| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
76 besök idag (721650 totalt) |
|
Re:
Har man bort batteriet/ratten på en airbagförsedd e30 måste man, vad jag vet, tyvärr nolla airbag lampan med BMW-DIS eller liknande (dvs. verkstadsdator).
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||||||
|
Re:
Hej! Ja, det sitter en sensor för behållaren bak också. Lätt att byta (nummer 5 på bilden): http://www.realoem.com/bmw/showparts
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||||||
|
Re:
Inget hightech så det är bara att bygla de två sladdarna om du inte vill montera tillbaka det.
||||||||
|
Re:
Ajdå! Kan man alltså inte ens ta bort batteriet?! Ratten eller några kablar hade jag aldrig bort, däremot lossade jag i rattstångsskarven när jag bytte styrväxel. Kan inte minnas om jag kopplade loss batteriet i samband med styrväxelbytet eller inte. Är inte säker på om jag kopplat loss det tidigare heller på den bilen.
_________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||||
|
Jag tänkte byta till stålomspunna bromsslangar på min bmw e30 325.
Är det något ja bör tänka på innan ja gör det? Finns några knep? |
||||||||
|
Re:
Det är mest bara att hålla tummarna att så mycket av rören som möjligt överlever, när jag pillade på min gamla e30 så drog jag av flera rör när jag skulle lossa de gamla slangarna, så va förberedd på att det inte går som du planerat .
och använd mycket värme och spray innan du lossar de gamla, det räddade en del rör för mig iaf, har man tålamod och värmer på fint så ska man nog kunna rädda allihopa. _________________ Viktor Starkman |
||||||||
|
Re:
Att de inte inte går som planerat har jag vant mig vid när man meckar bil. Tack för tipset. Då ska jag vara så tålamodig ja kan. I västa fall får man väll byta bromsrören vilket inte skulle vara helt fel. |
||||||||
|
Re:
Man vet aldrig, somliga har tur , enda nackdelen är ju att man blir ju irreterad när första röret går sönder även om man vet att det vore dags o byta rör
_________________ Viktor Starkman |
||||||||
|
Hej en liten fråga, det börjar bli dags att bygga om bromsystemet nu och min fråga är då ifall huvudcylindern har samma "flöde" i bägge ansultningarna eller de är olika?
Sen undrar jag också ifall det har någon skilland ifall jag monterar insjusterings ventilen till bakkretsen före eller efter den hydraliska handbromsen. Bilen är en 325-91 med ABS _________________ Johan Sundqvist |
||||||||
|
Re:
Båda kolvarna i hbc har en diameter på 23,81mm _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
M3 E36
Hej! Jag har köpt ett sät m3 gt fälgar som dessa
Jag har läst runt på nettet och så att man behöver spacers fram, om man har coilovers på bilen, om inte den ska gå på fjäderen? nogon som vet om detta stämmer? har inte provmonterat och har inte möjlighet just nu heller... |
||||||||
|
Re:
Är du säker? Stod 23 och 17, om jag minns rätt, på vår HBC (325 -89 med ABS)
||||||||
|
Re:
Det skiljer på E30 och E36 22,2/17,46 i E30 325i efter 88 med och utan ABS OBS ej Touring. E36 fram till 1994: fråga Tino på fredag
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||
|
Re:
Insöad som man trodde jag givetvis att 325 -91an som avsågs var en e30
Tur att det finns mer vidsynta individer på detta forum
||||||||
|
Borttagning av t-korsning bak på E30
Någon som har en bra metod för borttagning av t-korsningen bak
kommer helt inte åt bulten som håller den, verkar vara en 9mm... Något speciellt verktyg som man kommer åt med
I nödfall får jag väl försöka slipa av bultskallen...
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||||||
|
Re: Borttagning av t-korsning bak på E30
Den såg ut som ett hopplöst fall då den är 10mm från början. En U-ringnyckel med spärrfunktion är ganska smidig när det sitter sådär trångt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
|
Hacka av bulten...
Värm korset så lossar anslutningarna. När du sen skall återmontera korset så sätt det någon annanstans med ett straps eller två. Glöm inte kopparfettet i gängorna.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
|
Re: M3 E36
Tyvärr får det nog bli trial and error tror jag (om ingen annan vet bättre än jag?). Jag har 18 tums fälgar av olika slag och måste ha 3mm spacer fram annars tar däcket i höjdjusteringsmuttrarna på fjäderbenet. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re: M3 E36
ok tack för svaret Magnus, saken är att jeg kör med Bilstein PSS9 CS edition och har redan testat med andra 17" M3 fälgar och 18"
Dom går bra att köra med utan spacers, men undrar bara om det är samma med GT fälgarna
|
||||||||
|
Byta värmeskyddsplåtar på E30
Funderar på att byta ut värmeskyddsplåtarna vid tank och ev. över slutburken bak på E30:n mot dito i lättare aluminium. Någon som gjort detta ? Klarar det värmeutvecklingen lika bra ? Något viktigt att tänka på ? _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
76 besök idag (721650 totalt) |