Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bankörning med modern 4kanal ABS typ Bosch 5.3
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (36047 totalt)
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Bankörning med modern 4kanal ABS typ Bosch 5.3

Hur pass bra är de? Många pratar ju om att det är mycket bättre att köra utan osv men det låter mer som "känsla" än fakta tycker jag.
Har någon riktiga fakta uppmätt med Performancebox tex?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42357

Forumägare
Forumägare

Vad sitter det i för bilar typ? Några exempel?


Sunkigt ABS i min gamla BMW M3 från 1996 är en usel antikvitet som verkligen inte är bra... hua! Har hänt mycket på den där fronten sen dess thumbs up



Automobil körde ju ett tag med bromsmätningar där man kunde se ABS-pendlingarna mycket tydligt och även en lekman kunde se vilka som funkade bättre och sämre (plus lite bra kommentarer av tidskriftsmurveln hjälpte till vid "tydandet")

_________________
Magnus Thomé
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
1996-2001 (B5, C5, D2 models) Audi A4, A6, A8 and S4
1998-2005 (B5 models) Volkswagen Passat
1998 Saab 900
1999-2002 Saab 9-3
1999-2003 Saab 9-5
1998-2001 Cadillac Catera
1998-2002 Pontiac Grand Prix
1998-2002 oldsmobile Intrigue
1998- Alfa Romeo 147, 156
These modules are also found on many other Ford, General Motors, and Subaru vehicles


är bara exempel, sitter på en massa bilar
Tänker framförallt på års mod 98 (och senare) systemen som heter 5.3 EBD
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Men diskutera gärna andra system som kan va bättre men som fortfarande är standalone system som går att eftermontera i bil utan att behöva lira ihop med motorstyrsystem. Men det kanske är så att även sådana system funkar ändå (bara ABSen alltså) även om man skiter i att koppla in antisladdfunktioner osv typ spjäll lägesgivare och hastighetsgivare.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



I min 156a -01 funka det inte när man satt på bromsklossar med för hög friktionskoficient (Ferrodo 2500) När den släppte och sen la på igen vart trycket för högt i systemet och den låste upp igen direkt osv. vilket förlängde bromssträckan rejält. Händer lika i halka och fungerar dåligt.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Det är väl fördelen med riktiga race system att det går att gå in manuell & kaliberera & justera.

Borde väl finnas nån som kan göra det på vanliga system med bara systemet
klarar av det rent mekaniskt/hydraliskt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6141



Bosch nasar ju ett "motorsport ABS" för eftermontering i räjsbilar (ABS M4 http://www.bosch-motorsport.com/content/language2/html/3720.htm). Kostar dock en vacker slant. Vore sympatiskt om nåt vanligare som finns på marknaden vore hackat så man kunde pilla i parametrarna om man åker med klistrigare däck osv. Sannolikt är dock systemen så otroligt komplicerade med 10tusen parametrar så det blir väl bara skit om man går in och pillar i dom.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Det är förvånandsvärt att ingen/inga har tagit fram ett open-source system för ABS. Med tanke på de system som finns för motorstyrning (Megasquirt etc.) så bör ett ABS styrsystem vara lättare att ta fram.

om man använder befintliga Bosch pumpar och givare så är det "bara lite elektronik" som krävs.

_________________
Henning Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42357

Forumägare
Forumägare

Folk tycker väl det är viktigare (roligare) att gasa än att bromsa gissar jag. Men jag håller med att det är förvånansvärt tyst på "hackerfronten"




Bör man inte kunna använda DL1 eller driftbox för att se hur ABS är intrimmat? Eller är de för långsamma för att fånga up det man behöver se?

_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Re:

henningo skrev:
Det är förvånandsvärt att ingen/inga har tagit fram ett open-source system för ABS. Med tanke på de system som finns för motorstyrning (Megasquirt etc.) så bör ett ABS styrsystem vara lättare att ta fram.

om man använder befintliga Bosch pumpar och givare så är det "bara lite elektronik" som krävs.


+1000

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



Jämfört med priset av Bosch Motorsport ABS så borde det finnas en "marknad". Ungefär som om det bara skulle finnas Motoronic (fördom om att det är en del kulor innan alla funktioner är upplåsta) som eftermarkandsECU...

Det är ju rätt avancerade pumpar i en del standardbilar idag så hårdvaran är ju inte så dyr att få tag på.

Det finns ju ett antal på detta forum som befinner/befunnit sig när ABS-optimering/testning så kunskapen om vilka protokoll som pumparna pratar etc borde inte vara extremt svårt att få tag på.

Att man sen måste göra reverse engineering för att får det att fungera är ju ett problem, speciellt om Bosch skickar Advokater. Det är väl inte direkt öppna protokoll antar jag (eller är CAN open source)?
Knäcka befintlig kontrollenhet eller bygga en helt ny, undrar vilket som är enklast?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Re:

henningo skrev:
Det är förvånandsvärt att ingen/inga har tagit fram ett open-source system för ABS. Med tanke på de system som finns för motorstyrning (Megasquirt etc.) så bör ett ABS styrsystem vara lättare att ta fram.

om man använder befintliga Bosch pumpar och givare så är det "bara lite elektronik" som krävs.



