Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (36047 totalt) |
Bankörning med modern 4kanal ABS typ Bosch 5.3
Hur pass bra är de? Många pratar ju om att det är mycket bättre att köra utan osv men det låter mer som "känsla" än fakta tycker jag. Har någon riktiga fakta uppmätt med Performancebox tex? |
||||||
Vad sitter det i för bilar typ? Några exempel?
Sunkigt ABS i min gamla BMW M3 från 1996 är en usel antikvitet som verkligen inte är bra... hua! Har hänt mycket på den där fronten sen dess ![]() Automobil körde ju ett tag med bromsmätningar där man kunde se ABS-pendlingarna mycket tydligt och även en lekman kunde se vilka som funkade bättre och sämre (plus lite bra kommentarer av tidskriftsmurveln hjälpte till vid "tydandet") _________________ ![]() |
||||||
1996-2001 (B5, C5, D2 models) Audi A4, A6, A8 and S4
1998-2005 (B5 models) Volkswagen Passat 1998 Saab 900 1999-2002 Saab 9-3 1999-2003 Saab 9-5 1998-2001 Cadillac Catera 1998-2002 Pontiac Grand Prix 1998-2002 oldsmobile Intrigue 1998- Alfa Romeo 147, 156 These modules are also found on many other Ford, General Motors, and Subaru vehicles är bara exempel, sitter på en massa bilar Tänker framförallt på års mod 98 (och senare) systemen som heter 5.3 EBD |
||||||
Men diskutera gärna andra system som kan va bättre men som fortfarande är standalone system som går att eftermontera i bil utan att behöva lira ihop med motorstyrsystem. Men det kanske är så att även sådana system funkar ändå (bara ABSen alltså) även om man skiter i att koppla in antisladdfunktioner osv typ spjäll lägesgivare och hastighetsgivare.
|
||||||
I min 156a -01 funka det inte när man satt på bromsklossar med för hög friktionskoficient (Ferrodo 2500) När den släppte och sen la på igen vart trycket för högt i systemet och den låste upp igen direkt osv. vilket förlängde bromssträckan rejält. Händer lika i halka och fungerar dåligt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Det är väl fördelen med riktiga race system att det går att gå in manuell & kaliberera & justera.
Borde väl finnas nån som kan göra det på vanliga system med bara systemet klarar av det rent mekaniskt/hydraliskt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Bosch nasar ju ett "motorsport ABS" för eftermontering i räjsbilar (ABS M4 http://www.bosch-motorsport.com/cont
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Det är förvånandsvärt att ingen/inga har tagit fram ett open-source system för ABS. Med tanke på de system som finns för motorstyrning (Megasquirt etc.) så bör ett ABS styrsystem vara lättare att ta fram.
om man använder befintliga Bosch pumpar och givare så är det "bara lite elektronik" som krävs. _________________ Henning Olsson |
||||||
Folk tycker väl det är viktigare (roligare) att gasa än att bromsa
![]() ![]() Bör man inte kunna använda DL1 eller driftbox för att se hur ABS är intrimmat? Eller är de för långsamma för att fånga up det man behöver se? _________________ ![]() |
||||||
Re:
+1000 _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Jämfört med priset av Bosch Motorsport ABS så borde det finnas en "marknad". Ungefär som om det bara skulle finnas Motoronic (fördom om att det är en del kulor innan alla funktioner är upplåsta) som eftermarkandsECU...
Det är ju rätt avancerade pumpar i en del standardbilar idag så hårdvaran är ju inte så dyr att få tag på. Det finns ju ett antal på detta forum som befinner/befunnit sig när ABS-optimering/testning så kunskapen om vilka protokoll som pumparna pratar etc borde inte vara extremt svårt att få tag på. Att man sen måste göra reverse engineering för att får det att fungera är ju ett problem, speciellt om Bosch skickar Advokater. Det är väl inte direkt öppna protokoll antar jag (eller är CAN open source)? ![]() Knäcka befintlig kontrollenhet eller bygga en helt ny, undrar vilket som är enklast? |
||||||
Re:
Jo det är precis min tanke med och anledningen till att jag började riva upp detta ämne, borde ju va en bagatell för en kille som är duktig på programmering, är ju inte många inputs och outputs på en ABS direkt. |
||||||
Re:
om du bor i USA borde du ha koll på hur mycket en stämning i ett sånt mål skulle se ut... ![]() Ärligt, det lär inte finnas många system som är mer komplicerade än ESC-relaterade system just pga att det får såna grava konsekvenser om det fallerar. Tror inte det finns många firmor som är speciellt sugna på att ta fram eller använda open source lösningar av typen MS/VEMS... Dyyyrt att utveckla plus risken för sinnessjuka pengabelopp i stämningar är inte speciellt bra motivatorer. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Skillnaden med tractioncontroll och stabilitetsfunktioner(ESC) i jämförelse med broms är att den med hjälp av spjäll lägesgivare samt G-sensor bromsar nått hjul som spinner eller stryper tändning, så det innebär ju inte med säkerhet att ABS funktionen skulle va mer avancerad.
|
||||||
Re:
Jag ser mig som Realistiskt Verklighetsåterkopplad. ![]() Problemet är väl att så fort nån firma är med i det hela så kan den firman räkna med att de kommer bli stämda, då är det enklare att tjäna pengar på andra saker. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Precis, när det gäller ABS så finns det ju en betydligt större säkerhetsaspekt (med risk för personskada) än när det gäller ECU. Slutar ABS att fungera i ett kritiskt läge kan det ju bli allvarliga personskador. Jag antar att det är en av anledningarna till bristen på eftermarknadsstyrsystem till ABS:er _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Re:
Sök på internet, finns hundratals trådar om trasiga ABS er, ventilpaketen är gjorda så att de hamnar i ett läge där ABS en inte påverkar resten av bromssystemet vid fel på ABS. Alltså händer det redan. just det du är rädd för och ingen bryr sig om det verkar det som, inte Bosch eller nån annan tillverkare heller... finns ett antal firmer som specialiserat sig på att laga dessa enheter som uppenbarligen har väldigt dålig kvalitet. |
||||||
Re:
Nu pratar du om "trevliga felmoder", det finns ju förmodligen hundratals andra sätt den kan fallera som är betydligt sämre, t ex att om man bromsar max och ena hjulet hamnar på is så vänder bilen runt på en grisblink och skickar bilen i tangentens riktning för att nån "glömde" att man kanske inte alltid vill bromsa MAX även om man tror att det är bäst. Eller att högerhjulen slutar bromsa om man råkar toucha gasen samtidigt som man trycker på bromsen osv osv. Det är många mantimmar bakom mjukvaran i en ABS, otroligt många timmar provning och tuning med då mjukvaran är totalt beroende på bilens konstruktion. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (36047 totalt) |