slö 328 AT motor till en vass racepuffra.

(man måste vara optmistiskt, något att tänka på då det kommer att finnas t ex en viss e30 med M54B30 i samma klass för att bara nämna någon, men den motorn har säkert gått på ettans växel med höga varv och med dålig olja hela sitt 57.000 mil långa liv, ELLER en annan e30 med sammalika motor som jag, men utgår från att den motorn mest använts som jättestorotung-husvagnsdragare på högsta växeln och endast fyra cylindrar med tändstift i.. även den utan ett enda oljebyte i hela sitt liv, så whatdahell lixom..)

Såhär ser det ut nu i alla fall:

Motorn med orginalinsug och orginalkablage (för AT) kvar..


Ny kabelhärva för MT


Den kommer vi till avdelningen för klurigheter.. här är nya grenröret som ni ser..

Men vad är det för ett grenrör?? När jag slår på artikel nr så får jag bara fram att produkten är avslutad och ingen ytterligare beskrivning, någon som vet?? Skulle vilja bekräfta att detta är från M3:an som det utlovades när jag köpte det.. Art nr: 11621318733 resp, -734.


Sen har vi min fina diff som är ihopskruvad och klar, bara att fylla på olja och tejpa fast under bilen!


M50 insuget som väntar på montering.. kommer att fuska med en ombyggnadssats som är beställ med leverans nästa vecka.


Mitt dåliga samvete, är så ambitiös att jag har en projektplan för bygget och enligt projektplanen skulle både fram- och bakvagn varit klara vecka 4..


M20 svänghjulet är fint men täckt av ett lager ytrost, hur fixar man det bäst? Blästring, målning och sedan balanering kanske?? Hur balanserar man själv?? Snurrar det jättefort på ena fingret och känner efter så att det är jämnt.. kanske..?? Kommer bild när det är fint..

Sen tänkte jag avsluta med hur fint och lättmekat det är med BMW, här är en bild på motorutrymmet på min gamla Jeep Cherooke XJ och observera att detta är orginal alltihop förutm två kabeldragningar med tillhörande säkringar för extraljus..


Auf wieder hören!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Sunk skrev:

Den kommer vi till avdelningen för klurigheter.. här är nya grenröret som ni ser..
https://rejsa.nu/im/_garage/16500-new_2010-01-31-20100130009.jpg
Men vad är det för ett grenrör?? När jag slår på artikel nr så får jag bara fram att produkten är avslutad och ingen ytterligare beskrivning, någon som vet?? Skulle vilja bekräfta att detta är från M3:an som det utlovades när jag köpte det.. Art nr: 11621318733 resp, -734.
https://rejsa.nu/im/_garage/16500-new_2010-01-31-20100130001.jpg



Det är ett M3 3.0 grenrör

Part number: 11 62 1 403 394
old part number: 11 62 1 318 733
Interchangeability: Exchangeable retrospectively

Part number: 11 62 1 403 395
old part number: 11 62 1 318 734
Interchangeability: Exchangeable retrospectively

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Sunk skrev:

Den kommer vi till avdelningen för klurigheter.. här är nya grenröret som ni ser..
https://rejsa.nu/im/_garage/16500-new_2010-01-31-20100130009.jpg
Men vad är det för ett grenrör?? När jag slår på artikel nr så får jag bara fram att produkten är avslutad och ingen ytterligare beskrivning, någon som vet?? Skulle vilja bekräfta att detta är från M3:an som det utlovades när jag köpte det.. Art nr: 11621318733 resp, -734.
https://rejsa.nu/im/_garage/16500-new_2010-01-31-20100130001.jpg



Det är ett M3 3.0 grenrör

Part number: 11 62 1 403 394
old part number: 11 62 1 318 733
Interchangeability: Exchangeable retrospectively

Part number: 11 62 1 403 395
old part number: 11 62 1 318 734
Interchangeability: Exchangeable retrospectively


Utmärkt, tack för hjälpen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 316
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (36026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande