| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kan man köra med skivor med små värme sprickor? Bilder finns
|
4 besök senaste veckan (4178 totalt) |
|
Hej Jag har letat efter 356mm skivor fick erbjudande att köpa 4st för okej pengar, Men vågar man köra med dom då det är värme sprickor? Många säger att det blir små sprickor i dom efter mycket kort tid? Här är bilder på en skiva vad tror ni? Vågar man köra me dom?
Mvh Leif |
||||||||
|
Jag köpte ett bromskitt begagnat med informatinen att det skulle vara i körduglingt skick. -visst var det kördugligt men skivorna hade likadana sprickor som dina och det är inget jag tänker riskera att köra med.. visst kan det fungera men när det går fort och du vill ha stopp på ekipaget så är det nog inge roligt när skivan går sönder. Så jag ska byta ut skivorna
Mina tankar /Tobias _________________ Tobias Albertsson |
||||||||
|
Jag har såna sprickor i mina skivor och har inga problem med det..hade det i dom förra oxå.
|
||||||||
|
Jag har svårt att bedöma det, jag har alltid både blånerade skivor och massa småsprickor och har inga problem med det. Men det är ju en fråga om hur djupa och hur mycket osv så det finns ju inget svart-vitt svar. Jag tycker det ser ut att vara ganska mycket sprickor, men bedöma per foto, nja... svårt att säga något definitivt, sorry.
Jag minns förra året nere på Ringen då Tom Schirmer (räserbilsbyggare m.m.) såg mina bromsskivor och sprang o hämta sina kompanjoner för att sen alla stå och peka o garva och mobba mig benhårt Men inte för att det var farligt utan mer för att de tyckte att det nog gått tokigt varmt. Men jag sa att så länge det bromsar ändå så... vadå
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Är du väldigt osäker så köp inte men min erfarenhet av bromsskivor som ser ut sådär är att dom håller helt lugnt. Håller det på en lastbil på 50ton eller mer så håller det för en personbil.
|
||||||||
|
Re: Kan man köra med skivor med små värme sprickor? Bilder f
Dom där borde vara riktigt riktigt billiga. Dom håller nog ett tag, tills sprickorna blir lite djupare och längre. Problemet är OM en 'tårtbit' skulle lämna sin plats så är det väldigt stor risk att det blir en rackarns oväntad pallnit. Det händer att hela hjulupphängningar ihop med hjulet slits loss från bilen och drar till skogs. Oftast med tex halva skärmen också. Åka på med endast 3 hjul på fel ställe brukar resultera i mer jordfräsande. Lagar du för mindre pengar än sprickfria skivor kostar? _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Lite komiskt att man får åka med bromsskivor som (kanske) faller i bitar men inte med en obesiktad bil i toppskick på många banträffar...
|
||||||||
|
Nånstans måste gränsen dras, tycker att det är ganska rimligt att man litar på SBPs bedömning i det fallet. EDIT: Givetvis finns det brister, men som sagt, nånstans måste gränsen dras och "case by case basis" funkar ju inte när 100+ ska ut och köra. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
SBP....????....Sveriges mest godtyckliga instanns....
Så där ser ju varenda Porscheskiva ut....som gått ett par varv. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Må så vara men det är trots allt den instans som fått förtroendet att bedöma hela Sveriges bilpark.
_________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Usch va besviken du kan bli...när du förstår hur saker och ting fungerar i sverige...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
skivorna har gått varma och om man forsätter att köra med dem så kommer de att få en stor pricka och du kommer få STORA vibrationer.
Porsche Cup skivorna slits inte de går sönder för värmen och de ser likadana ut som de skivor du visar. så jag tycker inte du ska köpa dem.. lycka till _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||||||
|
Så här ser mina skivor ut efter en säsong, kanske inte lika illa men sprickor finns det alltid.
Alcon skiva.
|
||||||||
|
Re:
Det är ju skitsvårt att bedömma per foto, lite mer kontrast eller skärpa så ser sprickorna värre ut. Men som det ser ut på din skiva (utifrån foto bla bla bla) så är det IMHo bara o köra vidare (vilket jag antar du tycker med ) . Tyckte skivorna längre upp i tråden ser värre ut (foto svårbedömt bla bla bla )
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Må så vara men det är som det är... som sagt nånstans måste gränsen dras, och att besiktiga alla bilar innan påsläpp går ju inte (förutom en snabbkoll i motorrum och lite såntdär), tycker det är helt rimligt att gå på vad SBP sagt i så fall... Men det här är OT så vi kan ta det i någon annan tråd kanske. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Gränsfall...jag har sett sådana sprickor på ambulansbilar (4 ton, full fräs jämnt) men deras var inte slitsade. Angående Porscheskivor som ser likadana ut, det gör dom men då är dom oftast hålborrade och sprickor mynnar radiellt från hålen. Man brukar säga att så länge sprickan inte når skivans kant så är det OK.
Dina har slitsar dock som fungerar som brottsanvisningar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Re:
Den stora skillnaden efter bilder är att dessa skivor har ytsprickor som ligger ensamma mer eller mindre, medans de skivor frågan gällde har betydligt djupare (igenom ?) sprickor som går in i varandra. Svarvar man av dina skivor är det stor chans att sprickorna försvinner, det tror jag inte händer om man svarvar de första skivorna. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Tredjedel
om det är en bil mest för bana - För en tredjedel av priset eller mindre så tycker jag det kan vara ok. Om du kör på bana kommer du ändå ha sönder skivor med olika mellanrum. Min track record är var 5-6 runda, men då har jag klantat mig några gånger (överhettat lite, kört klossarna i botten etc). om det är en bil för mestadels väg så hade jag skaffat nya skivor och låtit dem åldras med värdighet. Det tror jag inte dessa kommer att tillåta. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (4178 totalt) |