Jo det är precis min tanke med och anledningen till att jag började riva upp detta ämne, borde ju va en bagatell för en kille som är duktig på programmering, är ju inte många inputs och outputs på en ABS direkt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



Re:

henningo skrev:
Det är förvånandsvärt att ingen/inga har tagit fram ett open-source system för ABS. Med tanke på de system som finns för motorstyrning (Megasquirt etc.) så bör ett ABS styrsystem vara lättare att ta fram.

om man använder befintliga Bosch pumpar och givare så är det "bara lite elektronik" som krävs.


om du bor i USA borde du ha koll på hur mycket en stämning i ett sånt mål skulle se ut...

Ärligt, det lär inte finnas många system som är mer komplicerade än ESC-relaterade system just pga att det får såna grava konsekvenser om det fallerar. Tror inte det finns många firmor som är speciellt sugna på att ta fram eller använda open source lösningar av typen MS/VEMS...
Dyyyrt att utveckla plus risken för sinnessjuka pengabelopp i stämningar är inte speciellt bra motivatorer.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6141



Gud vad du är negativ

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Finns ju redan ett antal olika leverantörer, varför skulle det inte kunna finnas en open source då, de är väl ingen här som kommer åka med bilen till usa iaf så varför spekulera.... helt ointressant för ämnet.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Skillnaden med tractioncontroll och stabilitetsfunktioner(ESC) i jämförelse med broms är att den med hjälp av spjäll lägesgivare samt G-sensor bromsar nått hjul som spinner eller stryper tändning, så det innebär ju inte med säkerhet att ABS funktionen skulle va mer avancerad.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



Re:

2fast4u skrev:
Gud vad du är negativ


Jag ser mig som Realistiskt Verklighetsåterkopplad.

Problemet är väl att så fort nån firma är med i det hela så kan den firman räkna med att de kommer bli stämda, då är det enklare att tjäna pengar på andra saker.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

MaZ skrev:
2fast4u skrev:
Gud vad du är negativ


Jag ser mig som Realistiskt Verklighetsåterkopplad.

Problemet är väl att så fort nån firma är med i det hela så kan den firman räkna med att de kommer bli stämda, då är det enklare att tjäna pengar på andra saker.


Precis, när det gäller ABS så finns det ju en betydligt större säkerhetsaspekt (med risk för personskada) än när det gäller ECU.

Slutar ABS att fungera i ett kritiskt läge kan det ju bli allvarliga personskador.

Jag antar att det är en av anledningarna till bristen på eftermarknadsstyrsystem till ABS:er

_________________
Mattias Meldert
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Re:

meldert skrev:
MaZ skrev:
2fast4u skrev:
Gud vad du är negativ


Jag ser mig som Realistiskt Verklighetsåterkopplad.

Problemet är väl att så fort nån firma är med i det hela så kan den firman räkna med att de kommer bli stämda, då är det enklare att tjäna pengar på andra saker.


Precis, när det gäller ABS så finns det ju en betydligt större säkerhetsaspekt (med risk för personskada) än när det gäller ECU.

Slutar ABS att fungera i ett kritiskt läge kan det ju bli allvarliga personskador.

Jag antar att det är en av anledningarna till bristen på eftermarknadsstyrsystem till ABS:er


Sök på internet, finns hundratals trådar om trasiga ABS er, ventilpaketen är gjorda så att de hamnar i ett läge där ABS en inte påverkar resten av bromssystemet vid fel på ABS. Alltså händer det redan. just det du är rädd för och ingen bryr sig om det verkar det som, inte Bosch eller nån annan tillverkare heller... finns ett antal firmer som specialiserat sig på att laga dessa enheter som uppenbarligen har väldigt dålig kvalitet.
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767


Trådstartare
Kan vi inte fortsätta diskutera fakta i denna racetech tråd istället?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19048



Re:

lofa skrev:

Sök på internet, finns hundratals trådar om trasiga ABS er, ventilpaketen är gjorda så att de hamnar i ett läge där ABS en inte påverkar resten av bromssystemet vid fel på ABS. Alltså händer det redan. just det du är rädd för och ingen bryr sig om det verkar det som, inte Bosch eller nån annan tillverkare heller... finns ett antal firmer som specialiserat sig på att laga dessa enheter som uppenbarligen har väldigt dålig kvalitet.


Nu pratar du om "trevliga felmoder", det finns ju förmodligen hundratals andra sätt den kan fallera som är betydligt sämre, t ex att om man bromsar max och ena hjulet hamnar på is så vänder bilen runt på en grisblink och skickar bilen i tangentens riktning för att nån "glömde" att man kanske inte alltid vill bromsa MAX även om man tror att det är bäst. Eller att högerhjulen slutar bromsa om man råkar toucha gasen samtidigt som man trycker på bromsen osv osv. Det är många mantimmar bakom mjukvaran i en ABS, otroligt många timmar provning och tuning med då mjukvaran är totalt beroende på bilens konstruktion.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Racetech
Bankörning med modern 4kanal ABS typ Bosch 5.3
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (36047 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande